بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۵
کد خبر : ۱۷۱۴۹۷

سعید محمد علیزاده گفت :همه بانک ‌ها و موسسات اعتباری و نیز تمامی شرکت‌های بیمه ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار که دوره مالی آنها از اول فروردین ۹۵ و بعد از آن شروع می‌شود، ملزم به تهیه صورت‌های مالی سالانه خود طبق IFRS هستند.
به گزارش سبا 724؛مدیر نظات بر ناشران سازمان بورس اوراق بهادار با بیان مطلب فوق درباره الزام شرکت‌ها به تهیه صورت‌های مالی طبق IFRS گفت: تمامی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران که دوره مالی آنها از تاریخ اول فروردین 95 و بعد از آن شروع می‌شود و سرمایه ثبت شده آنها 10 هزار میلیارد ریال و بیشتر از آن است نیز ملزم به تهیه صورت‌های مالی سالانه خود طبق IFRS هستند.

وی درباره اینکه این الزام چه تعداد از شرکت‌ها را شامل می‌شود، اظهار داشت: در حال حاضر بانک‌ها و موسسات اعتباری ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار شامل 27 شرکت و شرکت‌های بیمه ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار شامل 23 شرکت و شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران که سرمایه ثبت شده آنها 10 هزار میلیارد ریال و بیشتر از آن است شامل 27 شرکت است.

وی تصریح کرد : از آنجایی که اکثر شرکت‌های شامل این الزام، طبق استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی ملزم به تهیه صورت‌های مالی تلفیقی هستند، شرکت‌های زیرمجموعه آنها نیز باید صورت‌های مالی خود را طبق IFRS تهیه کنند.

این مقام مسوول درباره اینکه آیا این شرکت‌ها باید صورت‌های مالی خود را طبق استانداردهای حسابداری ملی تهیه کنند، خاطر نشان کرد: این شرکت‌ها باید دو مجموعه صورت‌های مالی سالانه، بر اساس استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی و استانداردهای حسابداری ایران تهیه کنند.

وی در ادامه تصریح کرد : در گام اول این شرکت‌ها تنها ملزم به تهیه صورت‌های مالی سالانه خود طبق IFRS هستند و در گام‌های بعد صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای نیز اضافه خواهد شد.

علیزاده با بیان اینکه شرکت‌های که ملزم به تهیه صورت‌های مالی طبق IFRS هستند باید این صورت‌های مالی را به صورت حسابرسی‌شده منتشر کنند، گفت: تمامی شرکت‌هایی که ملزم به تهیه صورت‌های مالی خود طبق IFRS شده‌اند صرف نظر از اینکه طبق استانداردهای حسابداری ملزم به تهیه صورت‌های مالی تلفیقی باشند یا نباشند، ملزم به تهیه دو مجموعه صورت‌های مالی طبق IFRS و استانداردهای حسابداری ملی هستند.

مدیر نظات بر ناشران سازمان بورس اوراق بهادار درباره اینکه چرا هنوز IFRS به طور کامل جایگزین استانداردهای حسابداری ملی در این شرکت‌ها نشده است، اظهار داشت: متاسفانه به دلیل مسائل مالیاتی، در حال حاضر این شرکت‌ها باید صورت‌های خود را طبق استانداردهای حسابداری ملی نیز تهیه و ارائه کنند.

وی ادامه داد: هم اکنون در حال پیگیری حل این مسائل از طریق مراجع ذیصلاح هستیم و در این خصوص پیشنهاد و تصویب قوانین و مقررات مربوطه مدنظر قرار دارد.

به نوشته صدا و سیما،این مقام مسوول درباره اینکه از چه زمانی سایر شرکت‌ها ملزم به تهیه صورت‌های مالی طبق IFRS می شوند، گفت: تهیه صورت‌های مالی بر اساس IFRS برای سایر شرکت‌ها در سال مالی 1395 اختیاری است و شرکت‌هایی که در سالهای آتی (سال­های 1396 و پس از آن) ملزم به تهیه صورت‌های مالی طبق IFRS خواهند شد، در آینده اعلام می شود.

علیزاده درباره زمان تهیه و انتشار ترجمه فارسی استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی گفت: ترجمه و انتشار استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی طبق مقررات بنیاد IFRS مستلزم ضوابط مشخصی است که سازمان حسابرسی به عنوان نهاد استانداردگذار هماهنگی‌های لازم را با بنیاد IFRS جهت عقد قرارداد و ترجمه تخصصی این استانداردها انجام داده و امید می‌رود در آینده‌ای نزدیک این استانداردها به زبان فارسی در اختیار استفاده‌کنندگان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه نهادهای فعال در این زمینه از جمله سازمان حسابرسی و از همه مهمتر وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری نقش اساسی در آموزش این استانداردها به عهده دارند، خاطر نشان کرد: کلاس‌هایی نیز در این خصوص در سطح کشور در حال برگزاری است که استفاده‌کنندگان می‌توانند از این کلاس‌ها استفاده کنند. و شرکت‌ها نیز باید برای آموزش بخش کارکنان مالی خود اقدامات لازم را انجام دهند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر