بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴
مستطيل شيشه اي تالار

دو کلام حرف حساب با آقای مسئول

افت بیش از 324 واحدی شاخص کل در معاملات روز جاری سبب شد تا نماگر بورس مجدداً به کانال 80 هزار واحدی باز گردد نکته جالب افت و خیزهای شاخص کل آنجاست که در صعودها و فتح مدارهای جدید این اتفاق تنها به واسطه رشد چند سهم خاص در یک یا دو گروه بورسی رخ می دهد.
کد خبر : ۱۷۱۳۲۹
نویسنده :
بابک آموخته

با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 95.09.21 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 279 واحد کاهش به رقم 57627 واحد رسيد. همان وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 411 واحد کاهش عدد 171184 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 114 واحد کاهش به رقم 28531 واحد رسيد.

همچنین در این روز "شپنا" با 17 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "فملی" با 55 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 1 واحدکاهش به رقم 868 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1519 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 2912 میلیارد ریال رسید.

معاملات امروز بازار سرمایه با روندی نزولی نسبتاً بیشتری در مقایسه با روز گذشته مواجه شد البته این روند بیشتر در شاخص کل نمایان شد چرا که کلیت بازار مدت زمان زیادی است که اینچنین می باشد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، افت بیش از 324 واحدی شاخص کل در معاملات روز جاری سبب شد تا نماگر بورس مجدداً به کانال 80 هزار واحدی باز گردد نکته جالب افت و خیزهای شاخص کل آنجاست که در صعودها و فتح مدارهای جدید این اتفاق تنها به واسطه رشد چند سهم خاص در یک یا دو گروه بورسی رخ می دهد اما در روندهای نزولی و سقوط به دره های قبلی این امر به واسطه افت دسته جمعی اغلب نمادهای بورس اتفاق می افتد به عبارت ساده تر خنده ها برای از ما بهتران است و گریه ها برای همه و این است داستان شاخص کل و رشد هایی که طعم شیرین آن به کام اهالی بازار سرمایه نمی نشیند.

اما در معاملات امروز، قیمت سهام اغلب شرکت های بورسی به رنگ قرمز همراه با نوسانات منفی دیده شدند و بسیار معدود بودند نمادهایی که توانستند معاملات امروز را با روندی صعودی و رشد قیمت به پایان ببرند.

حال و هوای این روزهای بورس تهران بسیار شبیه به عصر روز جمعه است، بسیار دلگیر و کسل کننده، از سوی دیگر توقف های پی در پی نماد شرکت ها که اغلب آنها در روندهای صعودی بار سفر می بندند سبب ایجاد ترس در بین اهالی تالار شده است چرا که امروز هر سرمایه ای که به بورس توسط سرمایه گذاران وارد می شود تنها 2 سرنوشت می تواند داشته باشد، یا در روندهای نزولی هر روز مثل یخ آب شود یا در سهام دارای رشد قیمت و صف خرید که تعداد آنها به تعداد انگشتان دست در یک روز می رسد در توقف نمادهای سازمانی غیر قابل دسترس می شود از همین رو سخنی کوتاه با مسئولین و متولیان بازار سرمایه داریم تا شاید بشود به نوعی مشکل ایجاد شده را حل کرد.

طی روزهای اخیر انتقادات و شکایات زیادی از سوی سرمایه گذاران خصوصاً حقیقی های بورس به سازمان و متولیان بازار سرمایه به جهت توقف نمادهای پی در پی وارد است شاید اگر بخواهیم منطقی تر و بدور از احساسات به این موضوع نگاه کنیم این اقدام سریع ترین و ساده ترین راه برای رسیدن به نتیجه از سوی مسئولین باشد در بین پیشنهادات بسیاری هم از سوی اهالی تالار مطرح می شود که همگی آنها دیکته نانوشته می باشند و تا اجرایی نشود اشکالات و معایب آنها نیز نمایان نخواهد شد لذا قبول داریم که توقف نماد هم راهی است کم ریسک برای رسیدن به یک شفافیت اولیه.

اما این اقدامات زمانی تحمل و قبولش برای سهامدار سخت می شود که می بیند شفاف سازی و حساسیت مسئولین فقط متوجه سهام شرکت هایی می شود که با روند صعودی و رشد قیمت مواجه هستند در حالیکه بازار سرمایه دو سویه است هم صعود دارد و هم نزول.

نمی دانیم کجای قوانین و مقررات بازار سرمایه عنوان شده که تخلف و دستکاری قیمتی تنها در رشد قیمت صورت می گیرد و هر افت قیمتی در بورس منطقی است.

شاید بد نباشد مدیران و مسئولین بورسی یک نگاه سطحی به کل بازار سرمایه داشته باشند، بد نیست به برخی سهام گروه خودرویی، گروه پالایشی، گروه حمل و نقل، گروه پتروشیمی، ساختمانی، لیزینگی، سرمایه گذاری، سیمانی و چند رشته ای های صنعتی و برقی داشته باشید باور کنید افت قیمت سهام برخی از آنها برابر با سهام شرکتی است که کل دار و ندارش را در سیل و آتش سوزی از دست داده است، آیا این افت قیمت ها در شرایطی که وضعیت داخلی و اقتصاد ثابت بوده از نگاه شما منطقی است؟

لطفاً یک دور کوچکی در بین سهام شرکت های عرضه شده در فرابورس طی ماه های اخیر و حتی سال گذشته بزنید، ببینید چند درصد سهام شرکت های عرضه شده امروز پایین تر از نرخ روز کشف قیمت می باشند، آیا این هم منطقی است؟ گران فروشی در طبقه تخلف جای نمی گیرد؟

به چه علت باید خیابان شفاف سازی بورس یکطرفه باشد، کدام قانون گفته زیان در بورس طبیعی اما سود در بورس غیر طبیعی است.

لطفاً در بین آمارهای 5 سال گذشته خود جستجو کنید و ببینید چند مورد توقف نماد به علت کاهش قیمت سهام یک شرکت داشته اید؟ چند مورد برای شرکتی از طرف بورس نامه درخواست شفاف سازی به علت کاهش قیمت سهام ارسال شده است.

امروز مشکل بازار سرمایه عدم وجود نقدینگی نیست چرا که نقدینگی و پول در جامعه بسیار زیاد است مشکل امروز بازار نبود اعتماد و اطمینان به بورس است، به قوانین و مقرراتی است که اجازه حق سلب مالکیت سهامداران را به هر دلیلی به خود می دهد.

وقتی سپرده گذار بانک امنیت و دسترسی به سرمایه اش قابل مقایسه با سهامدار همان بانک نیست چطور توقع داریم صف دستگاه نوبت دهی بانک ها خلوت و تالار حافظ شلوغ باشد.

