بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹
در پی عدم نظارت نهاد ناظر رخ داد:

ترویج سیاه نمایی در بورس

طی چند ماه اخیر در بسیاری از شرکت های بازار سرمایه شاهد ارائه اطلاعاتی ضد و نقیض بودیم، به طوریکه برخی از این شرکت ها بعد از آنکه با روند مثبت و رشد قیمتی همراه شدند به ارائه شفاف سازی با این محتوا که هیچ تغییری در سودآوری و عملیات مجموعه شان روی نداده و اتفاق جدید که باعث تعدیل در بودجه برآوردیشان شود رخ نداده است، اقدام کردند که این امر منجر به تغییر روند قیمتی سهام شرکت و در برخی موارد فشار فروش نیز در روند معاملات سهم شده است.
کد خبر : ۱۷۰۸۱۵
نویسنده :
یارمحمدی

شفافیت و سلامت اطلاعات اساس هر کسب و کار خصوصاً بازار سرمایه که قیمت سهام نشانگر معامله اطلاعات و عملکرد آتی شرکت ها ست می باشد و اینکه در هر دوره ای عده ای از اطلاعات نهانی باخبر باشند و از این رانت اطلاعاتی بدون هیچ نظارت و برخوردی از طرف نهاد ناظر استفاده کنند، برای آینده این بازار بسیار خطرناک است.

ترویج سیاه نمایی در بورس

به گزارش بورس نیوز، طی چند ماه اخیر در بسیاری از شرکت های بازار سرمایه شاهد ارائه اطلاعاتی ضد و نقیض بودیم، به طوریکه برخی از این شرکت ها بعد از آنکه با روند مثبت و رشد قیمتی همراه شدند به ارائه شفاف سازی با این محتوا که هیچ تغییری در سودآوری و عملیات مجموعه شان روی نداده و اتفاق جدید که باعث تعدیل در بودجه برآوردیشان شود رخ نداده است، اقدام کردند که این امر منجر به تغییر روند قیمتی سهام شرکت و در برخی موارد فشار فروش نیز در روند معاملات سهم شده است. اما بعد از گذشت مدتی نماد معاملاتی شرکت مربوطه با اعلام پیغام ناظر بازار جهت ارائه اطلاعات با اهمیت و تعدیل سود هر سهم متوقف و تعدیل درآمد هر سهم قابل توجهی روی سامانه اطلاع رسانی کدال منتشر شده است.

بر اساس این گزارش، نمونه های بسیاری را در حال حاضر برای اثبات این قضیه در بازار بورس شاهد هستیم. به این ترتیب که چندی پیش در نماد معاملاتی "شلیا" شاهد ایجاد صف خرید و رشد قابل توجه قیمت هر سهم بودیم، که در تاریخ 6 آبان ماه سال جاری مسئولین شرکت با انتشار نامه شفاف سازی ادعا کردند که سود 226 ریالی هر سهم "شلیا" همچنان به قوت خود باقی است و اتفاق جدیدی در این شرکت رخ نداده تا انتظار تغییر در سود برآورده شده وجود داشته باشد، اما بعد از گذشت تنها 10 روز کاری و حدود 2 هفته در تاریخ 22 آبان ماه شاهد ارایه اصلاحیه اولین پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 96.05.31 حسابرسی نشده شرکت مواد ویژه لیا و اعلام تعدیل سود 34.9 درصدی و تغییر سود هر سهم از226 ریال به 305 ریال روی سامانه کدال بودیم!

همچنین به عنوان یک نمونه دیگر می توان شرکت فرآورده های غذایی و قند چهارمحال را نام برد، این شرکت در تاریخ 6 مهر ماه سال جاری در خصوص وضعیت معاملات و افزایش قیمت سهام در بازار سرمایه به اطلاع سهامداران خود رساند که هیچ گونه تغییر با اهمیتی در فرآیند عملیات این شرکت به وجود نیامده و آخرین پیش بینی EPS ارائه شده این شرکت به قوت خود باقی است، در حالی که در 30 مهر ماه شاهد ارائه پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 95.12.30 بر اساس عملکرد واقعی 6 ماهه و اعلام تعدیل 102 درصدی در این شرکت بودیم. این نوع گزارشات همانطور که عنوان شد تعدادشان هم کم نیست، باعث ایجاد جوی منفی و بی اعتمادی نسبت به اطلاعاتی شده که شرکت ها روی سامانه کدال قرار می گیرد و باعث شده تا از سامانه اطلاع رسانی به عنوان گورستان اطلاعات شرکت ها یاد می شود.

