بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹
ماهیت بازارهای مالی در تمام دنیا از جمله ایران ریسک هایی را بوجود می آورد که شاید در مقایسه با سایر بازارهای سفته بازی و سرمایه گذاری از جمله مسکن یا طلا این ریسکها از درجه بالاتری برخوردار باشد. این ریسکها طبیعتا دو دسته می باشند، ریسکهای سیستماتیک و ریسکهای غیر سیستماتیک.
کد خبر : ۱۷۰۲۹۴
نویسنده :
واصله

بازار سرمایه در کشور ما بازاری نحیف و نوپاست. بازاری که نسبت به بازار پول در توسعه اقتصادی کشور تقریبا کارکردی غیر قابل توجه دارد. طبق آمارهای موجود حدود 85-90 درصد تامین مالی در اقتصاد ایران توسط بازار پول و سیستم بانکی انجام می شود.

به گزارش بورس نیوز، در ادوار مختلف دولتها، با گرایشهای مختلف سیاسی و اقتصادی همواره بر این موضوع تاکید شده است که اراده ای وجود دارد مبنی بر توسعه بازار سرمایه و بیشتر کردن سهم این بازار در تامین مالی طرح ها و توسعه اقتصادی کشور. اما این موضوع در عمل آنگونه که هدف گذاری در برنامه ها شده بود اتفاق نیفتاده است. این امر دلایل متعدد ساختاری و فنی دارد که مجال پرداختن به آن این یادداشت نیست. در این سطور بر آن هستم تا اشاره ای مختصر داشته باشم به یکی از مواردی که طی سالیان فعالیت در بازار سرمایه در برخورد با تولید کنندگان و صاحبان سرمایه تقریبا به تواتر به عنوان اصلی ترین نگرانی و ابهام ایشان در خصوص بورس اوراق بهادار و ورود به این بازار بیان می شده است؛ یعنی شفافیت!

ماهیت بازارهای مالی در تمام دنیا از جمله ایران ریسک هایی را بوجود می آورد که شاید در مقایسه با سایر بازارهای سفته بازی و سرمایه گذاری از جمله مسکن یا طلا این ریسک ها از درجه بالاتری برخوردار باشد. این ریسک ها طبیعتا دو دسته می باشند، ریسک های سیستماتیک و ریسک های غیر سیستماتیک.

به دلیل شرایط سیاسی و اقتصادی حاکم بر ایران ریسکهای سیستماتیک (یعنی ریسکهایی که از بیرون بازار و شرکتها به سرمایه گذار تحمیل می شود مانند تحریم های بین المللی) از میانگین جهانی بالاتر است و شاید یکی از دلایلی که بسیاری از سرمایه گذاران خارجی و داخلی علیرغم بازدهی به طور معنادار بالاتر بورس اوراق بهادار ایران نسبت به بازارهای مشابه در جهان کماکان تمایلی به سرمایه گذاری در این بازار ندارند همین ریسکهای سیستماتیک بالاتر باشد که در آمارها و مطالعات بین المللی در سالهای اخیر با روی کار آمدن دولتی میانه رو تر در ایران و امضا برجام تا حدودی این ریسک در حال کاهش است ولی کماکان سایه آن بر سر بازار سنگینی می کند. این دسته از ریسکها مد نظر این یادداشت نیست؛ فعالین بازار و سازمان بورس در این خصوص هیچ اثرگذاری مستقیمی ندارند و سیاستهای کلان حاکمیتی در این خصوص تعیین کننده است. آنچه به آن میپردازم ریسکهای غیر سیستماتیک بازار و بحث شفافیت و نقشی است که سازمان بورس اوراق بهادار در این خصوص وظیفه دارد ایفا کند.

سرمایه گذاری در بازار سرمایه در کنار ریسک های سیستماتیکی که در بالا به آن اشاره مختصر داشتم دارای ریسکهای داخلی نیز هست. مواردی از قبیل نبود شفافیت اطلاعاتی، کوتاهی و یا تقلب شرکتها در ارائه اطلاعات به بازار، تبانی در معاملات، دستکاری قیمتی و موضوعات دیگری از این جنس مسائلی هستند که سرمایه گذاران در بازار سرمایه را تهدید می کند. برای علاج این معضل تمامی بورس های اوراق بهادار همانند بورس تهران دارای نهادی هستند به نام ناظر ؛ عنوانی که برای اغلب سرمایه گذاران و فعالین بورس تهران خاطرات جالبی را عموما تداعی نمی کند.

در مقدمه مطلب اشاره کردم یکی از نگرانی های صاحبان سرمایه و فعالین اقتصادی در برخوردها و جلساتی که با ایشان داشته ام همواره ریسکهای بازار سرمایه و عدم شفافیت این بازار بوده است. دسته ای از ریسکها اجتناب ناپذیر است، مدیریت و برنامه ریزی برای دسته ای از آنها در صلاحیت و اختیارات سازمان بورس نیست ، اما در خصوص ریسکهای غیرسیتماتیکی که به آن اشاره کردم سازمان بورس اوراق بهادار می تواند نقش پررنگی داشته باشد و در این خصوص وظایفی بر عهده دارد. شفافیت بیشتر بازار قطعا به کاهش ریسک کلی بازار می انجامد و از این مجرا می تواند به سرمایه که ماهیت بسیار ترسویی دارد اطمینان دهد و بستری مناسب تر فراهم کند تا با ورود سرمایه های بیشتر و اعتماد سرمایه داران کلان به بورس تهران مسیر توسعه بازار سرمایه و در نتیجه پررنگ شدن نقش این بازار در اقتصاد کشور را که هدف تمامی دولتها از جمله دولت فعلی بوده است را تحقق بخشد.

اما سئوالات و ابهاماتی اینجا وجود دارد، سازمان بورس اوراق بهادار چه میزان در انجام این وظیفه خود موفق بوده است؟ چه میزان در جهت کاهش ریسک سرمایه گذاری و فعالیت در بازار سرمایه گام برداشته است ؟ چه میزان توانسته است با شفاف کردن بازار بستر ساز ورود سرمایه های کلان به بازار و اعتماد سرمایه به این بازار باشد؟

سازمان بورس اوراق بهادار ابزارهای مختلفی برای گسترش شفافیت بازار در اختیار دارد که یکی از مهمترین آنها نهاد ناظر است. موضوعی که به آن خواهم پرداخت این است که این نهاد تا چه میزان در این خصوص گام برداشته است.

تلقی که من از عملکرد این نهاد دارم این است که نه تنها گامی در جهت کاهش ریسک بازار و جلب اعتماد سرمایه های بیرون بازار به بورس برنداشته است بلکه خود این نهاد و عملکردش یکی از ابهامات همیشگی بازار و مشکلات سهامداران بوده است. شخصا به عنوان یکی از فعالین این بازار هرگاه قصد سرمایه گذاری در سهام شرکتی را دارم یکی از ریسکهایی که باید مد نظر داشته باشم عملکرد ناظر است و دخالتهایی که ممکن است این نهاد در عملکرد بازار داشته باشد و اطلاع دارم این نگرانی بسیاری از فعالین بازار همواره بوده است. در ادامه نگاهی خواهم داشت به برخی از عملکردهای موردی اخیر ناظر بورس اوراق بهادار تهران:

1. پذیرش گزارشات مخدوش از شرکتها و زمینه ساز ضررهای هنگفت برای سهامداران حقیقی شدن . آخرین نمونه دم دستی شرکت کنتور سازی است. شرکتی که گزارش ارائه شده توسط آن از نظر اغلب کارشناسان تازه کار بازار نیز گزارشی دارای ابهامات فراوان بود و نباید به نماد آن اجازه بازگشایی داده می شد. به سرعت این گزارش قبل از پایان سال 1394 پذیرفته شد، در اسرع وقت نماد با +600% بازدهی بازگشایی شد بعد از آن قیمت سهم نصف شد و بعد به دلیل ابهامات متوقف شد، ابهاماتی که از ابتدا روشن بود. توضیح بیشتری لازم نیست! به نظرم خود این متن تا حدود زیادی ناگفته های بسیار دارد.

2. ثبت سریع افزایش سرمایه برخی شرکتها و بازگشایی سریع نماد آنها با بازدهی های غیر معقول و بی دلیل و عدم اتخاذ این رویه برای بسیار شرکتهای دیگر. مثال عملکرد سازمان در خصوص شرکتهای خودروساز در سال 94 و عدم اتخاذ این رویه برای سایر شرکتها.

3. توقف طولانی و بی دلیل نمادها و بازگشایی بدون تغییر خاص در فرایند گزارش دهی و عملکرد شرکت. مثال شرکتهای پالایشی

4. انتقال نمادها از بازار بورس به بازار پایه بدون اطلاع رسانی و داشتن رویه مشخص. مثال انتقال یک شبه برخی نمادهای پتروشیمی به بازار پایه

5. دستکاری و ابطال معاملات به صورت کاملا سلیقه ای و بدون وجود دستورالعمل و رویه ای مشخص. آخرین مثال ابطال بی دلیل معاملات شرکت سرامیک اردکان به دلیل بازدهی زیاد بعد از افزایش سرمایه! (چیزی که عینا توسط ناظر عنوان شده در مصاحبه) این در حالیست که همین الان چند نمونه در ذهن به عنوان موارد مشابه وجود دارد که این اعمال سلیقه در خصوص آنها انجام نگرفته است.

5.1بازگشایی نماد خزامیا در 25 اسفند 94 +80% بعد از افزایش سرمایه

5.2بازگشایی نماد تمحرکه +50% بعد از افزایش سرمایه

5.3بازگشایی نماد کماسه +70% بعد از افزایش سرمایه

5.4بازگشایی نماد خاذین +110%26 اسفند 94 بعد از افزایش سرمایه

5.5بازگشایی +109% نماد شفارس 14 بهمن 94 بعد از افزایش سرمایه

5.6 ابطال معاملات کسرا بعد از افزایش سرمایه در تاریخ 17 آبان 95 بعد از افزایش سرمایه؛ این در حالیست که اگر نهاد ناظر نگران سهامداران است وضعیت عملیاتی شرکت سرامیک اردکان حداقل بدتر از شرکتی مانند سایپا آذین نیست!

5.7و از این موارد بسیار فراوان است

باید خاطر نشان کرد که برای این مسائل که مورد اشاره قرار گرفت هیچ فرایند روشن ، پایدار و مشخصی وجود ندارد و صرفا بر اساس تشخیص، سلیقه و کاملا موردی اعمال قانون می شود.

مجموعه این عملکردها باعث شده افراد بیرون بازار که هیچ! حتی سرمایه گذاران و فعالین بازار سرمایه بی اعتمادهایی به بورس اوراق بهادار پیدا کنند و نسبت به بسیاری موارد در بازار از جمله عملکرد ناظر شائبه ها و بدبینی ها بعضا به حق داشته باشند. شائبه هایی که مطرح کردن آنها به دلیل حقوقی شدن موضوع، در این مجال از مطرح کردن آنها خودداری می کنم.

جناب آقای دکتر شاپور محمدی از افراد آکادمیک ، باسواد و خوشنام از نظر سلامت اقتصادی در محیط اداری و فعالان اقتصادی و بازار سرمایه کشور هستند. هر چند علی الظاهر هدف اصلی ایشان در بازار سرمایه گسترش بازار بدهی می باشد اما اگر قصد توسعه بازار و ورود سرمایه های جدید به بازار را دارند باید حتما و در اولین زمان ممکن نسبت به تدوین ساز و کارهایی عملیاتی که بطور شفاف برای فعالین حقیقی و حقوقی بازار قابل فهم و مشخص باشد و قابلیت تفسیر به رای نداشته باشد اقدام کنند.

شفافیت بازار ، جلوگیری از فساد، اتمام برخوردهای سلیقه ای همه مواردی است که می تواند با کاهش ریسک غیر سیستماتیک بازار به توسعه بازار سرمایه و جلب اعتماد صاحبان سرمایه و فعالین اقتصادی به سرمایه گذاری ایشان در بورس اوراق بهادار و توسعه بازار سرمایه و به تبع آن گسترش تامین مالی بنگاه ها از این بازار کمک بسیار جدی نماید.

مهدی رباطی

کارشناس ارشد بازارهای مالی


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علي توكلي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۴
هر چقدر مدرك دكترا، خوشنام و غيره باشند تا زماني كه در خارج از كشور يك دوره كامل بورسي نديده باشند، اين بازار سهام ما روي همين چرخ خواهد چرخيد. هيچ بازار سهامي در دنيا براي افزايش سرمايه چند هفته سهم را متوقف نميكنند و شش ماه بعد هم تازه ثبتش .
اين بازار سهام امريكا است كه بنده سي سال در ان فعاليت دارم و با بازار ايران مقايسه كنيد:
حجم مبنا معنا ندارد فقط قيمت خريد، قيمت فروش و اخرين قيمت
ماليات خود شخص اخر سال روي سود سهم ميدهد و در ايران از كل فروش ماليات كم ميكنند حتي اگر ضرر كرده باشي.
كميسيون فقط بين ٥ تا ٧ دلار حتي اگر يك ميليون سهم خريدي به هر قيمت ولي در ايران ..........
نوسان قيمت بي معني است و در ايران ........ و صف خريد و فروش مثل همين سهم اسان پرداخت پرشين(اپ) كه جز يك مشت كارگزار سودي نميبرد و به همين دليل از زمان بازگشايي هفت روز صف خريد است.
در امريكا زماني كه تعديلي انجام ميشود يا افزايش سرمايه همان عصر بعد از بستن تعديل اعلام و روز بعد باز و افزايش سرمايه عص بعد از بازار اعلام و روز بعد اماده معامله و در ايران تا شش ماه نماد بسته.....
حالا كو گوش شنوا و دايم دم از ورود سرمايه گذار خارجي ميكنند و مثلا سرمايه گذار خارجي نماد بانكها را نميبيند كه بيش از چهار ماه بسته است و پول مردم در هوا و بانك مركزي شب قبل از مجمع يك دفعه به فكر يك فاكس به بانك ملت ميافتد كه سود بي سود و قبلش بانك ملت تا انجا توانست تبليغ فروش ساختمان در شريعتي به مبلغ نهصد ميليارد و تعديل عالي به همين خاطر تا دادگاه انگليس و چهار ميليارد دلار خسارت و تقسيم سود بسيار بالا كه همه ريختند و خريدند و هيچ مقام مسئولي كسي را دادگاهي نكرد و سهامدار بيچاره مخصوصا اعتباريها كه بيچاره شده اند و اين است بازار سهام ايران....
كسي اصلا أهميت نميدهد به حرفهاي ما چون اقايون دكترا دارند و سواد بي انتها....
مهدی
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۳
این کمیسیون کارگزاریها واقعا نا عادلانه ست اونم وقتی انلاین خرید و فروش میکنی .چون هیچ امتیازی واسشون نداری حتی عرضه اولیه هم نمیدن و جالب که وقتی سه سفارش 10 هزار سهمی وارد کردی و فقط 10 تا دونه بهت میفروشن کارگزاری 2 هزار تومن که میگن حداقل کارمزد است رو ازت کم میکنه .
جالبه دوستان که من واسه خرید 1000 عدد از یک سهم که یک هفته سفارشم مونده بود و 50 تا 100 تا بهم داده بودن بیش از 2.5 درصد فقط کمیسیون خرید دادم
واقعا کجای دنیا همچین پولای مفتی رو میزارن این کارگزاریها بخورن ؟!!!!
علیرضا مجدابادی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۴
سرمایه گذاری در بورس ایران ریسک بالایی دارد چرا که یا ضعف قانون است یا ضعف مجری.

