بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵
انتقاد تند و صریح یک کارشناس بازارسرمایه

بلوک زنی و توقف پی در پی نمادها عامل مخرب بورس

در وضعیت فعلی بازار سرمایه به نظر می رسد سازمان بورس به عنوان اصلی ترین نهاد نظارتی بر بازار سرمایه و حافظ منافع سهامداران ریسک سیستماتیکی برای بازار ایجاد کرده که این ریسک از صدها تحریم و اجرای قطع نامه بین المللی علیه ایران زیان بار تر می باشد.
کد خبر : ۱۷۱۶۲۰
نویسنده :
یارمحمدی

در وضعیت فعلی بازار سرمایه به نظر می رسد سازمان بورس به عنوان اصلی ترین نهاد نظارتی بر بازار سرمایه و حافظ منافع سهامداران ریسک سیستماتیکی برای بازار ایجاد کرده که این ریسک از صدها تحریم و اجرای قطع نامه بین المللی علیه ایران زیان بار تر می باشد.

یک کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: ضرباتی که از شیوه فعلی مدیریت بازار سرمایه و سازمان بورس و اوراق بهادار بر پیکره بورس وارد شده، بسیار سهمگین تر از ضربات ناشی از قطع نامه هایی می باشد که علیه ایران تا کنون اجرا شده اند.

مازیار فتحی در ادامه افزود: در حال حاضر از جمله ایرادات مهمی که به نحوه مدیریت فعلی سازمان بورس وارد است، می توان به بلوک زنی های پی در پی و عددسازی در شاخص کل بورس، توقف های طولانی مدت سهام و مشکلات هسته معاملات و نرم افزارهای معاملاتی بازار بورس اشاره کرد.

وی تأکید کرد: هر چند این مسائل دردهایی است که در زمان مدیریت های قبلی نیز آنها را شاهد بودیم، اما در حال حاضر و با روی کار آمدن آقای دکتر محمدی به اوج خود رسیده و به بورس آسیب های جدی و پر رنگ تری وارد کرده است.

فتحی در خصوص بحث بلوک زنی در معاملات روزانه بازار بورس گفت: متأسفانه تیم مدیریتی تاکنون به هیچ نحو قبول اشتباه نکرده اند و فقط در پی توجیه این مساله هستند. این امر در حالی است که ملاک عمل عدد شاخص نیست که در مصاحبه های خود آن را اعلام می کنند، بلکه ملاک عمل واقعیت و حقیقتی است که روی تابلوی معاملات و در روند قیمتی سهام اکثر صنایع شاهد هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: از موضوع بلوک زنی و شاخص سازی، سرمایه سهامداران ضربات بسیار خورده است. این امر را از زمان ریاست آقای صالح آبادی با آن مواجه بودیم و همواره مورد انتقاد همه سهامداران و سرمایه گذاران بوده است، اما این موضوع در زمان آقای فطانت شدت گرفت و در زمان ریاست آقای محمدی به اوج خود رسیده، به طوریکه این شائبه ذهنی را برای فعالان بازار سرمایه ایجاد کرده که سیستم مدیریت فعلی به جای انجام وظیفه واقعی خود و حرکت بورس در جهت توسعه و بهبود شرایط، تنها به فکر ارائه کارنامه ای پر بار با اعداد و ارقام زیبا هستند.

وی تصریح کرد: در فرمایشات شخص رئیس سازمان در رسانه ملی مشاهده کرده ایم در زمان اعلام آمار و ارقام، برای اعلام بازدهی شاخص کل بورس، تاریخی را به عنوان مبدا انتخاب می کند که بازدهی عددی زیبا و همه پسند از آن حاصل شود، بدون توجه به اینکه وقتی در میانه سال در رابطه با بازدهی یک دارایی سرمایه ای سخن به میان می آید قاعدتاً ابتدای همان سال مبنای محاسبه قرار می گیرد، نه این که در آبان ماه 95 اعلام کنند از ابتدای سال 94 تاکنون شاخص بورس چند درصد بازدهی داشته است. این گونه رفتارها توهین به سطح درک عمومی سهامداران، فعالان و تحلیلگران بازار سرمایه می باشد.

مازیار فتحی در ادامه افزود: با توجه به این شرایط به نظر می رسد مهمترین دغدغه مدیریت فعلی سازمان بورس انجام مسئولیت و وظایف تعریف شده نمی باشد، بلکه دغدغه اصلی اعلام اعداد و ارقام زیبا به مسئولین و مدیران سطوح بالاتر است. تاکنون بلوک زنی های مدیران را تا حدود بسیاری سهامداران و سرمایه گذاران با به خرج دادن نجابت و صبوری چشم پوشی کرده اند، اما در حال حاضر شدت گرفتن این امر تنها سو استفاده از نجابت صدها هزار سرمایه گذار بورس و بازی ناجوانمردانه با سرمایه آنها می باشد.

وی تأکید کرد: در حال حاضر اکثر صنایع چه با وضعیت بنیادی مناسب و چه نامناسب، چه با چشم انداز روشن و چه صنایع با افق مبهم با افت و رکود شدید همراه شده و روز به روز شاهد آب شدن سرمایه سهامداران هستیم ولی در کارنامه مدیریتی ریاست سازمان بورس شاهد رشد عدد شاخص بورس و ثبت بازدهی مثبت می باشیم و این امر در حالی است که مسئولین سطوح بالاتر همچون وزیر محترم اقتصاد، رئیس جمهور محترم، نمایندگان مجلس و تمام مسئولین رده بالای اقتصادی کشور طبیعتاً فرصت ندارند که در جریان ریز جزئیات معاملات تک تک سهام بازار بورس و روند قیمتی آنها باشند و صفحه دیده بان بورس را دنبال نمایند و از فاجعه ای که در بورس کشور با سیستم مدیریتی جدید این سازمان در حال رخ دادن است، بی اطلاعند. ولی عدد شاخص بورس را که مشاهده می کنند حاکی از وضعیت مناسب می باشد و عمق فاجعه از چشم مسئولین پنهان نگاه داشته شده است و مقامات ارشد اقتصادی کشور نمی توانند با توجه به عدم نمایش واقعیت های بازار سرمایه تصمیمی مناسب و راه کارهای درست در جهت بهبود وضعیت رکودی بورس اتخاذ کنند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه مشکل دوم موجود در بازار سرمایه توقف های طولانی مدت نماد های معاملاتی و بلوکه شدن سرمایه سهامداران می باشد که بعضاً به ماه و سال نیز به طول انجامیده است، سیاست مدیریت جدید سازمان بورس نیز توقف مسلسل وار نمادهای معاملات به بهانه ابهامات موجود در شرکت ها است.

وی ادامه داد: منطق جناب رئیس سازمان بورس برای این امر که در رسانه ملی نیز اعلام داشتند، اولویت و ارجحیت رفع ابهام بر نقد شوندگی سهام می باشد. در صورتی که موارد این چنینی در بورس هیچ کشوری وجود ندارد. این در حالی است که بازار سرمایه کشورمان باید از بازارهایی که راه توسعه را به درستی طی کرده اند الگو برداری کرده و در جهت توسعه و گسترش گام بردارد. قرار نیست بازار بورس و سرمایه چند هزار میلیاردی مردم با سلیقه یک فرد برای مدتها بلوکه بماند و چه آسیب هایی که از این بلوکه ماندن سرمایه به زندگی سهامداران وارد شده است. 

ایشان با عملکرد سلیقه ای خود و منطق بدون پشتوانه علمی و تجربی به طور کلی اعتماد عمومی را از سرمایه گذاری در بازار بورس که بهترین و شفاف ترین بازار جهت هدایت نقدینگی خرد و کلان می تواند باشد سلب نموده است و تمام اهالی و فعالان بازار سرمایه در حال خروج نقدینگی و فرار از این بازار می باشند و هیچ شخصی نمی تواند اعتماد داشته باشد که سرمایه خود را برای مدت کوتاه و یا حتی میان مدت در بازار بورس وارد کرده و سهام خریداری نماید چرا که هر لحظه امکان توقف آن سهم برای ماه ها وجود دارد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: هم اکنون اگر صورت های مالی، بودجه ها، و گزارش های شرکتی دارای ابهام می باشد، سازمان بورس بلافاصله اقدام به توقف نماد معاملاتی می نماید و از شرکت مورد نظر درخواست ارائه اطلاعات و رفع ابهام می کند اما شرکت هیچ گونه اهمیتی به درخواست این سازمان نمی گذارد و سازمان هم قدرت اعمال هیچ گونه فشاری بر هیئت مدیره و مدیر عامل آن شرکت را ندارد و نتیجه امر این می شود که نماد معاملاتی هفته ها، ماه ها و بعضا سالها متوقف می ماند و فقط و فقط به سهامداران خرد فشار وارد می آید.

وی در این خصوص پیشنهاد داد: در موارد ابهام نماد معاملاتی متوقف شود و به موازات درخواست ارائه اطلاعات از شرکت مورد نظر، سرفصل های موارد مبهم به سهامداران و سرمایه گذاران از طریق سایت کدال و یا هر مرجع انتشار اطلاعات دیگر اعلام گردد و نماد معاملاتی شرکت نهایتاً بعد از چند ساعت بازگشایی شود تا سرمایه گذاران با اطلاع از ابهامات مطرح شده در خصوص مجموعه اقدام به خرید، فروش یا نگهداری سهام شرکت کنند. طبیعتاً افراد بنا به درجه ریسک پذیری خود در این مواقع تصمیم مناسب را اتخاذ خواهند کرد.

فتحی تأکید کرد: با وجود این موارد اصول ابتدایی بازار سرمایه زیر سوال رفته و این در حالی است که قاعدتاً مزیت بورس در مقایسه با دیگر بازارهای موازی همچون مسکن بحث نقد شوندگی بالای آن است که باید از آن برخوردار باشد اما ظاهراً سیاست های جدید مدیریت فعلی سازمان به طور کلی این مزیت بورس را زیر پا گذاشته است. در حال حاضر وضعیت به گونه ای رقم خورده است که بسیاری از سهامداران آنچنان از بلوکه شدن سرمایه خود در عذابند که رضایت دارند فقط فضای معاملاتی محیا باشد که سهام موجود در پرتفوی شان را به هر قیمتی و حتی با زیان سنگین به فروش برسانند و از باتلاقی که مدیریت حرفه ای برای سرمایه مردم در بورس ساخته برای همیشه خارج گردند.

وی ادامه داد: آیا تا به حال مدیریت محترم صحبت های سهامداران خرد را شنیده اند؟ آیا ایشان در اطلاعند که چه ضربه ای به زندگی هزاران نفر وارد شده است؟ آیا ایشان در اطلاعند که بلوکه شدن سرمایه چه تاثیراتی در تمام عرصه های زندگی یک خانواده می گذارد؟ چرا باید سلیقه یک فرد به زندگی هزاران نفر آسیب های جدی وارد نماید؟ در بازار سرمایه کدام کشور در کنار ریسک سیستماتیک، ریسک نرخ بهره، ریسک نرخ ارز، ریسک تجاری و ... ریسک توقف نماد و ریسک اعمال سلیقه ریاست نهاد نظارتی تعریف می شود؟ این روش مدیریتی و رفتاری ایشان که بارها هم از سوی رسانه ها و تحلیلگران بازار مورد انتقاد قرار گرفته و هیچ اهمیتی هم به انتقادات گذاشته نشده است علاوه بر ضربه زدن به بازار سرمایه و رفتار خلاف قانون از نظر شرعی هم بلوکه کردن و آسیب مستقیم به سرمایه افراد باید مورد بررسی قرار بگیرد.