در همین ارتباط خبرنگار ما در جهت پیگیری این نوع گزارش دهی و چگونگی نحوه برخورد نهاد نظارتی و متولیان بازار سرمایه با مسئولین سازمان بورس تماس گرفت که تنها پاسخی که از این مسئولین دریافت شد از ادعایی در خصوص پیگیری ها و برخوردهای سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر حکایت دارد. اما تاکنون و در واقعیت هیچگونه برخوردی با این شرکت ها صورت نگرفته و گویا این روال برای کلیه شرکت ها در حال ترویج بوده و احتمال آن وجود دارد که مدیران دیگر شرکت ها نیز این رویه را در پیش بگیرند.

نکته قابل توجهی که در رابطه با این موضوع وجود دارد این است طی این مدت اندک فاصله میان گزاش شفاف سازی عدم تعدیل سود هر سهم و ارائه تعدیل درآمد هر سهم چه اتفاق خارق العاده ای در شرکت رخ داده که منجر به تغییرهای با اهمیتی در بودجه و صورت های مالی آنها شده است؟! این امر تنها نشان دهنده افزایش رانت استفاده از اطلاعات نهانی مسئولین و مدیران پنهان کار شرکت های فعال بازار سرمایه می باشد. چرا که اگر در شرکت اتفاق جدیدی رخ نداده که EPS تغییر کند پس چطور ممکن است ظرف مدت 2 هفته و بعضاً یک ماه تعدیل های چند درصدی و با اهمیتی را در صورت های مالی شرکت ها شاهد باشیم؟

آنچه که از این موضوع روشن واضح است پنهان کاری های مدیران شرکت ها و عدم نظارت و برخورد صحیح نهاد نظارتی بازار می باشد، چرا که این مدیران با انتشار اینگونه گزارشات به راحتی اعتماد سهامداران و سرمایه گذاران را از بین می برند و روند قیمتی سهم شرکتشان را در دست می گیرند و تنها در این بین سهامدارانی که با استفاده از تحلیل ها و مفروضات خود اقدام به خرید سهم در بازار می کنند با انتشار شفاف سازی ها اقدام به فروش سهامشان کرده و بعد از اعلام تعدیل درآمد هر سهم از روند قیمتی ایجاد شده، متضرر می شوند. لذا بر همین اساس از سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر و متولی این بازار درخواست می شود تا برای حفظ حقوق سهامداران در جهت افزایش پویایی بازار سرمایه و کاهش رانت و سفته بازی در آن بر این نحوه انتشار اطلاعات نظارت و تمرکز بیشتری داشته باشند و به طور واقعی و جدی با متخلفان این امر برخورد کنند چرا که ترویج اینگونه مسائل برای بازار سرمایه کشورمان که قصد همکاری با بازارهای منطقه ای و بین المللی و همچنین سرمایه گذاران خارجی دارند بسیار خطرناک می باشد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰
درود به شرف شما که این شارلاتان بازی ها رو عیان کرده و برای احقاق حقوق سهامداران خرد تلاش میکنید . امیدوارم که همچنان پیگیر باشید چون سهامداران خرد صدایشان به هیچ کجا نمیرسد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱
بورسی جان اینجا ایران است و سوال شما برای شفاف سازی کاملا با موازین دزد بازار در منافات بوده خیلی جلوتر بری حتما میسوزی . پس همینجا نگهش دار قبل از اینکه وزیر اقتصاد و دارایی نابودت کنه تا درس عبرتی بشی برای سایرین که دیگه دنبال شفاف سازی نروند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷
طیب نیا با کل زیرمجموعه هاش باید برکنار بشن.
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵
چرا نماد شپلی را نام نبردید؟ ابتدا با تاییدیه حسابرس در کدال زمستان سال 94 قیمت 200 تومنی به 540 تومن رساندن و حتی در 28 فروردین 95 چند نفر رانتی های خودشان که جا مانده بودند، فقط نیم ساعت نماد را باز و آنها هم فروختند. الان 8 ماهه نماد را متوقف و میگویند افزایش سرمایه امکان پذیر نیست. چرا هیچ کسی جوابگو نیست؟ !!! کجا شکایت کنیم؟!!!
مرتضی جعفری پور
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰
فعلا اختلاص و دزدی تو بورسه البته منظورم از بورس تالار بورس و بورس سهام نیستا
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷
دیگر کسی بین صحبتها شما گوش نمی دهد هر سهمی که شما تحلیل کردی جز زیان برای سهامداران چیز دیگری دربر نداشت کهنوج نمونه ان ....................
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷
یه مشت دزد جمع شدن تو این مملکت.شپلی 8ماهه سرمایمونو بلوک کرده ینفر نمیگه شاید یکی مریضه پول میخاد.حسابرس تایید میکنه بعد ملت میخرن و بعد میزنن زیرش.نون حروم .بورس نجس و ادمهای کثیف
ناشناس
-
دوشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳
کنتور سازی فراموش نشه