بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱
گروه پالایشی طی هفته جاری با اخبار و رویدادهای جدیدی مواجه شدند. آنچنان که شرکت پالایش نفت تهران طی نامه ارسالی روی سامانه کدال در خصوص تعدیل سنواتی گزارش عملکرد میاندوره ای منتهی به 31 شهریور ماه 95 که بخشی از آن بابت تفاوت نرخ ارز مبادله ای ای با نرخ ارز مرجع مربوط به فروش بخشی از فرآورده های تولیدی طی نیمه دوم سال 91 است، شفاف سازی کرد.
کد خبر : ۱۷۱۳۶۳
نویسنده :
جمشیدی

گروه پالایشی طی هفته جاری با اخبار و رویدادهای جدیدی مواجه شدند. آنچنان که شرکت پالایش نفت تهران طی نامه ارسالی روی سامانه کدال در خصوص تعدیل سنواتی گزارش عملکرد میاندوره ای منتهی به 31 شهریور ماه 95 که بخشی از آن بابت تفاوت نرخ ارز مبادله ای ای با نرخ ارز مرجع مربوط به فروش بخشی از فرآورده های تولیدی طی نیمه دوم سال 91 است، شفاف سازی کرد. اتفاقی که طبق گفته مدیر مالی "شتران" تأثیر با اهمیتی بر وضعیت سودآوری این مجموعه در پی نخواهد داشت.

در کنار آن شرکت پالایش نفت بندر عباس در حالی گزارش عملکرد میاندوره ای شش ماهه اول امسال خود را با اعلام تعدیل مثبت 52 درصدی سودآوری و تحقق سود 144 ریالی ارائه نمود که "شبندر" در دوره مشابه سال گذشته زیان محقق ساخته بود. بر این اساس بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که با توجه به گزارش عملکرد مطلوب "شبندر" و افزایش قیمت ارز و بهای جهانی نفت می توان انتظار رشد سودآوری شرکت های پالایشی را در آینده ای نزدیک داشت.

در همین ارتباط، مدیر مالی شرکت پالایش نفت شیراز در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد:

موضوعی که طی چند وقت اخیر در گروه پالایشی مطرح بوده، مربوط به نامه وزارت نفت مبنی بر محاسبه نرخ فروش فرآورده های ویژه که حدود 10 تا 15 درصد تولید پالایشگاه ها را به خود اختصاص می دهد، با ارز آزاد از اول آبان ماه سال جاری است که این وزارتخانه بلافاصله مصوبه مذکو را باز پس گرفت و اعلام کرد تا نرخ فروش فرآورده های ویژه همچون مهر ماه با نرخ ارز مبادله ای محاسبه شود. بنا بر این موضوع مطرح شده هیچ تأثیری بر وضعیت سودآوری پالایشگاه ها در پی ندارد و باید منتظر ماند و دید که سیاست تک نرخی شدن ارز توسط دولت اجرایی می شود یا نه.

البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که در میان شش مجموعه پالایشی تنها پالایش نفت تهران از این بابت ذخیره در حساب های مالی خود در نظر گرفته بود.

ناصر تنگستانی در خصوص اثرات افزایش نرخ جهانی نفت بر شرایط سودآوری شرکت های پالایشی ابراز داشت: به طور کلی طی شش ماه اول سال جاری روند قیمت جهانی فرآورده های نفتی و نیز بهای نفت خام صعودی بوده و از این رو می توان گفت نسبت به تحقق بودجه برآوردی شرکت های پالایشی همچون "شراز" خوش بین هستیم. حال آنکه تاکنون نرخ های فروش فرآورده نفتی و خرید نفت خام از سوی شرکت پالایش و پخش اعلام نشده و برای صحبت کردن در خصوص احتمال تعدیل سود برآوردی چه در جهت مثبت و چه در جهت منفی می بایست منتظر اعلام نرخ ها بود.

وی در خاتمه به افزایش قیمت ارز و تعیین دلار 3300 تومانی در لایحه بودجه کل کشور اشاره کرد و اظهار داشت: روند قیمتی ارز قطعاًً بر نرخ مبادله ای اثر می گذارد و به طور کلی روند صعودی ارز بر درآمدهای شرکت های پالایشی موثر واقع می شود. به هر حال محاسبه برآیند روند صعودی متغیرهای اثر گذار بر وضعیت سودآوری مجموعه با تعیین نرخ ها امکان پذیر است.

اما آنچه که مسلم به نظر می رسد این است که با توجه به افزایش قیمت نفت در بازارهای بین المللی و رشد نرخ ارز می توان به وضعیت سودآوری این مجموعه ها خوش بین بود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴
سلام مواظب باشید بالایشکاهها تله هستند برای اینکه وزیر مخالف خصوصی سازی است وهرکز اجازه نفس کشیدن به سهامداران ایرانی نمی دهند وبالایشکاهها را می دهد به خارچیها همانند کرسنت وهرجه دود والودکی هست تحویل ایرانیها می دهد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۱
بورس نیوز از ما گفتنه می خوای جدی بگیر نمی خوای نگیر. قندی ها را جدی بگیرید یکی پس از دیگری( البته قندیهای بینادی دارم عرض می کنم )گزارش های بسیار خوبی می فرستن روی کدال. بعد از گزارشهای خوب قند پیرانشهر و لرستان امروز قند ارومیه نیز گزارش بسیار خوبی روانه کدال کرد. معمولا تو بازار سرمایه سهما تا زمانی که رشد نکنن کسی جدی شون نمی گیه مثل گروه روی مثل متانولی ها باید 100 درصد راه برن تازه بازار متوجه بشه از همین جا بگم گروه قند و شکر یه رالی بسیار خوبی در ارنتظارشون هست این و به عینه می بینم. چون گزارشهاشون خوبه.
رحمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۷
آخره دوست عزيز. ديگه سهم صد تؤمانى چيه كه تله باشه. ديكه آب از سر ما گذشته شما فكر خودت باش
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۹
نمی دانم چرا این قدر ما مردم از بالا رفتن قیمت دلار خوشحال می شویم اولا دشمن را قدرتمند تر می کند ثانیا سودی که ازان بدست می اوریم در بسیاری جاهای دیگر ازدست می دهیم نا چاریم وام به دلار بگیریم در نتیجه موقع پرداخت اقساط وسود مربوطه درامد تومانی را تبدیل به دو برابر یعنی دلار باز پرداخت کنیم