بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵
شرکت کارگزاری نهایت نگر گزارش می دهد:

زغال سنگ به کدام سو می رود

در هفته‌های اخیر همواره سعی بر این بوده است که در بخش تحلیل‌ها به ارائه چشم‌اندازی از آخرین وضعیت تکنیکی این کالاها پرداخته شود. از همین رو برای امروز به بررسی تکنیکی نمودار قیمت زغال‌سنگ و اوره از دریچه تکنیکی پرداخته‌ایم.
کد خبر : ۱۷۱۵۱۴
زغال‌سنگ

در ماه‌های اخیر افزایش نرخ زغال‌سنگ در بازارهای جهانی محرکی شد تا بازارهای کامودیتی از جمله فولاد، متانول و اوره، رشد قابل توجهی را تجربه کنند. از این رو اما در ادامه‌ی حرکت آغاز شده در هفته‌ها و ماه‌های گذشته، حرکت صعودی قیمت زغال‌سنگ می‌تواند نشانه‌گری برای دیگر بازار ها نیز باشد. از آنجایی که قیمت زغال‌سنگ در مقطع کنونی به محدوده حساسی رسیده است، در ادامه به مطالعه رفتار قیمت پرداخته‌ایم تا بتوان چشم‌اندازی از حرکت قیمت در بازه‌های زمانی مختلف داشت.

بازه زمانی بلند مدت:

در یک نگاه کلی مشاهده می‌کنیم که قیمت زغال‌سنگ بعد از اوج گرفتن و رسیدن به سقف تاریخی‌اش در ماه جولای 2008، در قالب سه موج و در مدت زمان 8 سال، به محدوده 53 دلار رسیده است. اما رفتار قیمتی-زمانی امواج چگونه بوده است؟

موج اول کاهش (موجA)

قیمت زغال‌سنگ در ماه جولای 2008 سقف تاریخی خود را در قیمت 192 دلار به ثبت رساند و بعد از آن با شروع بحران 2008 در مسیر نزول و کاهش قرار گرفت و در طی این مسیر کاهشی، ظرف مدت 9 ماه، تا ماه مارچ 2009 به محدوده 65 دلار رسید که خاتمه موج اول ریزشی بود.

موج دوم (موج B)

پس از آن از ماه مارچ سال 2009 و محدوده قیمتی 65 دلار، با فروکش کردن التهاب بحران مالی، قیمت‌ها رو به بهبود گذاشت و تا ژانویه سال 2011 قیمت 61 درصد از ریزش خود را جبران کرد و به سطح 140 دلار رسید که این محدوده قیمتی و تاریخی! پایان صعود دوساله قیمت زغال سنگ بود و بعد از آن قیمت برای تشکیل موج C و سوم کاهشی خود در مسیر نزول قرار گرفت.

موج سوم کاهش (موج C)

در ادامه حرکت اما از ماه ژانویه 2011 و محدوده قیمتی 140 دلار، قیمت برای ساختن موج آخر و اصلاحی خود در مسیر کاهش قرار گرفت و 87 دلار از ارزش خود را از دست داد و تا ماه ژانویه 2016 به قیمت 53 دلار رسید اما از این پایین‌تر نرفت و از این محدوده یک موج صعودی را آغاز کرد و در مدت 11 ماه، به قیمت 107 دلار رسید. این صعود قیمت خبر از خاتمه موج C و کاهش قیمت‌ها دارد.

اوره

موج 1 or A:

اگر موج C رادر محدوده 53 دلار خاتمه یافته فرض کنیم، می‌توانیم صعود اخیر قیمت را در قالب موج 1 or A در نظر بگیریم اما این موج تا کجا ادامه خواهد داشت و در چه سطحی متوقف خواهد شد؟ از آنجا که به ریزموج‌های قیمت دسترسی نداریم، برای پیدا کردن هدف این موج از تحلیل کلاسیک کمک می‌گیریم.

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، رفتار قیمت را می‌توان در داخل یک کانال محصور کرد که قیمت هنوز خود را به سقف کانال نرسانده است. درسمت چپ نیز قیمت ظرف مدت دوسال موج AB را کامل کرده اما در سمت راست، ظرف مدت یک سال توانسته بیش از ۶۱ درصد از مسیر راطی کند یعنی در 50 درصد زمان مسیر بیشتری را طی کرده است که احتمال رسیدن قیمت به 130 دلار را بسیار محتمل می‌نماید. پس می‌توان هدف اول این موج صعودی را در محدوده 130 دلار در نظر داشت هرچند با توجه به شتاب رشد قیمت اهداف بالاتر دور از ذهن نخواهد بود.

شایان ذکر است با توجه به اتمام امواج کاهشی قیمت و شروع موج صعودی، احتمال برگشت قیمت به کف‌های قبلی بسیار ضعیف است و هر کاهش قیمت بعد از این در قالب اصلاح امواج صعودی و موج 2 or B خواهد بود.

اوره

اوره

موج اول ریزش (A)

قیمت اوره نیز مانند سایر کالاها در آگوست 2008 بالاتر قیمت خود را در 750 دلار به ثبت رساند. اما بعد از آن و با شروع بحران اقتصادی، در سرا شیبی ریزش قرار گرفت و ظرف مدت ۵ ماه در دسامبر همان سال تا سطح 220 دلار افت کرد.

اوره

موج دوم (B):

اما پس از حرکت اخیر و بعد از گذشت 5 ماه تا ماه می 2010 قیمت در همین محدوده نوسان کرد و بعد از ماه می، یک موج صعودی را شروع کرد و تا 11 سپتامبر 2011 ظرف مدت 15 ماه خود را به سطح 500 دلار رساند و این صعود را می‌توان موج دوم از سه موج نزولی قیمت دانست. از این محدوده قیمت به موج B خود پایان داد و برای کامل کردن موج C بار دیگر در مسیر کاهش قرار گرفت.

موج سوم ریزش(C):

از سپتامبر 2011 اما قیمت برای تشکیل موج C از محدوده 500 دلار شروع به ریزش کرد و در مدت 5 سال تا اگوست 2016 با ثبت تراز 177 دلار به کمترین میزان خود را در 8 سال اخیر رسید که این می‌تواند خاتمه‌ای برای کل موج ریزشی قیمت باشد. از این رو آینده روشنی را برای قیمت اوره می‌توان متصور بود. هرچند رفتار اخیر قیمت را می‌توان در درون یک کانال نزولی توضیح داد و قیمت برای صعود پایدار باید بر این کانال غلبه کند. اما رصد قیمت اوره در ماه‌های آتی، خالی از لطف نخواهد بود.

اوره

با کلیک بر روی لینک زیر می توانید از دیگر تحلیل های کارگزاری نهایت نگر بهره مند شوید:

http://www.ershan.ir/analysis/latest

تحلیلگر: مجید حصاری

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مراد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸
تا سهام کمنگنز بالا نرد سهام زغال سنگی وجود ندارد باید بورس از تهران برود چون که بورس در اتش می سوزد