بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴
انتظار می رود تا همراه با طراحی و راه اندازی معاملات آپشن در راستای تکمیل فرآیند و جلوگیری از دغدغه های صاحبان اوراق اختیار خرید معامله مبنی بر احتمال ترغیب شدن ناشر اوراق در زمان سر رسید جهت افزایش عرضه به نوعی که خارج از انتفاع خریداران باشد، در سوی دیگر معاملات اوراق اختیار فروش طراحی شود.
کد خبر : ۱۷۱۶۴۰
نویسنده :
جمشیدی

راه اندازی معاملات آپشن قدم رو به جلوی مناسبی در راستای بستر سازی و رفع موانعی که در ارتباط با بکارگیری ابزار نوین مالی شناخته شده بود، به شمار می رود. این در حالی است که به نظر می رسد اوراق اختیار خرید در شرایطی می تواند کاربرد مناسبی در بازار سرمایه داشته باشد که بال تکمیل کننده آن یعنی اوراق اختیار فروش نیز طراحی شود.

مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک آینده با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: انتظار می رود تا همراه با طراحی و راه اندازی معاملات آپشن در راستای تکمیل فرآیند و جلوگیری از دغدغه های صاحبان اوراق اختیار خرید معامله مبنی بر احتمال ترغیب شدن ناشر اوراق در زمان سر رسید جهت افزایش عرضه به نوعی که خارج از انتفاع خریداران باشد، در سوی دیگر معاملات اوراق اختیار فروش طراحی شود. بر این اساس به نظر بنده اگر دغدغه ای در رابطه با طراحی نرم افزار یا مکانیزم اجرایی ابزار بکارگیری ایجاد شود، نباید تردید یا وقفه ای برای توسعه اختیار فروش معامله ایجاد شود.

فردین آقا بزرگی به انجام معاملات آپشن بر سه نماد "فولاد"، "فملی" و "خودرو" اشاره کرد و ابزاز داشت: معاملات اوراق اختیار معامله نبایستی به چند نماد خاص محدود شود، چرا که در شرایط فعلی بسیاری از سهامداران عمده و مدیران شرکت ها هم از شرایط انتشار اوراق اختیار معامله برخوردارند وهم تمایل به این کار دارند. از این رو به نظر می رسد به محض رفع محدودیت ها و موانع احتمالی در این خصوص می بایست تعداد نمادهایی که معاملات آپشن بر روی آنها انجام می شود، گسترش یابد.

در بازار سرمایه کشورمان در حالی بخش عمده ای از حجم معاملات روزانه به اوراق بهادار اختصاص دارد که عمده معاملات در بورس های کشورهای خارجی روی اوراق اختیار معامله انجام می شود.

وی به تجربه راه اندازی معاملات اوراق تبعی در سال های گذشته اشاره کرد و گفت: اوراق تبعی فروش علیرغم اینکه در روزهای ابتدایی معاملات با استقبال مواجه شد اما به دلیل اینکه صرفاً گشایش در برخی از نمادها حاصل شده بود، ادامه پیدا نکرد. از این رو پیشنهاد می شود تا معاملات آپشن بر سایر نمادها تعمیم یابد و همسو با آن امکان معاملات اوراق اختیار فروش نیز فراهم شود.

مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک آینده در پاسخ به این سوال که آیا راه اندازی معاملات آپشن سبب کاهش ریسک سرمایه گذاری می شود، در این خصوص ابراز داشت: علیرغم اینکه در تعریف آکادمیک اوارق اختیار معامله به عنوان ابزاری برای کاهش ریسک سرمایه گذاری معرفی شده، اما به دلیل اینکه در شرایط فعلی تنها اختیار معامله خرید راه اندازی شده فقط برای ناشر یک ابزار تضمین کننده ریسک به شمار می رود و ریسک سرمایه گذاری ناشر را به حداقل می رساند. از این رو به دلیل عدم انتشار اوراق اختیار معامله فروش نمی توان تا تکمیل نشدن فرآیند این اوراق را به عنوان ابزاری برای کاهش ریسک تلقی کرد.

چرا که در ساز و کار فعلی ناشر بر اساس قوانین می تواند با افزایش عرضه قیمت را به سمتی سوق دهد که قدرت اعمال آپشن خنثی شود. از این رو می بایست فرآیند راه اندازی معاملات آپشن و تحقق مزیت اصلی آن یعنی کاهش ریسک، اوراق اختیار معامله فروش طراحی شود. در غیر اینصورت همچون تجربه اوراق تبعی خواهد شد که در ابتدا با افزایش تقاضا و استقبال سرمایه گذاران روبرو گردید، اما پس از مدتی حتی از رده خارج شد.

آقا بزرگی در خاتمه با اشاره به روند بازار سرمایه اظهار داشت: در شرایط فعلی نگاه اهالی بازار سرمایه به مسائل داخلی و خارجی همچون افزایش قیمت ارز، کاهش نرخ ارزش پولی کشور و سیاست های اقتصادی دولت در کنار نقض طرح برجام معطوف است.

این درحالی است که به سهامداران توصیه می شود تا رفع تنش ها و موانع در حوزه اقتصادی و سیاسی سهامداری کنند. چرا که به نظر می رسد اوضاع اقتصادی کشور در آینده رو به بهبودی پیش خواهد رفت. آنچنان که صندوق بین المللی پول با بررسی بودجه کل کشورمان رشد اقتصادی و نیل به اهداف اقتصادی را دور از انتظار ندانسته است.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
آرش
ROMANIA
سه‌شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۹
بزک نمیر بهار میاد کمبیزه با خیار میاد. اندک سرمایه سهامداران جزء که با زحمت زیاد و حاصل سالها صرفه جویی بودبا وعده و وعید دروغ به باد فنا دادند, حالا ترفند و دروغ جدید بنام آپشن و کوفت و زهرمار و سم دیگر.