بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰
انتقاد یک کارشناس پتروشیمی از قیمت گذاری اتان:

تعیین قیمت ها پشت درب های بسته

وزارت نفت در حالی فرمول محاسبه نرخ اتان را به شرکت های پتروشیمی ابلاغ نموده که بسیاری از کارشناسان و مدیران واحدهای پتروشیمی معتقدند که اجرای این دستور العمل سبب افزایش هزینه های تولید واحدهای مصرف کننده گاز اتان خواهد شد و این صنعت را به ورطه زیان دهی می کشاند.
کد خبر : ۱۷۰۲۳۸
نویسنده :
جمشیدی

وزارت نفت در حالی فرمول محاسبه نرخ اتان را به شرکت های پتروشیمی ابلاغ نموده که بسیاری از کارشناسان و مدیران واحدهای پتروشیمی معتقدند که اجرای این دستور العمل سبب افزایش هزینه های تولید واحدهای مصرف کننده گاز اتان خواهد شد و این صنعت را به ورطه زیان دهی می کشاند. علاوه بر این، طبق دستورالعمل وزارت از این پس در محاسبه قیمت اتان ارز مبادله ای به ارز آزاد تغییر میکند.

در همین ارتباط، مدیر امور شرکت ها در هلدینگ نفت و گاز پارسان در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: عوامل و متغیرهای مختلفی در فرمول محاسبه قیمت اتان لحاظ نشده و به نظر می رسد این موضوع اصلی ترین انتقادی است که به دستوالعمل وارد شده است. به عبارت دیگر قیمت اتان با تغییر فاکتورها به راحتی تغییر می کند که این امر ریسک سرمایه گذاری بر سرمایه گذاران داخلی و خارجی تحمیل می کند و با این شرایط نمی توان جذب نقدینگی نمود.

توکلی به تغییر ارز مبادله ای به آزاد در محاسبه قیمت خوراک اشاره کرد و اظهار داشت: این موضوع به اندازه ما به التفاوت قیمت ارز مبادله ای و آزاد بجز مالیات بر ارزش افزوده بر هزینه های تولید واحدهای پتروشیمی اثر منفی می گذارد. چرا که این مجموعه ها پیشتر خوراک خود را با ارز مبادله ای دریافت می کردند و محصولات تولیدی را با ارز آزاد به فروش می رساندند.

وی افزود: اتان یکی از مواد اولیه با ارزش برای کشورمان و نیز کشورهای خارجی است و به طور کلی خوراک مصرفی سه تا چهار درصد از تولید محصولات در کشورمان است.

این کارشناس صنعت پتروشیمی با انتقاد از عملکرد دولت و وزارت نفت در خصوص قیمت گذاری ها در این خصوص اظهار داشت: متأسفانه دست دولت و وزارت نفت برای نرخ گذاری باز است و اگرچه انجمن پتروشیمی مکاتبات فراوانی در این خصوص انجام داده، اما تاکنون بی نتیجه مانده است. به نظر می رسد قیمت ها باید به گونه ای تعیین گردد که منافع هر دو طرف مصرف کننده و تولید کننده در نظر گرفته شود و بر اساس عرضه و تقاضا قیمت گذاری انجام شود. بر این اساس می توان گفت نرخ ها باید برای بازه زمانی بلند مدت محاسبه و ابلاغ شود، اینکه هر سال قیمت جدیدی تعیین شود. به عبارت دیگر می بایست بخش خصوصی و شرکت های پتروشیمی در جلسات دولت حضور داشته باشند نه اینکه قیمت ها پشت درب های بسته بررسی و محاسبه گردد. چرا که با روند فعلی بسیاری از شرکت های پتروشیمی زیان ده می شوند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر