بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۱
اعطای تسهیلات مسکن قدم مثبت و مناسبی در جهت تقویت هر دو سوی تقاضا و عرضه در بازار مسکن به شمار می رود اما کشور دچار بحران اقتصادی جدی شده که عوارض و تبعات آن طی ماه ها و سال آینده بیش از پیش نمود پیدا می کند.
کد خبر : ۱۷۱۷۰۳
نویسنده :
جمشیدی

بانک مسکن شنبه هفته جاری نحوه پرداخت وام بدون سپرده گذاری ساخت در سه سطح سنتی، صنعتی و فناوری های نوین به انبوه سازان با نرخ سود 18 درصدی را اعلام کرد. از این رو بانک مسکن در حالی بار دیگر در راستای ایجاد رونق در این بازار اقدام به اعطای تسهیلات به انبوه سازان و متقاضیان خرید مسکن نمود که باید دید که این امر چه تأثیری در خروج این بازار از وضعیت رکودی دارد؟

در همین ارتباط، یک کارشناس بازار مسکن در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: رکود فضای اقتصادی کشور را فرا گرفته و هر روز ابعاد بیشتری از آن همچون بحران مالی و ورشکستگی بانک ها و تعطیلی کارخانجات تولیدی دیده می شود. در این شرایط اگرچه اقداماتی همچون اعطای تسهیلات به انبوه سازان و متقاضیان خرید مسکن طرف تقاضا و عرضه را تقویت می کند اما رکود در اقتصاد و بازار مسکن تا اندازه ای عمیق است که با بکارگیری چنین مشوق هایی نمی توان سبب خروج این بازار از وضعیت رکودی شد.

سلمان خادم المله افزود: اعطای تسهیلات مسکن قدم مثبت و مناسبی در جهت تقویت هر دو سوی تقاضا و عرضه در بازار مسکن به شمار می رود اما کشور دچار بحران اقتصادی جدی شده که عوارض و تبعات آن طی ماه ها و سال آینده بیش از پیش نمود پیدا می کند. در این شرایط بهتر به نظر می رسید تا دولتمردان و مقامات مسئول زودتر در راستای خروج از وضعیت رکودی فعلی اقدام کنند تا راهکارها و برنامه های آنها در این راستا کارساز باشد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر موضوعی که می بایست به آن توجه شود این است که بسیاری از انبوه سازان معتقدند که حاشیه سود ساخت در بهترین شرایط حدود 10 تا 12 درصد می باشد که این رقم نسبت به سود سپرده های بانکی ناچیز است. از این رو به نظر می رسد مشوق هایی همچون اعطای وام بانکی با نرخ بهره 18 درصد چندان به بهبود اوضاع بازار مسکن کمک نخواهد کرد.

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه مشوق های این چنینی در راستای رونق بازار مسکن می بایست بیشتر باشد و در زمان های مناسبی به اجرا در بیاید، در این خصوص اظهار داشت: بازار مسکن در شرایط فعلی همچون مریضی است که به انواع و اقسام بیماری ها مبتلا شده و اجرای راهکارهایی همچون تسهیلات تأثیر مثبت اما اندکی بر بهبود روند معاملات دارد. بطوریکه نمی توان گفت با اجرای این برنامه بازار مسکن متحول می شود. چرا که شرایط اقتصادی بسیار دشوار است و از این رو اقدامات و راهکارها می بایست جدی باشد.

خادم المله در پایان پیرامون راهکارهای موجود در جهت برون رفت بازار مسکن از شرایط فعلی اظهار داشت: تقویت طرف تقاضا با اجرای برنامه هایی همچون کاهش نرخ بهره وام مسکن و افزایش زمان باز پرداخت آن می تواند در راستای بهبود اوضاع ساخت و ساز موثر باشد. هر چند رکود در این بازار به اندازه ای عمیق است که به سهولت نمی توان از آن خارج شد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹
مسکن حباب حباب باید به ترکد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱
اعطای تسهیلات مسکن به سازندگان ذی صلاح و مهندسان مجری نظام مهندسی ساختمان نه بساز و بفروش های بی سواد و غیرمتخصص
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷
متاسفانه بانک ها به جای حمایت از تولید به بنگاه داری و ساخت و ساز روی آوردند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۹
اگر ميخواهيد اعصاب و روانتان در امان و سرمايه زندگيتان حفظ شود در بورس وارد نشويد.پولتون رو در بانک و اوراق مشارکت و اگر هم زرنگ هستيد در دلالي و ملک و زمين سرمايه گذاري کنيد.
بورس هم اعصاب و هم سرمايه زندگيتان را نابود خواهد کرد