بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳
شرکت کارگزاری نهایت نگر گزارش می دهد:

"پترول" به کدام سمت حرکت می کند ؟

گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان با نماد "پترول" در سال 89 با سرمایه یکصد میلیارد ریال بصورت سهامی عام در اداره ثبت شرکتهای تهران به ثبت رسیده است سال مالی شرکت از اول خرداد ماه هر سال شروع و پایان اردیبهشت ماه سال بعد پایان می پذیرد.
کد خبر : ۱۷۱۰۶۹
گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان با نماد "پترول" در سال 89 با سرمایه یکصد میلیارد ریال بصورت سهامی عام در اداره ثبت شرکتهای تهران به ثبت رسیده است سال مالی شرکت از اول خرداد ماه هر سال شروع و پایان اردیبهشت ماه سال بعد پایان می پذیرد.

بنابر گزارش شرکت کارگزاری نهایت نگر، سرمایه شرکت مبلغ 20000 میلیارد ریال می باشد. فعالیت اصلی شرکت ، سرمایه گذاری در سهام شرکت هایی است که در زمینه تهیه و تولید مواد و محصولات پتروشیمی ، شیمیائی و فرآورده های فرعی آنها از مرحله قبل از بهره برداری تا تولید فعال هستند .گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان علاوه بر حضور در بازار سرمایه در حال حاضر دارای سهام مدیریتی در شرکت های پتروشیمی کرمانشاه جم وشیراز می باشد .

وضعیت پرتفوی گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان


پترول

بدین ترتیب 30% از پرتفوی بورسی و 70% غیر بورسی می باشد.(این محاسبات بر اساس ارزش روز 9 آذر ماه می باشد)

پرتفوی بورسی گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان شامل شرکت های فعال در صنعت پتروشیمی در بخش های اوره، متانول و پلیمر می باشد. اما نکته ای که گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان را از سایر شرکت های سرمایه گذاری متفاوت میکند، پرتفوی غیر بورسی آن می باشدکه شامل شرکت های در حال بهره برداری در صنعت پتروشیمی بوده که زمان بهره برداری پیش بینی شده تمام این شرکت ها برای سال های 96 و 97 می باشد. این مهم در ارتباط با طرح های صنعت پتروشیمی قابل ذکر است که این شرکت ها می توانند در سال بهره برداری از طرح، با ظرفیت کامل فعالیت نمایند.

در میان شرکت های غیر بورسی، شرکت مدبران اقتصاد با پرتفوی به مبلغ 1000 میلیارد تومان فعال در شرکتهای بورسی به میزان 98% و 2% شرکتهای غیر بورسی مشابه گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان می باشد. وضعیت این شرکتها با توجه به مالکیت مستقیم 99.96% بر شرکت مدبران اقتصاد بدین صورت می باشند:

پترول

برآورد ارزش روز خالص داراییها

پرتفوی بورسی


پترول

پرتفوی غیر بورسی


پترول

ارزشگذاری شرکت مدبران اقتصاد بر اساس محاسبه ارزش روز خالص دارایی های پرتفوی بورسی به تاریخ 9 آذر ماه 95 و بهای تمام شده پرتفوی غیر بورسی می باشد.

محاسبه ارزش روز خالص دارایی ها(NAV)

پترول

ارزش روز خالص دارایی های گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان (پترول) برای هر سهم به تاریخ 9 آذر ماه 95 ، 1395 ریال محاسبه گردیده است. نکته قابل توجه در مورد پترول برابری ارزش ویژه هر سهم (1209 ریال) و قیمت هر سهم می باشد که این موضوع موید کم ریسک بودن این سهم می باشد.

با توجه به زمان بهره برداری طرح های گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان (پترول) در سال های 96 و 97، پیش بینی ارزش دارایی های پترول در سال 97 و با توجه به راه اندازی کامل طرح ها بدین صورت می باشد:


پترول

در جدول بالا فرض گردیده تمام طرح ها در سال 97 با ظرفیت کامل فعالیت نمایند. همچنین پیش بینی فروش شرکت ها بر اساس نرخ های روز و دلار 39000 ریال و محاسبه درصد حاشیه سود بر اساس حاشیه سود شرکت های مشابه، بدین صورت پیش بینی گردیده است:

* کود شیمیایی اوره لردگان با فرض اینکه 50% از اوره تولیدی برای مصارف داخلی به نرخ 6300 ریال و 50% به صورت صادراتی و با نرخ 230 دلار در نظر گرفته شده است. این موضوع قابل ذکر هست که با توجه به افزایش قایل توجه نرخ ذغال سنگ ، کاهش قیمت اوره جهانی بعید به نظر میرسد ولی با توجه به اصل احتیاط ، نرخ های فوق در تحلیل قرار داده شده است.

* نرخ پلی اتیلن سبک و سنگین برای پتروشیمی ایلام،صنایع پتروشیمی دهدشت، پتروشیمی کازرون، پتروشیمی ممسنی و پتروشیمی بروجن ، 1100 دلار در نظر گرفته شده است.

بدین ترتیب محاسبه ارزش روز خالص دارایی ها (NAV) گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان (پترول) برای سال 97 با فرض عدم تفییر میزان حقوق صاحبان سهام و عدم تغییر در ترکیب پرتفوی بدین صورت می باشد.


پترول

با توجه به مفروضات فوق وضعیت پرتفوی (بورسی و غیر بورسی) گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان (پترول) بدین صورت خواهد بود.


پترول

نتیجه گیری :

با توجه به اینکه تمامی طرح های گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان (پترول) در ابتدای سال 97 به بهره برداری خواهد رسید و ضمن اینکه توانایی فعالیت با ظرفیت کامل در سال بهره برداری از طرح های صنعت پتروشیمی وجود دارد، چنین فرض گردیده که در سال 97 تمامی طرح ها با ظرفیت کامل فعالیت نمایند. بدین ترتیب می توان ارزش روز خالص دارایی ها (NAV) برای پایان سال 97 را 4786 ریال پیش بینی نمود .

با توجه به گمانه زنی ها برای افزایش نرخ دلار و با توجه به تورم در حال رشد طی دوماه اخیر ، و به دلیل حساسیت NAV گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان (پترول) به نرخ های اوره، پلی اتیلن سبک و سنگین ، حساسیت این دو محصول با نرخ دلار بدین صورت می باشد:


پترول

لازم به توضیح است که تحلیل حساسیت در پرتفوی غیر بورسی برای محاسبه NAV گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان (پترول) انجام گرفته است. بدیهی است که افزایش نرخ های جهانی محصولات پلیمر، اوره و دلار بر افزایش سودآوری و در نهایت افزایش قیمت شرکت های پتروشیمی جم، پتروشیمی کرمانشاه ، پتروشیمی شیراز و ... گردیده که خود منجر به افزایش NAV پترول خواهد شد.

با کلیک بر روی لینک زیر می توانید از دیگر تحلیل های کارگزاری نهایت نگر بهره مند شوید:

http://www.ershan.ir/analysis/latest

تحلیلگر: مریم نصر

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۹
عالی بود
ali
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲
در مورد سهم کهنوج هم این تحلیها را می گفتید و یکسری سهامدار جز را بدبخت کردید...روی کاغذ سود نشان دادن اسان خواهد بود ..
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۸
این شرکت پترول بدبختمون کرد