ضرر سهامداران کسرا ناشی از سوء مدیریت در سازمان بورس را چه کسانی پاسخ می دهند؟؟؟؟

#ناظر بانظر #برداشت سلیقه ای - #رانت - #بورس
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹
اشتباه نکنیددر رابطه با بندمربوط به اکنتور"
پس از انکه شرکت فوق از ارائه مدارک درخواستی به بورس طفره رفت " اداره نظارت با ذکر اینکه کلیه مسئولیت صورت های مالی ساختگی بعهده مدیرعامل شرکت است در اخرین روز94نسبت به بازگشایی بالنی سهم اقدام نمود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۷
با این شرایط و ضعف ساختارها صحبت از ورود سرمایه گذاری خارجی کمی زود هست
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۲
به داد کسرا برسید دارن قربانی ب قانونی خودشون میکنن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۴
متاسفانه تو بورس ی عده ای مدیر جوان نشستند و کاملا سلیقه ای عمل میکنن.
دلیل ابطال کسرا میگویند بالا باز شد !!آخه این چه توجیهیست ؟مگه قیمت را عرضه و تقاضا تعیین نمیکنه؟کدام قانون میگه که به دلیل کشف قیمت بالا میتونی معاملات را باطل کنی؟و اگر چنین قانونی هست چرا برای بقیه نیست؟؟تکلیف منی که با پول سهام فروخته شده سهم دیگری خریدم و الان تو ضررم و بدهکار به کارگزار چه میشود؟؟؟شرکت را مجبور کردید بالاجبار شفاف سازی کند .شرکت که 3 روز قبل گزارش داده بوده مگه شفاف سازی حساب نمیشه؟واقعا تا کی سلیقه ای؟به نظر حقیر
لازم است مجلس محترم شورای اسلامی تحقیق و تفحصی از عملکرد مدیران بورس به عمل آورد.
خواهشا منتشر کنید.
شهرام
RUSSIAN FEDERATION
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶
این رفتار سلیقه ای برای یک سازمان که دم از قانون می زنه چه توضیحی داره؟مگر مردم سرمایشون رو با هزار ریسک وارد این بازار کردن که یک ریسک دیگه بنام علایق و مسئولین سازمان هم به آن اضافه بشه. مگر قانون وجود نداره که دلبخواهی سازمان تصمیمم می گیره؟سازمان ارث پدرشون نیست که هرچی دلشون بخواد انجام بدن و مردم رعیت ایشان نیستند که هرجور بخوان با مردم رفتار کنن.از دولت تدبیر و امید نباید اینجور خطاهایی سر بزنه. هرچه زودتر باید این گندی که سازمان زده پوشانده بشه و گرنه عواقب وخیمی انتظار مسئولین سازمان رو خواهد گرفت.
شهرام
RUSSIAN FEDERATION
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۹
اگر مسئولین سازمان زودتر تکلیف این بی قانونی رو در مورد کسرامشخص نکنن با شبکه های بیگانه مجبور می شیم وضعیت موجود رو گزارش بدیم.زودتر تکلیف بسته بودن غیر قانئنی نماد رو روشن کنید.سرمایه مردم از سر راه پیدا نشده که در موردش سلیقه ای رفتار بشه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۷
طرف خیلی رو داره تابلو داره میگه سهم ما رو ندادید حالا بکشید
daliri
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۱
از شتر میپرسن چرا کوهانت کجه؟ میگه همینه که هست.
کارشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۴
دیروز دیروز فولاد بیشترین تاثیر را روی شاخص داشت و شاخص 1000 واحد رشد کرد امروز باز بیشترین تاثیر منفی را داشت ولی شاخص 1.5 واحد منفی شد .همانطور که دیروز گفتیم شاخص سازی مانع رشد بورس خواهد شد
سامان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۸
با سلام تو سال اقتصاد مقاومتی و بر خلاف نظر مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از شرکتهای دانش بنیان متاسفانه سازمان بورس با بعضی از نیروهای فاسد اشتباه بسیار بدی در مور معاملات تنها شرکت دانش بنیان بورسی(سرامیک صنعتی اردکان) انجام داد که نیاز به خانه تکانیه اساسی در سازمان بورس ضروریست.محصولات شرکت سرامیک صنعتی اردکان از نوع هایتک و نانو تکنولوژیست و در خاورمیانه نظیر این شرکت با محصولات انحصاری و تکنولوژی بالا وجود ندارد .محصول جدید که امسال در مدار تولید قرار گرفته در رآکتورهای پتروشیمی و صنایع نفت کاربرد اساسی و استراتژیک دارد .معدن الوژیست با خلوص بالا امسال در حال بهره برداری بوده که سود زیادی را در سال 96وسالهای بعد از آن نصیب سهامدارهای این شرکت خواهد نمود.
کارشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۸
اصلا مگر ناظر میفهمد؟ حجم معاملات بینظیر کسرا در روز بازگشایی نشانه اقبال سهامداران به این سهم بود . چرا ناظر هنگام عرضه اولیه جلوی بازگشایی در قیمت بالا را نمیگیرد سهم قاسم هرگز فراموش نخواهد شد . یک عده بیسواد و بی تجربه که حتی نمیتوانند یک معادله اماری را حل کنند .اقتصاد مملکت را بر هم زده اند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۹
خدا خیرتون بده شاید با این اطلاع رسانی های شما این مدیران دولتی یکم به خودشون بیان
وحید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۳
معامله 8 میلیون سهم کسرا در روز بازگشایی با مشارکت 1700 نفر در خرید و فروش ، قطعا بدون مشکل بوده و فقط به مذاق آقایان نساخته ، فقط همین
محمد
RUSSIAN FEDERATION
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۱
با سلام من هر چه فکر می کنم نمی فهمم چرا بعد از گذشت ۳۸ روز از پایان شهریور ماه پالایش گاهها قادر نیستند گزارشها ی شش ماهه خود را منتشر کنند بعد از ابلاغ فر مول محاسبه نرخ نفت خام و محصولات پالایش گاهها توسط وزیر نفت حد اکثر یک هفته وقت کافی است پس چرا به پالایش گاهها ابلاغ نمیشود؟ لطفا وزیر نفت پاسخ فر مایند چرا پالایش و پخش امروز وفردا می کند ؟
پی پی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۸
با سلام خدمت سازمان محترم بورس ..
خواهشمند است هر چه سریعتر نماد کسرا تعیین تکلیف شود و بی دلیل بسته نماند تا قبل افزایش سرمایه....وبازگشایی شود..
چون مصداق تبعیض میباشد...و گریبان شما را خواهد گرفت....
با تشکر
معین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۵
یعنی این ناظر محترم و حلال و با پدر مادر و ناموس پرست نکرد حتی یه پیام راجب باطل شدن معاملات کسرا بده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۶
چون اقایون خودشون نخریدن و نداشتن ،چطور خساپا رو 90درصد بالا باز کردن اون سهم اشعالو انداختن به مردم ، جالبه اصلا دلیل قانونی ندارن واسه کارشون و دلیل توقف رو اعلام نمیکنن ،ننگ بر این سازمان ، سه شنبه ساعت 10 تجمع اعتراصی جلوی سازمان تو ملاصدرا
سید مسعود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۸
ازشتر میپرسن چرا کوهانت کجه؟ میگه کجام راست ودرست که کوهانم راست باشه؟بله اینه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
عباسي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۸
5.8 عدم رسيدگي به تخلفات كارگزاري ها به هنگام عرضه اوليه واختصاص سهام چديد به فك وفاميل وهم ولايتي ها
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۳
آآقا این کسرا چرا باز نمیشه پس؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
جواد555
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۵
سلام..
چقدر مضحک است ما انتظار داریم افرادی که خود بی قانونن حافظان ومجریان اجرای درست قوانینی باشند که تا الان نانوشته بوده است.در کدام کتاب قانون نوشته اند اگر سهمی بابنیاد عالی پس از افزایش سرمایه با قیمت خوب گشوده شد شما با ابطال معاملات و متوقف کردنش مانع رشدش شوید.مگر آن زمان که سهمی مثل خاذین بی جهت رشد میکردی شما مجری این قانون نانوشته نبودید.نکند در خواب زمستانی بودید وحال بیدار گشته اید.ای ننگ بر شما......
امین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۹
من یکی از بی اعتمادی کارم گذشته ، دیوونه شدم تو این بازار ......اعصاب و زندگی رو از ما گرفتن با این بازارشون ، در اولین فرصت همه سهم هام رو نقد میکنم ، و الفرار ......کاری که با سهامدارای کسرا کردن نهایت اسمشو نذاریم فساد حداقل اسمش رو میشه حماقت گذاشت ، من سرمایم رو که براش زحمت کشیدم دست این احمق ها نمیدم میزارم همون بانک
اکبر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۴
احتمالا کسرا را باطل کرده اند بخاطر اینکه خودشان این سهم را نداشته اند و میخواهند باجی از شرکتش بگیرند و بعد بازش کنند.
چه باجی؟ تعدادی سهام به نامشان کند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۵
بورس سازمان ونهاد جدیدیدر دنیا نیست به راحتی میتوان از بورس کشورهای پیشرفته الگو برداری کرد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶
حتی برای موارد ساده هم اطلاعات شفاف وجود ندارد بعنوان مثال شرکت تراکتور سازی یک شماره تلفن بخش سهام جهت نحوه پرداخت سود رااعلان نکرده ویا شرکت مبین اصولا تلفنی برای یخش سهام اعلان ننموده وبخش سهام شرکت هااز جواب دادن خود داری میکنند ایا نمیشود حداقل این مواردرا سامان دهی کرد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴
چقدر ساده اندیشی سازمان عریض وبزگ بورس با همه ملک واملاک بمنظور انجام کلیه امور مربوط به سهام وسهام داران است که کارمندانش بذلیل نداشتن تجربه وتن ندادن بکار فقط فردای روز بعد سهام خریداری شده سهام دار را در صفحه مربوطه درج می کنند یا برگه سهام را چاپ ومنتشر می کنند گاهگاهی پول در یافتی از شرکتی را به حساب سهامدار واریز می کنند تا بحال به بانک مراجعه کرده اید که ده نفر جلوی شما در صف هستند فیش نوبت ساعت اعلام کرده تا وقتی که کار شما انجام شود یک ساعت وسی دقیقه گذشته است وقتی که رییس شعبه را نگاه می کنی نا خود اگاه جوابت را می گیری خدا را شکر می کنی که کارت زود انجام شد
سرمایه گذار حقیقی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۷
بقول یک دوست یک ریسک به ریسکهای بازار سرمایه جدیداً اضافه شده و اون هم بسته شدن یکدفعه ای سهم هست . سهمهای زیادی این مدت بسته شدن امروز هم خاهن بجمعشون پیوست متاسفانه بورس ایران برخلاف سایر بورسهای جهان از قوانین دقیق پیروی نمیکنه در کشورهای دیگه که بورس 24 ساعته دارن برای بعضی موارد سهم برای ساعاتی ممکنه بسته بشه اما در ایران از چند ساعت داریم تا چند روز و چند ماه و در مواردی هم به سال میرسه .حالا سهامدار حقیقی از همه جا بیخبر بخاطر مسائلی که ازش بیخبره یکدفعه سهمش میره تو خواب زمستانی . من به کلیه دوستانی که تعدادی از سهامشون به این وضعیت دچار شده پیشنهاد میکنم یک گروه تشکیل بدیم برای احقاق حقمون .اگه بازار سرمایه محلی قابل اعتماد هست پس صحیح مدیریت بشه و اعتماد از سرمایه گذاران سلب نشه و اگه واقعا قدرتشو ندارند استعفا بدهند و افراد توانمد دیگه جایگزین شوند .راه حل برخورد با تخلفات حبس کردن سرمایه سهامداران نیست
ناشناس
RUSSIAN FEDERATION
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۸
کدوم دکتر ، چرا شماها انقدر شادین ؟!!!!
اینا همشون عمله هستن
علي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶
امروز نماد كسري باز شد وتا اونجا كه مي تونستند درحق سهامداراني كه به مجمع رفته بودند ظلم كردند و حالا اين سهام داران به هرجا مي خواهندشكايت كنند مطمئنا نه كسي رسيدگي خواهد كرد (كه البته خيلي شكايت كرده اند) وحتي اگر رسيدگي كردند ديگر سودي نخواهد داشت مطالب بالا را مي خواندم نوشته اند بورس رافساد گرفته واين چيزيست كاملا مشهود بابررسي نماد هايكه افزايش سرمايه داده اند مشخص مبشود ولي كلا وقتي به يادگم شدن دكل هاي نفتي و گم شدن نفتكش هااختلاس هاي 3000و4000و8000و12000و.....ميلياردي وغيره مي افتيم مورد بورس هم عادي به نظ مي رسد