بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰
سرمایه گذاری دربورس با هدف کسب سود نقدی وایجاد دارایی مولد:

آخر هفته با پتروشیمی خراسان

حال اگر نرخ اوره جهانی و یا نرخ دلار آزاد بالاتر رود سود این شرکت با در نظر گرفتن تغییرات بهای تمام شده ، می تواند تغییر نماید.
کد خبر : ۱۷۰۳۶۳
در این مقاله قصد داریم یکی دیگر ازشرکتهای تولیدی اوره و آمونیاکی را با این استراتژی مورد ارزیابی قرار دهیم.

این شرکت در تاریخ 92.2.12 در بورس عرضه شد و قیمت در اولین روز بازگشایی 720 تومان ثبت گردید وحدود 89 میلیون سهم مورد معامله قرار گرفت. قیمت پس از 3 روز کاری متعادل گردید و دراین روزها به میزان 40 و 12 میلیون سهم مورد معامله قرار گرفت. لذا ما تاریخ خرید اولین سهم را برای سرمایه گذاری با این استراتژی به تاریخ 92.2.24 تعیین می کنیم.

بنابر گزارش شرکت کارگزاری نهایت نگر، پتروشیمی خراسان از جمله شرکتهایی است که گاز طبیعی را برطبق مصوبات دولتی از دولت تحویل گرفته و پس از فرآیندهای عملیاتی تبدیل به اوره، آمونیاک وکریستال ملامین می نماید.

در ابتدا برای فعالین اقتصادی باید این نکته ضروری باشد که بهای تمام شده مجتمع بر اساس آخرین اطلاعات در صورتهای مالی، چگونه تعییین می گردد؟ و شما چگونه می توانید با پی بردن به نحوه محاسبه قیمت گاز در این شرکت به کاهش یا افزایش بهای تمام شده که قسمت اعظم آن را مواد اولیه وسربار تشکیل می دهد ، آینده رشد سودآوری شرکت را تشخیص دهید.

قیمت گاز این مجتمع در معاونت برنامه ریزی نظارت بر هیدروکربوری شرکت نفت تعیین می شود و این نهاد سهم گاز به عنوان خوراک را 47.2 درصد و سهم گاز به عنوان سوخت را 52.1 درصد کل مصرف تعیین کرده است.

همچنین نرخ گاز خوراک را 278.4 تومان و قیمت گاز به عنوان سوخت را 132 تومان تعیین نموده است. پس براحتی می توان با تغییرات نرخ خوراک و سوخت، پی برد که بهای تمام شده شرکت چگونه تغییر می نماید.

قیمت فروش محصولات به تفکیک نرخ آزاد و قیمت فروش به اتحادیه های تعاونی و نرخ فروش صادراتی تعیین می گردد.

قیمت محصولات اوره آزاد بر اساس قیمت‌های معاملاتی در بورس کالا و قیمت فروش اوره به تعاونی‌ها به نرخ مصوب دولتی معادل 616.3 تومان و نرخ فروش اوره صادراتی بر اساس فوب خلیج فارس تعیین می گردد.

در تاریخ این مقاله نرخ اوره جهانی 210 دلار و دلار آزاد معادل 3620 تومان می باشد.

سرمایه گذاران برای تشخیص رشد سودآوری این شرکت باید همیشه روند تعیین نرخ خوراک و سوخت و قیمت‌های فروش را مد نظر قرار دهد تا بتواند جهت افزایش یا کاهش سودآوری و به تبع آن جهت افزایش یا کاهش ارزش سهام را تشخیص دهد.

با این اوصاف روش سرمایه گذاری فوق، به صنعت برتر توجه کرده و سود تقسیمی شرکت‌ها و پایدار بودن آنها در شرایط مختلف اقتصادی را ملاک قرار می دهد و سعی می نماید تا حداکثر ظرف مدت 5 سال، اصل مبلغ سرمایه گذاری شده را از محل دریافت سود نقدی، بازگرداند.

بررسی 3 سال گذشته‌ شرکت( از بدو ورود) از نظر سود تقسیمی:

آخر هفته با پتروشیمی خراسان

پس از آشنایی کوتاهی که با ورودی(مواداولیه) و خروجی(محصولات) داشتیم، حال به بررسی این مورد می پردازیم که اگر یک سرمایه گذار طرح سرمایه گذاری خود را، 5ساله و با فرض دریافت سود نقدی و شرکت در افزایش سرمایه وخارج از نوسانات بازار تدوین می کرده است، آیا این طرح سرمایه گذاری منجر به بازگشت پول اولیه در طی مدت 5 سال شده است ودر نهایت سرمایه گذار توانسته است نوعی ازدارایی را برای خود ایجاد نماید که تا آخر عمر فعالیت شرکت، سودنقدی مجانی دریافت نماید (بدون اینکه سهام خود را بفروشد)؟

با توجه به نمودار بالا، فرض کنید شخصی درحدود 3 سال پیش (1392.7.24) معادل 1 سهم به قیمت حدود 750 تومان خریداری کرده است. در طی این سالها در 4 مجمع به شرح زیر شرکت نموده است (4 مجمع سالیانه ).

آخر هفته با پتروشیمی خراسان

درحال حاضر در تاریخ 1395.8.10 قیمت سهم 550 تومان میباشد.

با توجه به موارد بالا به این جمع بندی می رسیم که:

  1. کل مبلغ سرمایه گذاری با احتساب قیمت اول دوره معادل 750تومان شده است.
  2. مجموع سود تقسیمی دریافتی معادل 690 تومان گردیده است.
  3. ارزش روز دارایی ما به ازای 1سهم * 550 تومان، معادل 550تومان شده است.

با مطالعه موارد بالا درمی یابیم که سرمایه گذار از بدو ورود شرکت به بورس و سرمایه گذاری خود، توانسته است از محل سود تقسیمی حدود 92 درصد اصل سرمایه خود را بازگرداند.

اما نکته حائز اهمیت در این نوع سرمایه گذاری که هدف اصلی ما می باشد، خلق یک دارایی مولد مجانی است. در حال حاضر سرمایه‌ گذار 1 سهم دارد و از امسال به بعد مادامیکه شرکت در حال تولید وفروش می باشد، می تواند سالیانه سود نقدی مجانی دریافت نماید (بدون اینکه دارایی مولد خود را که همان گاو شیرده می باشد، بفروشد).

حال اگر نرخ اوره جهانی و یا نرخ دلار آزاد بالاتر رود سود این شرکت با در نظر گرفتن تغییرات بهای تمام شده ، می تواند تغییر نماید.

با کلیک بر روی لینک زیر می توانید از دیگر تحلیل های کارگزاری نهایت نگر بهره مند شوید:

http://www.ershan.ir/analysis/latest

تهیه و تنظیم: سیدیاسر مهرآور

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴
شخصی که در 24/7/92 سهم را خریده چگونه مشمول دریافت کنندگان سود مجمع 7/3/92 شده؟!! انقدر آب توی تحلیلهاتون نبندید . کمی بیشتر دقت کنید.همین کارها را میکنید که کسی برای تحلیلهای کارشناسانه!!! تون تره هم خرد نمیکند.
ناشناس
چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰
در ابتدای تحلیل نوشته شده تاریخ خرید 1392/02/24 بوده است. تاریخ دوم گویا اشتباه تایپی باشد. ارادتمند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷
احتمالاً قصد خالی کردن داره .
بشيري
UNITED STATES
پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۲
تحليل غلطه....