بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷
کد خبر : ۱۷۰۶۱۷

اقتصاد>تجاری - مالی- روز چهارشنبه گذشته بازارهای داخلی و جهانی تحت‌تأثیر هیجانات ناشی از انتخاب دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا قرار گرفتند تا نگرانی‌ها از آینده این بازارها میان فعالان اقتصادی افزایش یابد.

بورس‌هاي بين‌المللي،بورستهران و بازار نفت و طلا نوسانات بزرگي را در يك روز تجربه كردند. بورس‌هاي مكزيك، برزيل و آرژانتين براي دومين روز پياپي پس از پيروزي ترامپ در انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا، همچنان با افت شاخص سهام همراه بود. روز پنجشنبه در ساير بازارها اما بخشي از بار رواني ايجاد شده تخليه شد.

با وجود اين همچنان نگراني‌ها از آينده بازارهاي استراتژيك و تعيين‌كننده وجود دارد. فعالان بازار نمي‌دانند كه سياست‌هاي اقتصادي آمريكا در آينده چگونه تدوين خواهد شد و بازارها چه تحولاتي را تجربه خواهند كرد. اين التهاب تا حدودي در بازار طلا و ارز ايران نيز خود را نشان داده است.

هرچند ارزش دلار در معاملات بين‌المللي در مقابل ساير ارزها كاهش يافت اما در ايران به‌دليل هيجان ايجاد شده، قيمت دلار افزايش يافت و به بالاترين ميزان طي 3سال اخير رسيد. افزايش قيمت جهاني طلا و همچنين افزايش تقاضا براي سكه در بازار ايران، بهاي مسكوكات را افزايش داد. رو آوردن برخي سرمايه‌ها به بازارهاي امن نظير طلا نشان از نگراني آنها از آينده دارد. با وجود اين روز پنجشنبه، جهت‌گيري بازارها تغيير كرد.

تقريبا تمامي بازارها در جهت عكس آنچه روز چهارشنبه طي كرده بودند پيش رفتند اما در ايران، قيمت دلار بازهم افزايش يافت و به 3هزار و 650تومان رسيد. بهاي انواع مسكوكات اما در پي افول قيمت جهاني طلا كاهش يافت. قيمت سكه بهار آزادي در تهران اما هنوز به شرايط پيش از هيجان نرسيده است.

بهاي جهاني طلا اما روز گذشته بازهم كاهش يافت و در هر اونس به 1256دلار رسيد تا انتظار براي بازگشت آرامش به بازار ايران نيز ايجاد شود هرچند كه كاهش قيمت مسكوكات در ايران به غيراز طلاي جهاني وابسته به بهاي دلار در بازار آزاد است. در اين شرايط رئيس‌كل بانك مركزي بر تك‌‌نرخي كردن ارز تا پايان سال‌جاري تأكيد كرده است. ولي‌الله سيف اعلام كرد كه بانك مركزي تعيين قيمت نخواهد كرد و كار قيمت‌گذاري را بازار انجام خواهد داد.به گفته او، نرخ ارز از آغاز دولت يازدهم تاكنون روند مطلوبي را طي كرده و از نوسانات شديد به دور بوده است.

  • آينده طلا و سكه

رئيس اتحاديه طلا و جواهر با اشاره به اينكه افزايش تقاضا براي خريد دلار طي روزهاي آينده، قيمت سكه و طلا را افزايش داده است گفت: در دوشنبه هفته جاري كه نخستين روز فعاليت بازارهاي جهاني است بايد منتظر تغييرات بود. محمد كشتي‌آراي افزود: به‌نظر مي‌رسد تغييرات بازارهاي جهاني بيشتر متأثر از شوك نتايج انتخابات بوده است.

هم‌اكنون اتفاقات بازارهاي جهاني تا حدودي متوقف شده است. قيمت جهاني طلا روز پنجشنبه با 20دلار كاهش به هر اونس 1261دلار رسيده است. نكته قابل توجه اينكه با وجود كاهش قيمت‌هاي جهاني هنوز در ايران ما شاهد كاهش قيمت‌ها نيستيم. كشتي‌آراي اضافه كرد: علت افزايش قيمت‌ها را در بازار ايران بايد افزايش تقاضا براي خريد ارز دانست.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر