بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱
مجمع عادی سالیانه شرکت قند مرودشت در تاریخ 1395.8.25 در حالی برگذار گردید که نزدیک به 66 درصد صاحبان سهام شرکت در آن حضور داشتند.
کد خبر : ۱۷۰۸۱۷
نویسنده :
صالحی

مجمع عادی سالیانه شرکت قند مرودشت در تاریخ 1395.8.25 در حالی برگذار گردید که نزدیک به 66 درصد صاحبان سهام شرکت در آن حضور داشتند. در این مجمع بعد از استماع گزارش هیأت مدیره به بحث و گفتگو در مورد برخی موارد درج شده در این گزارش و همچنین مسائل مربوط به شرکت پرداخته شد. گذیده صحبت های صورت گرفته در این مجمع به شرح زیل می باشد:

1- با توجه به قدمت کارخانه، تجهیزات و ماشین آلات موجود در خط تولید آن فرسوده و قدیمی بوده اند. در سال مالی گذشته شرکت اقدام به به روز کردن برخی از این تجهیزات و ماشین آلات نموده که این موضوع میتواند منجر به افزایش راندمان و کاهش هزینه های شرکت گردد.

2- شرکت درصدد است برای افزایش فضای انبارهای خود در سال مالی جاری اقدام به ساخت یک سوله جدید نماید.

3- با توجه به اینکه چغندر زیر کشت در منطقه در وضعیت مناسبی قرار دارد، شرکت چغندر مورد نیاز خود را تنها از منطقه خود تهیه کرده و از این بابت هزینه مازاد بر مصوب در خرید چغندر ندارند. (نرخ مصوب هر کیلو چغندر 2910 ریال می باشد. شرکت برای هر کیلو شکر نیاز به 7.2 کیلوگرم چغندر دارد که این رقم یک راندمان متوسط محسوب می گردد.)

4- طبق گفته هیات مدیره شرکت در فصل پاییز کاشت چغندر ندارد و این به دلیل قدمت کارخانه می باشد که توانایی 2 بار کاشت در سال را از آنها سلب نموده است.

5- سود تقسیمی هر سهم برای سال مالی منتهی به 1395.04.31 مبلغ 150 ریال اعلام شد.

پس از مجمع عادی سالانه شرکت، مجمع عمومی فوق العاده جهت افزایش سرمایه برگذار گردید. طی این جلسه مقرر گردید افزایش سرمایه شرکت از مبلغ 120 میلیارد ریال به 250 میلیارد ریال طی دو مرحله صورت پذیرد. در مرحله اول سرمایه شرکت از 120 میلیارد ریال به 200 میلیارد ریال (از محل سود انباشته) و در مرحله دوم سرمایه شرکت از 200 میلیارد ریال به 250 میلیارد ریال افزایش خواهد یافت.

بررسی بنیادی قمرو

  •  نرخ فروش شکر در بودجه شرکت 27500 ریال در نظر گرفته شده است. این نرخ در سال مالی گذشته 23200 ریال بوده ( رشد 18.5 درصدی). در حال حاضر نرخ مصوب دولتی برای فروش هر کیلو شکر 27650 ریال می باشد. این در حالی است که در ماه های گذشته قیمت این کالا در بازار نزدیک 40000 ریال برای هر کیلو شکر رسید. همچنین نمودار های صعودی قیمت جهانی شکر این احتمال را ایجاد نمود که شاید قیمت این کالا در داخل کشور بالاتر نیز برود اما در حال حاضر شاهد متعادل تر شدن قیمت شکر در بازار می باشیم. کارشناسان دلیل رشد قیمت شکر در ماه های اخیر را کمبود شکر در بازار و خالی بودن انبار کارخانه ها و همچنین افزایش نرخ های جهانی می دانند. در حال حاضر به دلیل فصل برداشت چغندر میتوان انتظار تعادل در عرضه و تقاضای بازار و عدم رشد قیمت شکر را داشت اما اگر نرخ های جهانی با رشد چشمگیر مواجه گردند انتظار میرود دولت دست به تعدیل نرخ های مصوب قبلی بزند که این امر منجر به افزایش سود آوری شرکت های تولید کننده قند و شکر خواهد شد.
  •  شرکت قند مرودشت در سال گذشته بالغ بر 150000 تن چغندر خریداری نموده است که از این مقدار چغندر توانسته است 23.472 تن شکر تولید نماید. در پیش بینی سال جاری شرکت تصمیم به خرید 165000 تن چغندر را دارد که این مقدار نسبت به سال گذشته رشد 10 درصدی را نشان می دهد. میزان تولید شکر نیز در پیش بینی سال جاری با رشد 3 درصدی نسبت به سال گذشته 24.232 تن در نظر گرفته شده است.
  •  دریافت وجه ناشی از فروش شرکت معمولا به دو روش آنی و مدت دار انجام میگیرد. در روش آنی وجه حاصل از فروش در زمان معامله دریافت میگردد. در این حالت شرکت معمولا درآمد حاصل از فروش را به عنوان سپرده های بانکی نگهداری کرده و بصورت ماهیانه از این محل سود دریافت میکند (درآمد غیر عملیاتی). در روش دوم که فروش مدت دار است شرکت با قبول تاخیر در دریافت وجه حاصل از فروش، نرخ بالاتری از نرخ مصوب، شکر خود را به فروش میرساند که در این حالت مازاد فروش نسبت به نرخ مصوب با عنوان سایر درآمد های عملیاتی در صورت های مالی درج میگردد.
  •  کارمزد دریافتی از تصفیه شکر خام یکی از درآمدهای شرکت محسوب میگردد. در جلسه برگذار شده هیات مدیره عدم موافقت خود مبنی بر ادامه تصفیه شکر توسط کارخانه را اعلام نمودند که این امر میتواند منجر به کاهش درآمد های شرکت گردد.

با توجه به نکات بالا می توان انتظار داشت ایجاد تعدیل در سود سال جاری شرکت قند مرودشت می تواند متاثر از عواملی چون جذب چغندر بیشتر و افزایش در تولید، افزایش در نرخ های جهانی، نحوه ی فروش شرکت و میزان درآمد حاصل از تصفیه شکر باشد.

سهیلا صالحی


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر