بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۸
مستطيل شيشه اي تالار

بازگشایی مبهم

روند معاملات سهام شرکت ها طی روز جاری در حالی منفی همراه با افت ارزش سهام بود و بسیاری از گروه ها با افت فشار فروش سهام مواجه شدند که علیرغم پیگیری این روند، شاخص کل بورس به کمک برخی معاملات بلوکی 72 واحد افزایش یافت و مثبت باقی ماند.
کد خبر : ۱۷۱۸۹۲
نویسنده :
جمشیدی

با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 95.10.13 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 53 واحد کاهش به رقم 55983 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 749 واحد افزایش عدد 168456 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 25 واحد افزایش به رقم 27784 واحد رسيد.

همچنین در این روز "فارس" با 98 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "خساپا" با 190 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 0.4 واحد کاهش به رقم 852 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1355 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1194 میلیارد ریال رسید.

روند معاملات سهام شرکت ها طی روز جاری در حالی منفی همراه با افت ارزش سهام بود و بسیاری از گروه ها با افت فشار فروش سهام مواجه شدند که علیرغم پیگیری این روند، شاخص کل بورس به کمک برخی معاملات بلوکی 72 واحد افزایش یافت و مثبت باقی ماند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، در شرایطی که طی ساعات اولیه معاملات امروز اندکی موج مثبت در بازار سرمایه بویژه گروه خودرو ناشی از امیدواری نسبت به بازگشایی نماد سایپا در قیمتی مناسب ایجاد شده بود اما بازگشت سهام این مجموعه خودروساز پس از 72 روز توقف و با افت قیمت حدود 15 درصدی اندک امید سهامداران را به یأس تبدیل کرد.

بر این اساس در حالی که بازگشایی نماد سایپا در درصدهای پایین اثر منفی 190 واحدی بر شاخص کل بورس گذاشت اما باز هم انجام معاملات بلوکی مانع از افت شاخص کل بورس شد. به طوریکه بلوک زنی در نمادهای "فارس"، "اخابر"، "فخاس"، "بفجر"، "شپنا" و "فولاد" سبب شد تا برآیند افت و خیزهای امروز نماگر بازار سرمایه رشد 72 واحدی شود.

در این شرایط، در جریان بازگشایی نماد معاملاتی سایپا، که پس از توقف طولانی مدت و بدون تغییر اطلاعات گزارش عملکرد خود همچنان همراه با ابهام به تابلوی معاملات بازگشت، شاهد عدم اعمال محدودیت دامنه نوسان در زمان بازگشایی نماد بودیم. این امر سبب شد تا "خساپا" با افت 15 درصدی قیمت مواجه شود و سهامداران خود را متضرر کند. این در حالی است که با توجه به عدم رخداد اتفاق با اهمیت در وضعیت سودآوری این مجموعه و طبق قانون بازار سرمایه می بایست نماد با اعمال دامنه محدودیت نوسان قیمت بازگشایی شود که علت اجرای این سیاست همچنان نامشخص است.

در این شرایط، امروز سهامداران "مرقام" نیز شاهد حراج مجدد این نماد بودند. به طوریکه در نهایت رقابت میان خریداران و فروشندگان افت 30 درصدی ارزش سهام شرکت ایران ارقام در روز بازگشایی آن را برای سهامدارانش رقم زد. بدین ترتیب "مرقام" پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران و تقسیم سود نقدی 200 ریالی پس از سه ماه توقف با کاهش 30 درصدی قیمت مواجه شد و در نهایت صف فروش در این نماد تشکیل گردید.

بر اساس این گزارش، در جریان معاملات روز جاری مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس با ارسال نامه شفاف سازی روی سامانه کدال از برنامه ها و اقدامات این مجموعه به منظور تأمین منابع مالی جهت اجرای پروژه های پالایش گاز بید بلند خلیج فارس و اوره آمونیاک هنگام و ...خبر داد. بطوریکه "فارس" اعلام کرد اقدام به تأمین مالی ارزی با منشأ خارجی و در قالب تسهیلات کوتاه مدت سه ساله نموده است. همچنین توافق اولیه مبنی بر دریافت دو فقره تسهیلات هر یک به مبلغ 320میلیون یورو از کشور ژاپن انجام داده است.

علاوه بر این شرکت مخابرات ایران نیز که چندی پیش موضوعاتی مبنی بر لغو معامله بلوکی انجام شده طی چند سال پیش و لغو مالکیت شرکت توسعه اعتماد مبین مطرح شده بود، امروز نامه شفاف سازی روانه سامانه کدال کرد و طی آن معاون مالی "اخابر" عنوان کرد که شرکت توسعه اعتماد مبین در خصوص صدور دستور موقت توقف اقدامات سازمان خصوصی سازی توسط هیأت داوری نامه ای به مدیرعامل "اخابر" ارسال کرده که تصویر آن را ضمیمه نامه شفاف سازی نموده است.

بر اساس این گزارش، با توجه به سیاست ها برنامه های متولیان بازار سرمایه در خصوص توقف یا بازگشایی نمادها و نیز انجام معاملات بلوکی جهت نگهداری شاخص کل بورس در محدوده ای مشخص در کنار توسعه ابزار بدهی در بازار سهام، رفته رفته عرصه بر سهامداران و اهالی بازار سرمایه تنگ تر می شود و با تداوم این سیاست ها و پایداری روند نزولی ارزش سهام شرکت ها روز به روز بر ضرر و زیان آنها افزوده می شود که به نظر می رسد این شرایط کم کم با زمزمه بازگشایی نماد معاملاتی بانک ها نامناسب تر خواهد شد و سهامداران را بیش از پیش دلسرد و نا امید خواهد کرد. این در حالی است که تاکنون هیچ روزنه امیدی در خصوص برنامه های متولیان بورس و دولت جهت حمایت از این بازار و سرمایه گذاران مشاهده نشده است. امیدواریم که مقامات بورس در آینده ای نزدیک به خود آمده و بازار سرمایه را از گرداب افول و رکود نجات دهند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی شاه
GERMANY
دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۵
وظیفه ی مسئولان حمایت از بازار نیست.
رسالت آنها انجام انواع ترفندها برای نابود و حبس کردن پول مردمه.

کجای دنیا سهم روز بسته شدن نماد برای مجمع سالیانه 13 تومان سود دارد و بعد از 6 ماه بلوکه شدن سرمایه ی مردم،47 تومان زیان اعلام میکند
ساده لوح
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۱
شما که جرات انتشار نظرات را نداری ادا از خودت در نیار بورس نیوز!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۵
مسولین بورس . سایپا با خاله بازی با یکدیگر خیلی امروز به ما سهامدار خرد ضرر زدن.اگه ابهام نداشت چرابستین اگه داشت چرا بازش کردین اونم تو منفی. بابا ما که این پس انداز مختصرو اختلاس نکردیم با سالها کار و زحمت جمع کردیم شما در یک ثانیه نابودش کردین .خدا جوابتونو بده ما که دستمون به جایی بند نیست.
سالار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۰
تو هیچ بلاد کفری یه نمادی رو واسه شفافسازی و تعدیل سود نمی بندند و بعد از 2ماه بدون شفاف سازی و تعدیل سود و بدون محدودیت بازه قیمت باز نمی کنند،الا مملکت اسلامی ما.
کوروش بزرگ
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۷
من که نقدم اما خدا ب داد سهامدارا برسه..
خیلی سخته صبح بلندشی ببینی 5 درصد از سرمایت خاکستر شده و متاسفانه هیشکی به فکر سهامدارا نیست..وچه سخته همه توو ضرر هسنتد و شاهد خاکسترشدن سرمایشون باشن اما شاخص سبز و مثبته و چه نمکی رو زخم سهامدارا میریزن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۶
تواین یک ماهه ضایع ترین بازگشایی های قرن راشاهدیم
نا امید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴
بیش ازسه سال است که دربورس شاهد کاهش 40% سرمایه واسترسهای فراوان سهامداران هستیم ایا این سزاوار بود چرا افرادی مانند وزیر نفت باتصمیمات غلط حا ضرندخارجیهاسودههای کلان ببرند اما سهامدار ایرانی جوان ایرانی بعلت عدم فهم درست ایشان مانند کرسنت منتفع نشوند چه خوب بود ما هم پول خودرا دربانک میگذاشتیم وسود بالایی میگرفتیم وبه حرفههای دروغ مسئولین توجه نمی کردیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۸
مدیران بورس و مدیران گروه سایپا به رهبری جمالی با تبانی یکدیگر تقدم رنا را 2 ماه پیش حدود 70 تومن به مردم فروختن و الان برخلاف قانون که باید تقدمهای استفاده نشده را به بالاترین قیمت و بصورت بلوک بفروشند ولی برای پر کردن جیب خودشون چون صدای سهامدار خرد تو مملکت دزدان بجای نمیرسه دارن تقدم سهامداران خرد رو با قیمت 15-16 تومن مال خود میکنن.امیدواریم مسولی باخدا و درست تو این گله دزدان پیدا شود و نگذارد این دزدان به اهداف پلید خود یعنی دزدین پس انداز مردم و بدبین کردن انان به همه چیز به هدف خود برسند و با گوشمالی این از خدابیخبران از اموال مردم و کشور حفاظت کنند.