هر مشکلی یک راه حل مطمئن هم دارد اما راهش را باید از کننده اش پرسید، باور نمی کنید همین فردا یک فراخوان در سایت کدال به جهت ارایه راهکارهای علمی برون رفت بازار سرمایه از بحران فعلی منتشر کنید.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
اکبری
ROMANIA
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۲
بورس نیوز عزیز بیخود خودتو خسته نکن فاتحه بورس از بهمن 1392 خوانده شد.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۷
دو کلمه حرف حساب منم اینه در نماد ونیرو همه شواهد حاکی از ورود بایرهای جدید و شروع روند صعودی بعد از اجازه سازمان بورس میباشد
سهامدار داغون
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۲
"بورس نیوز": مشکل بازار سرمایه عدم وجود نقدینگی نیست چرا که نقدینگی و پول در جامعه بسیار زیاد است مشکل امروز بازار نبود اعتماد و اطمینان به بورس است. بیگ لایک
ناشناس
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۷
بورس نیوز عزیز. به بازار بورس اعتماد داریم ولی به متولیان از صدر تا ذیل اطمینان نداریم.
در همه جا وضعیت بر همین منوال است و بی خردان بر مسند کارها سوارند
بانوی ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۸
هر روز در خبرها می اید قیمت جهانی نفت بالا رفت ,قیمت فلزات اساسی بالا رفت ,قیمت معدنیها بالا رفت خودرو سهم خگستر و پارسیان را واگذار کرد با فلان شرکت قرارداد بستند کلی خوشحال می شوی اماده می شوی بعضا برای خرید یا نگاه داشتن سهامی که داری وقتی به بازار مراجعه می کنی تمام رویاهایت به یاس تبدیل می شود از بالا تا پائین تابلو قرمز است .مسئول محترم اگر کار بلد نیستی وجدانا کنار بکش اگر نمی گذارند کار کنی ,(کارشکنی )می کنند بگو ما هم تکلیفمان را بدانیم حداقل پولمان را از دست داده ایم اعصاب و روانمان را بیشتر از این از دست ندهیم با همین ضرر 70 در صد خارج شویم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۹
بورس نیوز جان حتی شما هم چشمتو رو دوماه رنج منفی کشیدن حقوقی ذوب بستی.
وقتی خودت صداقت نداری و یک گزارش کار نمیکنی از ناظر و مسئولین بورس انتظار صداقت داری؟!!!
ناشناس
RUSSIAN FEDERATION
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۳
بورس نیوز شک نکن دولت رشد بورس را برای انتخابات نگه داشته است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۶
زندگیمون به باد رفت تو رو خدا به دادمون برسید
اقای دولت من سهامدار بانک صادراتم اما زندگیم بخاطر بدهی شما داره از هم میپاشه ، اقای روحانی ما به شما رای دادیم که اوضاع بهتر بشه اما داریم بدبخت میشیم دولت به چه حقی موسسه میزان رو داد به صادرات ، چرا بدهیای خودشو پرداخت نمیکنه که ما اینجور به خاک سیاه بشینیم
بورس نیوز تو رو خدا کامنتمو چاپ کن شاید مسوولین ببینن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۸
رچرا بازتاب نمیدهید مشکل بورس دولت است که ضدبورس است از اعتماد مردم سو استفاده کرد به انها خیانت کرد و از 92 از پشت به انها خنجر زد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۹
در انتخابات آینده ما هم یه سورپرایز باید داشته باشیم تا اوضاع بورس درست بشه
نوید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۷
دکوثر بخرید 6 ماهه . زیانتون جبران میشه . یه صلوات هم برای اموات من بفرستین . همین
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۲
دوست های عزیزی که مثل من سهامدار بانک انصار هستند دقیقا متوجه منظور بنده خواهند شد ، با توجه به افزایش سرمایه ۲۰ درصدی ، قیمت از ۳۰۰ تومان به ۱۸۷ تومان رسیده ، توقف نماد هم نداشته . دلیل این همه افت قیمت چه بوده ؟
من سهام های مختلفی دارم اما وضعیت آنها هم همینطور بوده و سود بسیار کمی داشته اند .
حتی اگر رشد خوبی را در بورس شاهد باشیم ، سهامداران قدیمی نمیتوانند ضرر خود را جبران کنند .
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۶
مشکل اصلی و اساسی رکود است رکود است. وقتی شرکتها سود ساز نیستند هر رشدی ناپایدار و غیر قابل اطمینان است.
سهام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۲
باسلام
لطفا سهم وخارزم را طی چند ماه گذشته تا به امروز بررسی کنید ببینید سهامدار عمده از این سهم حتی یک روز حمایت کرده؟ آخر سهامدار حقیقی چه گناهی کرده که حقوقی حمایت که نمی کند هیچ فروشنده هم هست/؟؟؟
ناشناس
RUSSIAN FEDERATION
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۲
شبندر هم مانند شتران گزارش عالی روانه بازار کرد.
از فردا روند پالایشی ها بسیار مثبت خواهد بود
کارشناس
-
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۶
فردا مثبتش میکنند اخه ما هم نخبه داریم . همانطورکه تورم را تک نرخی کردند .
رضا
DENMARK
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۵
بورس نیوزعزیزاینهاکه ریششون به شاخص گره خورده واماروارقامشون برمبنای اونه نکته بسیارخطرناک این هست که شاخص به 10درصدی قله قبل رسیده وهنوزسهمهایی که اتفاقاسنگینندنزدیک کف خودکه الان بااوجشون درکمال تعجب تا200درصدهم فاصله دارندهستندشبندروشپنا200درصدتااوج می خواهندپارسان وتاپیکو130درصدساختمونیهایی مثل ثتران ثباغ وثشاهد150تا200درصدتازه فلزی معدنیهاکه گل سرسبداین روزهایندمثل فملی ومعادن کگل 100درصدسرمایه گذاریهاوغذاییهاهم 100درصدتااوج فاصله دارندشایداگه بعدازسه سال قیمتهابخواندقیمت قبل بشندشاخص نیازباشه تا200هزارهم رشدکنه
کنجکاو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۲
اینها پرسنل همان افرادی هستند که سالها ست نسبت به در امد ها و توزیع ثروت در بین مردم حساسیت نشان میدهند و نه برای درامد خودشان . ثروت برای مردم زیاد خوب نیست
ساسان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
پس فروش سهام پارسیان توسط خگستر و ایران خودرو چی شد؟!....دوباره خودرو منفی شد!!!!!....نمی خواد بگید دلبلش چی بود؟
صادق
-
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۸
یا خدا ... از این به بعد، بالا رفت میبندن، پایین رفتم میبندن . البته وقتی پایین رفت ببندن سکته های مغزی بیشترب رخ میده ... خدا یا رحم کن خدایا خودت کمک کن. سهام ها افقی باید حرکت کنه.
ممد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۲:۴۹
همین بورس نیوز چند روز پیش یک مطلب منتشر کرد که چرا سازمان بورس به وضعیت نماد هایی مثل دعبید که دائما صف خرید هستن رسیدگی نمیکنه و ازشون نمیخواد شفاف سازی کنن! حالا داره برعکسشو میگه! آغا تکلیفت رو با خودت روشن کن بعد برو بالای منبر!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۴
چرا تعارف ميكنيد،‌ رئيس سازمان بورس و تيم ايشان اينكاره نيستند! الزاما هر آدم خوب و با سوادي كه براي مديريت اجرايي مناسب نيست. سازمان بورس نياز به يك مدير اجرايي شجاع و مقتدر دارد كه با بهره گيري از تجربيات ساير بورسهاي دنيا، به جاي تئوري پردازي در عمل با ارائه راهكارهاي واقعي تجربه شده، بحران فعلي را مديريت نمايد. با تيم فعلي هيچ اتفاق خاصي در بازار سرمايه نخواهد افتاد. شايد به دليل برخي اتفاقات بيروني نظير ورود ترامپ به كاخ سفيد يا انتخابات رياست جمهوري ايران در مقاطع زماني كوتاهي بازار مثبت و يا حتي منفي گردد كه نبايد امتياز مثبت يا منفي آن را به حساب مديريت سازمان گذاشت بلكه راهبرد عبور از اين مقاطع بحراني و هدايت بازار در شرايط معمولي هنر واقعي مديريت سازمان ميباشد كه متاسفانه دريغ از ذره اي از اين هنر!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۴
بورس نيوز عزيز،‌لطفا در خصوص كاهش كارمزدها نيز مطلب بنويسيد. چرا بايد اركان بازار سرمايه( سازمان بورس،‌شركتهاي بورس، سپرده گذاري و . . .) اين همه كارمزد دريافت كنند كه در هزينه كرد آن با مشكل مواجه شوند و هر يك داراي حسابهاي سپرده بلامصرف چند ده ميلياردي باشند و يا به راحتي مبادرت به انجام هزينه هاي غير ضروري نظير خريد و تجهيز چند باره ساختمانها نمايند؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵
گروه پالايشي ليدر جديد بازار بورس است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲
شرکت پارس خودرو اطلاعیه داده که از تاریخ 16 آذر ماه سهامداران به مدت دو ماه فرصت دارند که از حق تقدم هایشان استفاده کنند. از انطرف سازمان بورس نماد این سهم را بسته نگاه داشته است. این بدان معنی است که سهامداران مجبورند یا کلیه پول درخواستی شرکت را به حساب واریز کنند و یا تمامی حق تقدمشان را دودستی به ثمن بخس تقدیم سهامداران عمده نمایند. خیلی ممنون سازمان بورس! داری بخوبی از سهامدار حقیقی دفاع میکنی!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶
شاید کلمه ابن الوقت را شنیده باشید ماجرای ترامپ وبرجام برای اشخاص فوق دست اویز بسیار مبارکی است از کار انداختن چرخ داخل وبکار گرفتن خارجی ها ورشد اقتصادی برای بیگانگان فیلم معمای شاه گرچه بازبان گذشته ولی در اصل نگاه بوضعیت موجود جامعه وحتی فیلم های خارجی گریز به مطلب واشاره به فساد کنونی می کنند
فتحیان
RUSSIAN FEDERATION
سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۱
دوستان این مشکلاتی که نوشته اید در بسیاری از سهم های بازار وجود دارد . من یکی از سهم های بنیادی قوی بورس را مثال میزنم البته اگر بورس نیوز اسم سهم را ... نگذارد بله ... را پارسال برج 11 خریدم 270 و در این مدت تا العان بغیر دو سه روز سهم یک روند فرسایشی نزولی را در پیش گرفت و هروز منفی میخورد حتی روزهایی که کل بازار مثبت بود این سهم منفی و جالبتر اینکه حقوقی ها یکی پس از دیگری هروز فروشنده بودند ؟؟؟ امور سهام گفت افزایش سرمایش که بیاید رشد میکند این اتفاق که نیفتاد هیچ تازه سهم بیشتر منفی شد تا اینکه افزایش سرمایه داد و مدیرش منت گذاشت که بیشترش از انباشته است خلاصه که العان حساب میکنم از برج 11 تا العان تقریبا اخر برج 9 بمدت 11 ماه این سهم را دارم و هر سهم 100 تومان در ضرر هستم یعنی بیش از 40 درصد ؟؟؟ این یکی از سهم های بنیادی قوی بازار بود و یکی از سهم هام بود بقیه هم بدتر // خلاصه از این دولت لقمه نانی به ما سهامدارن به جز حرص و اعصاب خورد کردن و ضرر دادن نمیرسد کاشکی بهش رای نداده بودیم لااق میگفتیم رای ندادیم و این کارهارا باهامون کرد این دولت در زمینه اقتصادی بسیار ضعیف است البته مشکلاتی دولت دارد ولی ضعیف بودن ربطی به مشکلات ندارد .