مازیار فتحی در ادامه به خرابی هسته معاملات و نرم افزارهای معاملاتی آنلاین و آفلاین اشاره کرد و گفت: واقعاً باعث تاسف می باشد که در شرایط پسابرجام که باید فضا را برای ورود سرمایه گذار خارجی در بازار سرمایه مساعد کنیم اما حداقل امکانات که سایر کشورهای دنیا از قبل از قرن 21 کاملاً محیا کرده بودند و در اختیار سهامداران و بازار بورس خود قرار داده بودند را نداریم و سرمایه گذاران دائما با تعطیلی بیشتر از چند ساعت بازار و خرابی های نرم افزارهای معاملاتی در حال دست و پنجه نرم کردن هستند.

وی افزود : در جو فعلی حاکم بر بازار سرمایه، با آنکه ابزار آپشن یکی از کاستی های بازار سرمایه بوده و بسیار ابزار مناسبی در علم مهندسی مالی در جهت هجینگ، آربیتراژ و توسعه بازار می باشد اما با توجه به اینکه سیستم مدیریت فعلی از ابتدای روی کار آمدن اعتماد عمومی را سلب و کمک شایانی به فرار نقدینگی از بازار سرمایه کرده راه اندازی معاملات آپشن کاری بی فایده تلقی می شود و ظاهرا باز قرار است فقط و فقط در کارنامه یک امتیاز مثبت تعلق بگیرد نه این که واقعا به فکر کارکرد واقعی ابزار باشند چرا که تحلیلگران می دانند ابزارهای مالی مشتقه در بازاری رونق خواهد گرفت و به کارکرد اصلی خود خواهد رسید که حجم نقدینگی بسیاری در آن گردش دارد وگرنه آینده ای مانند ابزار آتی سهام پیدا خواهد کرد. بنابراین سیاست کمک به فرار نقدینگی که به جد در شرایط فعلی توسط مدیریت محترم در حال پیگیری است و راه اندازی آپشن دو بحث کاملا متناقض می باشد.

این کارشناس بازارسرمایه در خاتمه تأکید کرد: به نظر می رسد نهاد نظارتی بهتر است در شرایط فعلی به جای شاخص سازی به فکر اصلاح زیر ساخت های بازار سرمایه و رفع چالش های مطرح شده باشند و وقت و انرژی خود را صرف تسریع در پیگیری مشکلات و پرونده های مهمی کند که در خصوص برخی از شرکت ها سرمایه سهامداران را به خطر انداخته است. و همچنین کمک در جهت شفاف سازی موارد مهمی که بر صنایع بزرگ کشور ما اثر قابل توجهی دارد مانند نرخ خوراک پتروشیمی ها، وضعیت وخیم بانک ها، بحث افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی ها، نرخ گذاری محصولات پالایشگاهی و .... کنند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
المیرا67
Germany
شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹
تمام پول جهیزیه ام بر باد رفت خدا لعنت ...
حالا اگه شوهر برام پیدا بشه از کجا جهیزیه بیارم؟ هوم
shams
يکشنبه ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۶
نگران نباش پیدا نمیشه
فاطی
دوشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲
منکه هر چی گشتم شوهر پیدا نکردم الان موهای سرم همرنگ دندانهایم شده...دقیقا کجایی
علی
يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۹
خداوند گر زحکمت ببندد دری زرحمت نیز ببندد در دیگری غصه نخور
نیما
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲
معلومه دولت به سازمان بورس دستور داده نقدینگی باقیمانده را هم را به سمت بانکهای ورشکسته و اوراق مشارکت سوق دهد.
بهزاد
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱
به نظر من اگه بورس هیچ مدیر و مسئولی نداشته باشه خیلی بهتر و کارآمدتر از الانه.چون اینقد عملکردشون بده که بعد از مدتی فقط دعا میکنیم که آقا شر نرسان! خیر پیشکشت. این بدبختی از زمان صالح آبادی که شروع شده روز به روز بدتر میشه.بهتره تمامی مدیران استعفا بدن و برن دنبال کاری که ازشون برمیاد.
کوروش
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷
حقا سخن از دل ما میگویید ولی شما هم میروی همانجایی که پاشا رفت امید وارم خداوند به شما عمر طولانی بدهد تا بتوانی انچه حق است را بگویی
ناشناس
Germany
شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲
انشاله ترامپ اولین بمبو تو سر بورس تهران بزنه که تمام پس انداز مارو بخصوص تو سهام خودرویی نابود کرد.
کارشناس
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷
از وقتی اکثر نمادهای بانکی بسته هستند مواد اولیه بلوک زنی هم وجود ندارد
ناشناس 153
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷
لطفا آماري از حقوقي هاي بلوك زن منتشر كنيد.
كه هم نام سهم مشخص شده باشد و هم تعداد سهم در مدت مشخص مثلا يكسال
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲
اگر ادامه بدید به کمیسیون اصل 90 شکایت خواهیم کرد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲
درود بر جناب مازیار فتحی که با صراحت و شهامت تمام عیار حرف دل همه سهامداران خردی را زد که با تداوم ماندنشان در بازار سرمایه زیانشان هر روز افزونتر و به همان نسبت هم بر نارضایتیشان از مدیریت بورس و در مجموع از سیاستهای تیم اقتصادی دولت و بخصوص اقای طیب نیا افزوده تر شده و این شائبه را در ذهن آنها ایجاد کرده که خود دولت تعمدا در پی ایجاد ناامنی و بالا بردن ریسک در بازار سرمایه است تا نقدینگی را به سوی خرید اوراق بدهی و خرید ارز که دولت و بانک مرکزی شدیدا به دنبال افزایش قیمت آن برای جبران کمبود بودجه خود هستند هدایت کند!
کنجکاو
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۲
موفق باشند انسانهای حساس و آزاده که سخن حق را حتی اگر به ضررشان باشد می گویند . ولی کو کمی احساس مسئولیت نسبت به حقوق مردم ! چقدر وظایف قانونی شان را به یادشان بیاوریم ! اما اگر حقوق خودشان دو روز دیر شود فوری پیگیری می کنند ! چرا گوش شنوا ندارند ! آیا آنها تشنه خدمتند یا تشنه ؟؟؟
رضا
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۶
با سلام
افرین به این کارشناس دقیقا" مطالب درستی گفته
سواد مالی داشتید می فهمیدید که این کارشناس کاملا" درست گفته

با کلاه برداری سهام بانکها رو به مردم بدبخت انداختید بعد مطالبات بانکها از اقازاده ها و دولت رو قبول نکردید و بانکها اونها رو زیان شناسایی کردن
افرین به سوادت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۹
گرچه سرمایه ما سهامداران خرد دود شد وبه هوا رفت حتی دود این سرمایه سوزی دامن سهامداران عمده را نیز گرفت ولی خوشحالم که حداقل هموطنانی پیدا می شوند که ما را درک کنند ورسانه هست حداقل درد دل ما ضعفا که پشت وپناهی نداریم که در خواست کمک کنیم مسءولی نیست که جوابگوی سرمایه نابود شده در واقع زندگی متلاشی شده ما باشد بنظر می رسد تمام بزرگان قوم به گوش خود پنبه گذاشته اند که درددل مستضعفان را نشنوند
بانوی ایرانی
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲
در زمان مدیریت اقای عبده تبریزی بورس جانی گرفته بود و شرکتها هم سودهای خوب میدادند نمی دانم اقای وزیر اقتصاد چرا ایشان را قبول ندارند هر روز یکی را ازمایش می کنند ؟
حسن
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱
همه سهامداران ,خواهان استعفای تیم مدیریتی سازمان بورس هستند.همه رو بدبخت کردند
مسعود
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱
روحانی مچکریم!
علی
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۵
خر ما از کره گی پالون داشت اما بعدش یهو نداشت شایدم ما از اولش اصلا خر نداشتیم