بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۷
کد خبر : ۱۷۱۲۸۶

در حالی که شاخص کل بورس امروز (شنبه) با 91 واحد کاهش به رقم 81 هزار و 250 واحد رسید، شاخص فرابورس رشد هفت واحدی را تجربه کرد.


به گزارشبولتن نیوز، شاخص کل بورس پس از جهش های مثبت روزهای پایانی هفته گذشته، امروز اصلاح شد و اندکی عقب نشست.
گروه های معدنی و فلزی، نقش اصلی را در افت امروز شاخص داشتند به طوری که فولاد (فولاد مبارکه)، ومعادن (توسعه معادن و فلزات)، فخوز (فولاد خوزستان) و کچاد (صنعتی و معدنی چادرملو) با تاثیر منفی، شاخص را پایین کشیدند، در مقابل شپنا (پالایش نفت اصفهان)، شتران (پالایش نفت تهران) و شبریز (پالایش نفت تبریز) با تاثیر مثبت مانع افت بیشتر شاخص شدند.
در معاملات امروز تالار بورس 576 سهم و حق تقدم به ارزش بیش از یک هزار و 252 میلیارد ریال در 54 هزار و 55 نوبت خرید و فروش شد.
همه شاخص های اصلی بازار سرمایه امروز روندی کاهشی داشتند، بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) 32 واحد، شاخص کل (هم وزن) یک واحد، شاخص قیمت (هم وزن) یک واحد، شاخص آزاد شناور 166 واحد، شاخص بازار اول 97 واحد و شاخص بازار دوم 6 واحد افت کرد.
قند مرودشت، حق تقدم سیمان کردستان، حق تقدم کارخانجات قند قزوین، کشت و صنعت پیاذر و تراکتورسازی ایران در معاملات امروز بیشترین رشد قیمت را داشتند.
بیشترین کاهش قیمت نیز در اختیار حق تقدم داروسازی روزدارو، سیمان ایلام، کارتن ایران، موتورسازان تراکتورسازی ایران و باما قرار داشت.

**رشد هفت واحدی شاخص فرابورس
شاخص کل فرابورس نیز امروز با هفت واحد افزایش در جایگاه 870 واحدی قرار گرفت.
در بازار فرابورس نیز بیش از 212 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش بیش از 2 هزار و 14 میلیارد ریال در 17 هزار و 304 نوبت خرید و فروش شد.
نمادهای مارون (پتروشیمی مارون)، زاگرس (پتروشیمی زاگرس)، شرانل (نفت ایرانول) و شاوان (پالایش نفت لاوان) با بیشترین تاثیر مثبت، شاخص فرابورس را بالا بردند.

**تعدیل مثبت صنایع صادرات محور بورسی
ﺑﻬﻨﺎﻡ ﺑﻬﺰﺍﺩﻓﺮ در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره وضعیت بازار بورس گفت: عواملی مانند رشد قیمت دلار، تثبیت قیمت های جهانی و رشد قیمت نفت و متوقف ماندن بخشی از بازار به علت بلوکه کردن نمادهای بانکی در رشد هفته گذشته شاخص کل بورس، تاثیر گذار بوده اند.
وی رشد قیمت دلار را به عنوان یکی از علت های اصلی افزایش شاخص در هفته گذشته برشمرد و اضافه کرد: دلار نسبت به ابتدای امسال رشد 11 درصدی داشته است.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: با توجه به این که قیمت دلار برای سال آتی رقم 33 هزار ریال تعیین شده است، به نظر می رسد تک نرخی شدن ارز در آینده ای نزدیک رخ ندهد.
ﺑﻬﺰﺍﺩﻓﺮ با بیان این که موج اول تعدیلات مثبت شرکت های صادرات محور بورس ناشی از افزایش نرخ های جهانی کامودیتی ها (مواد معدنی و پایه) بوده است، بیان داشت: چنانچه نرخ دلار همچنان بالا باقی بماند و در محدوده 40 هزار ریال تثبیت شود موج دوم تعدیلات مثبت شرکت های صادرات محور آغاز خواهد شد.
وی عامل دیگر رشد شاخص کل بورس را رشد قیمت نفت و تثبیت قیمت های جهانی دانست و افزود: پایین ترین نرخ کامودیتی ها در چند سال گذشته مربوط به زمستان پارسال بود، اما اکنون قیمت فلزات اساسی با رشد قابل توجهی همراه بوده و قیمت نفت و محصولات پتروشیمی نیز رشد معنادار تجربه کرده اند.
این کارشناس بازار سرمایه تاثیر بالارفتن قیمت نفت را بر گروه های مرتبط بازار نظیر گروه های معدن، فلزات اساسی، پالایشگاه و فراورده های نفتی، پتروشیمی و شیمیایی مثبت ارزیابی کرد.
ﺑﻬﺰﺍﺩﻓﺮ گفت: همچنین این رشد، برای سایر گروه ها با توجه به رشد قیمت دلار به صورت غیر مستقیم تاثیرگذار خواهد بود.
این کارشناس بازار سرمایه درباره توقف نمادهای بانکی در بورس نیز افزود: بخشی از نمادهای متوقف شده در بازار همانند نمادهای گروه بانک، نمادهایی هستند که انتظار تعدیلات منفی در آن ها وجود دارد و پیش بینی می شود با افت قیمت بازگشایی شوند.
ﻣﺪﯾﺮ ﺍﻣﻮﺭ ﺍﻋﻀﺎﯼ ﮐﺎﻧﻮﻥ ﮐﺎﺭﮔﺰﺍﺭﺍﻥ با بیان این که این نمادها حدود 20 درصد بازار را شامل می شوند، بیان داشت: در چنین شرایطی بازار بورس نسبت به اخبار بد، بی تفاوت است، زیرا نمادهایی که تعدیل مفنی خواهند داشت، متوقف هستند.
بهزادفر یادآور شد: در شرایط کنونی، یکی از دلایل رشد بازار را می توان به این عوامل نسبت داد، اما پیش بینی می شود در ماه های آتی با بازگشایی این نمادها، مقداری از رشد شاخص بورس اصلاح شود.
رشد شاخص در هفته گذشته، سریعتر از هفته های پیش تر بود، به گونه ای که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در هفته ای که گذشت با رشد 1.7 درصدی از رقم 80 هزار و 19 واحدی به جایگاه 81 هزار و 342 واحدی صعود کرد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر