بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۷
مستطيل شيشه اي تالار

شروع بهاری زمستان

امروز مهمترین رویداد مد نظر سرمایه گذاران رشد بهای دلار تا قیمت چهار هزار تومان و اندکی بالاتر بود، آن هم در شرایطی که دولت تدبیر و امید بارها دم از ثبات قیمت ها در بازار ارز زده است؛ اما امروز دلار به قیمتی معامله شد که حتی در دولت قبلی هم به این مرز نرسیده بود.
کد خبر : ۱۷۱۵۸۱
نویسنده :
کیوان فر

با اتمام ساعات معاملات روز چهارشنبه 95.10.01 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 134 واحد افزایش به رقم 57104 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 20 واحد افزایش عدد 169985 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 44 واحد افزایش به رقم 28236 واحد رسيد.

همچنین در این روز "کگل" با 37 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "پارسان" با 33 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 3 واحدافزایش به رقم 872 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1027 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1022 میلیارد ریال رسید.

بازار امروز گرچه حجم بالایی نداشت، اما از نظر برآیند کل قیمت ها حرکتی مثبت را دنبال کرد تا با حمایت گروه های مختلف معدنی، فولادی، خودرویی و پالایشی کلیت معاملات و شاخص ها صعودی باشد و معاملات بورس در زمستان، شروعی بهاری و سبز را تجربه کند.

به گزارش بورس نیوز، امروز مهمترین رویداد مد نظر سرمایه گذاران رشد بهای دلار تا قیمت چهار هزار تومان و اندکی بالاتر بود، آن هم در شرایطی که دولت تدبیر و امید بارها دم از ثبات قیمت ها در بازار ارز زده است؛ اما امروز دلار به قیمتی معامله شد که حتی در دولت قبلی هم به این مرز نرسیده بود.

در این شرایط به نظر می رسد در صورت ثبات و تداوم بهای ارز در این محدوده، بزودی صادر کنندگان از جمله پتروشیمی ها هم به نوعی اصلی ترین گروه صادر کننده بورسی خودی نشان دهند. هر چند امروز در گروه مذکور دو دستگی کاملاً هویدا بود و اغلب بزرگان گروه تمایلی برای رشد قیمت سهام خود نداشتند. اما شرکت های شیمیایی و پتروشیمی های کوچکتر توانستند تحرکات مثبتی را حتی تا سقف قیمت های مجاز روزانه دنبال کنند.

اما گروه فولادی به دلیل تأثیر پذیری قیمت های فروش محصولاتشان از رشد بهای ارز، به جز در دو نماد "هرمز" و "مپنا" همگی سبز پوش شده بودند.

در گروه خودرویی هم با انتشار شایعاتی پیرامون احتمال بازگشت قریب الوقوع سایپا به تابلوی معاملات شاهد اقبال خریداران در دامنه نوسان مثبت قیمت ها بودیم که این روند پر حجم در نمادهای وابسته به "خساپا" همچون "خپارس"، "ورنا" و نیز سرمایه گذاری سایپا بیشتر به چشم می خورد. به نظر می رسد در صورت برگشت سایپا، شوالیه نارنجی پوش روند معاملات دیگر نمادهای گروه را نیز دستخوش نوسانات کند.

البته همزمان با آن، تحقق سود 674 ریالی سرمایه گذاری رنا که اطلاعیه آن روز قبل راهی کدال شد، امروز اقبال خریداران را به این سهم در پی داشت و نماد را تا آستانه صف شدن پیش برد.

در "خپارس" هم سرمایه گذاران برای خرید حق تقدم ناشی از افزایش سرمایه، در صف میلیونی خرید دست و پا شکستند تا پس از معامله حدود 221 میلیونی، حدود 70 میلیون تقاضای بدون پاسخ در صف باقی بماند.

در جریان معاملات امروز، "بورس" هم بورسی شد و با گشایش نماد و قیمت 600 تومانی پا به بازار اول گذاشت.

نکته دیگر معاملات اینکه، امروز باز هم معاملات بلوکی و انتقالی متعدد حقوقی ها همانند روزهای گذشته در نمادهای مختلف ادامه یافت که به نظر می رسد علت این رفتار آن باشد که سرمایه گذاری ها بابت شناسایی سود کاغذی، در شرایطی که بزودی سهامدارانشان را به مجمع فراخواهند خواند، دست به این معاملات می زنند؛ معاملاتی که در گزارشی مفصل به جزئیات آن خواهیم پرداخت.

