بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۱
در جریان معاملات امروز یک نکته قابل اهمیت وجود داشت. اینکه در عین ناباوری در حالی که بیش از 40 درصد یعنی حدود 80 میلیارد تومان از ارزش معاملات مربوط به اوراق مشارکتی نفت ایران در نماد "مپارس 7122" بود، اما شاهد این موضوع بودیم که در سایت مدیریت فناوری بورس تهران و در قسمت آمار معاملات بورس تهران این معامله نشان داده نمی شود به عبارتی می توان گفت 80 میلیارد تومانی که در بازار هست اما گم شد.
کد خبر : ۱۷۱۶۸۷
نویسنده :
جمشیدی- آموخته

با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 95.10.06 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 88 واحد افزایش به رقم 56900 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 83 واحد کاهش عدد 169401 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 23 واحد افزایش به رقم 28136 واحد رسيد.

همچنین در این روز "کگل" با 49 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "خپارس" با 19 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 1 واحد افزایش به رقم 862 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 3628 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1362 میلیارد ریال رسید.

شاخص کل بورس امروز به مدد رشد قیمتی سهام برخی از شرکت ها با رشد 67 واحدی همراه شد و این در حالی بود که بیش از 95 درصد از نمادها روند نزولی را در پیش گرفته بودند. از این رو در شرایطی که نماگر بازار سرمایه به مدد روند صعودی تعداد انگشت شماری از نمادها با رشد مواجه شد مابقی روند منفی را تجربه کردند و کلیت بازار از نبود نقدینگی رنج می برد. امروز در خصوص این موضوع که در جریان معاملات روند شاخص کل بورس با کلیت بازار سرمایه تفاوت قابل توجهی وجود دارد، صحبت نمی کنیم چرا که به این اتفاق به دفعات اشاره شده است گوش شنوایی وجود ندارد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، در جریان معاملات امروز یک نکته قابل اهمیت وجود داشت. اینکه در عین ناباوری در حالی که بیش از 40 درصد یعنی حدود 80 میلیارد تومان از ارزش معاملات مربوط به اوراق مشارکتی نفت ایران در نماد "مپارس 7122" بود، اما شاهد این موضوع بودیم که در سایت مدیریت فناوری بورس تهران و در قسمت آمار معاملات بورس تهران این معامله نشان داده نمی شود به عبارتی می توان گفت 80 میلیارد تومانی که در بازار هست اما گم شد. ولی متأسفانه همین معاملات در سایت مدیریت فناوری بورس تهران در قسمت معاملات بورس در صفحه بعدی در بخش بیشترین ارزش معاملات وجود دارد و قابل رویت است و تصویر هر دو در ذیل نمایش داده شده است.

80 میلیارد تومان اوراق نفتی گم شد!

80 میلیارد تومان اوراق نفتی گم شد!

این اتفاقی که امروز در بازار سرمایه افتاده امیدواریم تعمدی نبوده باشد اما اینکه چرا چنین اختلالی در این سایت تنها روی این نماد بوجود آمده، جای سوال دارد. قرار نبود اعتراض سهامداران و اهالی بازار سرمایه در خصوص تبدیل شدن بورس اوراق بهادار به بورس اوراق بدهی منجر به پاک شدن صورت مسأله شود. اما ظاهراً آنقدر این موضوع مهم است که حاضریم برای انجام آن و دلخوش کردن سهامداران صورت مسأله را پاک کنیم. آن خبری که این روزها مشخص است آن است که متأسفانه حجم معاملات بدهی در بورس هر روز در حال افزایش است و تفکرات مدیران شبه دولتی و نیز تفکر مدیران رده بالای سازمان بورس حرکت به سمت تقویت بازار بدهی است و نه بازار سهام. این اتفاق تا جایی در حال پیشرفت است که بازار سهام این روزها حاشیه ای ترین اتفاق بازار سرمایه است حال آنکه سهامداران و سرمایه گذاران، فعالان بازار سهام هستند نه بازار اوراق بدهی. پس انتظار داریم مدیران حقوقی و سازمان بورس تفکر بازار سهام داشته باشند و در جهت تقویت آن حرکت کنند.

اما اتفاقات ماه های اخیر نشان داده که پس از ایجاد تغییر و تحولات سکانداری در سازمان بورس آنچه که بیش از پیش اهمیت پیدا کرده، معاملات اوراق بدهی است. بر این اساس هر چه سعی کردیم و کوشیدیم تا از تضعیف جایگاه بازار سهام در مقابل جایگاه بازار اوراق بدهی جلوگیری کنیم، متأسفانه موفق نبودیم و زور بازار بدهی آنچنان زیاد بود که با سودهای 20 تا 24 درصدی بازار سهام که سهل است، بازار اولیه را از پای درآورد.

لذا بر این اساس خواهشی از متولیان بازار سرمایه داریم حداقل اجازه ندهید ماهیت اصلی و اصل مهم بازار سرمایه که همان شفافیت اطلاعات است آن هم در زمانی که خیل عظیمی از نماد شرکت ها از سوی نهاد ناظر به جهت افزایش میزان شفافیت متوقف می شوند، توسط خود متولی شفافیت بازار از بین برود. اگر قرار است بازار اوراق بدهی داشته باشیم دلیلی وجود ندارد که بازار سهام را قربانی این بازار کنیم. باور کنید بازار بورس اوراق بدهی هم می تواند در کنار چهار بازار بورس اوراق بهادار، فرابورس، کالا و انرژی تأسیس و با قدرت بیش از حال حاضر به فعالیت خود ادامه دهد یا اگر چنین اقدامی برایتان مقدور نیست حداقل در آمار معاملات روزانه ارزش معاملات سهام و ارزش معاملات اوراق بدهی را به تفکیک نمایش دید. اگرچه می دانیم بهایی که این روزها به اوراق بدهی از سوی دولت داده می شود اجازه نفس کشیدن به بازار سهام و حتی سپرده بانکی را نمی دهد، اما حداقل اجازه دهید شفافیت بازار سهام حذف نشود و سرمایه گذاران آن به جهت تصمیم سازی برای آینده سرمایه گذاری خود در این بازار و کاهش زیانشان با اطلاعات درست تصمیم بگیرند. گم شدن 80 میلیارد تومان ارزش معاملات اوراق نفتی در آمار ارزش معاملات بازار امروز در سایت مدیریت فناوری که مرجع تصمیم گیری و اطلاع رسانی متقن برای اهالی تالار است اصلاً موضوعی کوچکی نیست و تداوم آن به نفع هیچ کس نخواهد بود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۴
حالا تصور کنید با این سقوط ارزش پول ملی و دیگردردهای بی درمان اقتصادی خدای نکرده درصورت نکول این بدهی ها درسر رسید چه واویلایی خواهد شد ؟
ناشناس
ROMANIA
دوشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۸
دیگه مریض شدیم خدا کنه زودتر رییس جمهور عوض شه
ایرانی
پنجشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸
این کاسبان تحریم همه جا هستند گویا!!!!!
این موضوع چه ربطی به رئیس جمهور داره؟
این مملکته که بی در و پیکره و باعث شده هر آدم بی وجدانی امثال شما بخاد از آب گلالودش ماهی بگیر و مملکت رو به این حال و روز در بیاره!
مطمئن باش این آب گلالود همه رو باهم خواهد برد....
ناشناس
شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۱
گند زدن تو بورس و همه رو بدبخت کردن، از رو هم نمیرن با حرف میخوان کلاه سر ملت بزارن. کاسبان تحریم اونایی هستن که بابا جون نجومی بگیرشون زمان تحریم براشون صرافی باز کردن. تو بچسب به عربای حاشیه خلیج فارس آب نبرت عزیز جان فکر بقیه نباش.
ناشناس
جمعه ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴
همون باباجون نجومی بگیر بقول شما، نبود و حرفی هم نمیزد الان تو از کجا میدونستی اونور نظام چه خبره؟
سهامدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۱
بلاخره این چند ماه هم میگذره به قول معروف خودم کردم که لعنت بر خودم باد.باور کنیم از این دولت جز حرف و ادعا چیزی در نمیاد.توقع رو بیاریم پایین
ایمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۳
علی شاه لطفا اعلام نظر کنم.
ناشناس
BELGIUM
سه‌شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۴
زمانی که برنامه خندوانه یا مهران مدیری کم میاورد اقایان جهت پر کردن برنامه ها چنین اجرایی جهت سر گرمی انجام می دهند چند وقت پیش کارت عابر بانک شخصی گم شده بود به بانک مر بوطه اطلاع داد با همانگی کلانتری دوربین در محل باز بینی شد حتی به جرات می توان گفت رد سارق تا درب خانه خودش باچشم های چهار راه ها ومغازه ها رد گیری میشد عاقلان دانند یا شاید انجا ها نیاز به دوربین ندارند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴
دکل نفتی گمشده !!!