بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۹
در پی گروکشی بانک مرکزی برای غول خودروساز:

حق و حقوق ایران خودرو چه می شود؟

در حال حاضر شرکت ایران خودرو و زیر مجموعه هایش نزدیک به 33 درصد از مالکیت سهام بانک پارسیان را در اختیار دارند که با توجه به تصمیم شواری پول و اعتبار در تابستان سال جاری، قرار بر این شد تا این قول خودروساز ظرف مدت 6 ماه نخست نسبت به فروش بخشی از دارایی های غیر مولد خود اقدام به گزارش آن را به بانک مرکزی ارائه نماید که طی این بخشنامه مشخصاً به واگذاری سهام بانک پارسیان ایران خودرو تأکید شده بود.
کد خبر : ۱۷۰۳۴۵
نویسنده :
یارمحمدی

بحث مهم و خبرساز روزهای اخیر در گروه خودرو خصوصاً شرکت ایران خودرو و زیر مجموعه هایش در خصوص واگذاری سهام "وپارس" موجود در پرتفوی این مجموعه خودروساز می باشد که با توجه به اخذ مجوز افزایش سرمایه بانک پارسیان ابهامات زیادی برای فعالان بازار سرمایه ایجاد کرده است.

به گزارش بورس نیوز، در حال حاضر شرکت ایران خودرو و زیر مجموعه هایش نزدیک به 33 درصد از مالکیت سهام بانک پارسیان را در اختیار دارند که با توجه به تصمیم شواری پول و اعتبار در تابستان سال جاری، قرار بر این شد تا این قول خودروساز ظرف مدت 6 ماه نخست نسبت به فروش بخشی از دارایی های غیر مولد خود اقدام به گزارش آن را به بانک مرکزی ارائه نماید که طی این بخشنامه مشخصاً به واگذاری سهام بانک پارسیان ایران خودرو تأکید شده بود.

بر اساس این گزارش، بحث واگذاری بلوک 33 درصدی بانک پارسیان توسط گروه ایران خودرو از سال 85 مطرح شده، اما تاکنون به نتیجه ای نرسیده است. در ابتدای آبان ماه سال جاری نیز سه زیر مجموعه ایران خودرو، یعنی شرکت های ایران خودرو دیزل، تولید محور خودرو و چرخشگر با ارسال نامه به سازمان بورس از فروش سهام بانک پارسیان موجود در پرتفوی خود خبر دادند. هر چند که این امر از سال های گذشته با بحث های متعددی در خصوص صلاحیت های خریدار این بلوک و تأیید صلاحیت از طرف بانک مرکزی مواجه بوده است.

با توجه به تمام موارد عنوان شده، بهتر است به بحث جدیدی که طی هفته جاری در رابطه با این واگذاری خبر ساز و مبهم مطرح شده است، اشاره ای کنیم. طبق اطلاعات منتشر شده بانک پارسیان یکشنبه هفته جاری خبر از افزایش سرمایه 110 درصدی از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران داد تا به این ترتیب سرمایه خود را با سلب حق تقدم سهامداران عمده یعنی گروه ایران خودرو و شرکت سرمایه گذاری تدبیر به عنوان زیر مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام از 2 هزار و 376 میلیارد تومان به 5 هزار میلیارد تومان به منظور بهبود نسبت کفایت سرمایه، ظرفیت تسهیلات و تعهدات کلان افزایش دهد.

حق و حقوق ایران خودرو چه می شود؟

با توجه به این امر و اخذ مجوز افزایش سرمایه 110 درصدی بانک پارسیان در صورت اجرا شدن این افزایش سرمایه و عدم شرکت ایران خودرو در خرید حق تقدم های بانک پارسیان، حدوداً درصد مالکیت گروه ایران خودرو از 33 درصد به 15 درصد کاهش خواهد یافت.

طبق الزام قانونی بانک مرکزی گروه ایران خودرو باید درصد سهامداری خود را در "وپارس" به کمتر از 10 درصد کاهش دهد، حال با وجود طرح این موضوع، شنیده می شود که دیگر این بلوک به شرط عدم شرکت "خودرو" در افزایش سرمایه بانک، نیاز به واگذاری و کاهش درصد مالکیت گروه ایران خودرو به کمتر از 10 درصد ندارد. البته این موضوع به موافقت گروه ایران خودرو نیز وابسته است اما نکته جالبی که در گزارش توجیهی افزایش سرمایه بانک پارسیان وجود دارد، عدم امضای نماینده ایران خودرو می باشد که ممکن است از عدم موافقت این مجموعه به عنوان سهامدار عمده دارای حق رأی بالا برای تصویب افزایش سرمایه در مجمع فوق العاده بانک، نشأت می گیرد که تا زمان برگزاری مجمع مذکور نمی توان در این رابطه اظهار نظر دقیق کرد.حق و حقوق ایران خودرو چه می شود؟

بر این اساس، از طرف دیگر در صورت عدم مشارکت این دو سهامدار عمده بانک پارسیان در افزایش سرمایه، با توجه به میزان افزایش سرمایه بانک سوالی مطرح می باشد این است که آیا سهامداران خرد بانک پارسیان قادر به پرداخت مبلغ حق تقدم سهام "وپارس" هستند یا خیر؟ با این توصیفات به نظر می رسد پروسه انجام افزایش سرمایه مذکور اندکی به طول انجامد تا افزایش 110 درصدی سرمایه "وپارس" به طور کامل محقق گردد.

این گزارش در پایان می افزاید، حال باید دید ایران خودرو به اجرای این افزایش سرمایه با شرایط مذکور رضایت می دهد یا خیر؟ و در صورت اجرای افزایش سرمایه بانک پارسیان که خود با ابهاماتی همراه است، باتوجه به کاهش درصد سهامداری گروه ایران خودرو از 33 درصد به 15 درصد آیا همچنان نیاز به واگذاری بلوک مذکور می باشد یا خیر؟ البته از گوشه و کنار و شنیده می شود، ایران خودرو تاکنون اقدامی در جهت واگذاری سهام بانک پارسیان موجود در پرتفوی خود و زیر مجموعه هایش انجام نداده است و بانک مرکزی نیز از واگذاری 5 درصد باقی مانده سهام گروه بعد از افزایش سرمایه به شرط اجرای آن با عدم مشارکت ایران خودرو چشم پوشی خواهد کرد. به این ترتیب با توصیفات مذکور باید دید بالاخره گروه ایران خودرو "وپارس" خود را می فروشد و به این گروکشی ها خاتمه می دهد یا این قصه همچنان به درازا خواهد کشید؟


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مونا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶
در این مدت بانک پارسیان به سبب 33 در صد ایران خودرو بشدت ضربه دیده ! چون پارسیان تبدیل شده به حاشیه امن ایران خودرو ! هر موقع نیاز به پول داشته از پارسیان بدون پرداخت سود ، برداشته کرده ، تا جائی که پارسیان را به لبه ورشکستگی کشانده است !
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵
ای بمیری خودرو
ناشناس
-
چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۸
سلام. توی تیتر خبر اصلاح کردید ولی توی متن نه. غول نه قول