در مجموع اینکه به نظر می رسد با پایان فصل پاییز، بزودی بایستی منتظر انتشار گزارش های حسابرسی نشده شرکت ها بابت عملکرد سه ماهه سوم باشیم که این گزارش ها می تواند دید بهتری را برای زمان باقیمانده تا پایان سال به سرمایه گذاران ارایه کند.

هر چند روند هفته آتی دلار نیز در حرکت بعدی بازار سهام به ویژه در ماه جدید بسیار نقش خواهد داشت و در مقابل گروه های صادراتی مثل پتروشیمی ها، در صورت تداوم روند مثبت در بهای ارز، وارد کنندگان همچون گروه خودرو و قطعات با افزایش هزینه خرید مواد اولیه و قطعات مورد نیاز و کاهش حاشیه سود خود رو به رو خواهند شد که این امر می تواند بر روند معاملات سهام آنها نیز سایه افکند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
GERMANY
چهارشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۸
شعار انتخاباتي سال ٩٢. بازگرداندن ارزش پول ملي!
ناشناس
چهارشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۲
در ادامه شعارها؛ عزت را به پول ایرانیان بر خواهیم گرداند با کلیدی که ریال را به تومان تبدیل خواهد کرد
ناشناس
AUSTRIA
چهارشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۷
اگر تورم کنترل شد چرا نظام پولی را تغییر دادن؟؟؟؟
ناشناس
BELGIUM
چهارشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۴
وقتی که کارشناس ومدیر خبره در مصدر تصمیم گیری نباشد انتضار نداشته باشیم قیمت پول از ما بهتران افت کند (دلار)بهر حال انها اقا بلا سر ما هستند یک مثال از قدیم درست بعضی از کار هایشان دراذهان عمومی محکوم بود ولی بسیاری از مدیریت ها معقول بود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵
افزایش سرمایه ذوب چی شد؟
معامله بلوکی ذوب چی شد؟مگه نباید 29 اذر انجام میشد؟
نیما
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳
متاسفانه سیاستهای اقتصادی این دولت بسیار قدیمی و مخرب (خصوصا در رکود) به شکل اقتصاد "باغ پسته ای" سی سال قبل است که فقط ملک، ارز و طلا را میشناسد و برایش تولید شوخیست. برای همینه که از ابتدای دوره با وجود رکود سود بانکی بسیار بالا رفت و جلوی افت نرخ ارز را گرفتند و حالا هم خود بانک مرکزی در حال سفته بازی در بازار ارز است. کسب و کار مردم و تولید کشور تا آخر این دولت روی خوش نخواهد داشت، حالا چه 1 سال دیگه چه 5 سال دیگه!
ناشناس
RUSSIAN FEDERATION
جمعه ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳
شعار انتخابات باید پیوستن به سازمان تجارت جهانی باشد و سپس واقعی شدن نرخ دلار که قطعا بالای 4300 تومان بوده و باعث خروج از رکود خواهد شد.
رحيم صرافان
ROMANIA
جمعه ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۴
با سلام وارزوي سلامتي همه بورس نيوزي ها توجيه اينكه دولت ميليون ها ليتر بنزين وارد ميكند و از پالايشگاه هاي داخلي حمايت نميكند چيست؟ با تشكر فراوان
رحيم صرافان
ROMANIA
جمعه ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۵
با سلام وارزوي سلامتي همه بورس نيوزي ها توجيه اينكه كروي با تعديل هاي مثبت زير مجموعه هاي خود از ٢٥-٧٨ درصد ( فراور فاسمين فسرب) كه بيش از ٥٠ در صد اين شركتها را در اختيار دارد با ١٠ ميليون صف فروش بعد از مدتها با گشايي ميشود بايد اضافه كنم در صورت هاي مالي قيمت روي ١٨٠٠ دلار و ارز ٣٥٠٠ تومان ديده شده كه اكنون متوسط قيمت سه ماهه زوي ٢٧٠٠ دلار و ارز ٣٩٠٠ تومان است من نتوانستم اميدوارم شما پرتقال فروش را پيدا كنيد حق نگهدار همه شما با تشكر فراوان