بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۲
مستطيل شيشه اي تالار

ما گاو نیستیم!

به نظر می رسد در شرایطی که اغلب اهالی بازار سرمایه، تحلیلگران و کارشناسان نسبت به عملکرد متولیان این بازار در خصوص مواردی همچون نگهداری شاخص کل بورس، توقف نمادها و معاملات اوراق بدهی در بازار سهام انتقاد و اعتراض می کنند اما مقامات مسئول در سازمان بورس عملکرد خلاف خواسته سهامداران از خود به نمایش می گذارند.
کد خبر : ۱۷۱۹۹۱
نویسنده :
تالار

با اتمام ساعات معاملات روز چهارشنبه ۹۵.۱۰.۱۵ شاخص بازار اول (تالار اصلی) با ۲ واحد افزایش به رقم ۵۶۰۳۰ واحد رسید. همین وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت ۳۳ واحد افزایش عدد ۱۶۸۳۲۸ واحد را تجربه کرد. شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) بورس نیز در روز جاری با ۲ واحد افزایش به رقم ۲۷۷۹۱ واحد رسید.

همچنین در این روز "فولاد" با ۳۹ واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "وغدیر" با ۱۱ واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با ۵ واحدکاهش به رقم ۸۴۵ واحد رسید.

گفتنی است ارزش کل معاملات در بازار بورس به رقم ۵۱۸۴ میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم ۱۵۲۳ میلیارد ریال رسید.

معاملات آخرین روز از هفته جاری همچون روز‌های گذشته با روند منفی اغلب سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه همراه شد و در حالی روند نزولی گریبان گیر اغلب گروه‌ها و نماد‌ها شد که علیرغم فشار فروش سهام در بورس و افت ارزش سهام شرکت ها، اما شاخص کل بورس به واسطه معاملات بلوکی در نماد‌های "فولاد"، "فخوز" و "فارس" حدود هفت واحد مثبت باقی ماند.

علاوه بر این، در شرایطی ارزش معاملات روز جاری بازار بورس حدود ۵۱۸ میلیارد تومان محاسبه می‌شود که بخش عمده‌ای از این رقم یعنی حدود ۴۰۰ میلیارد تومان به معاملات اوراق مشارکت شهرداری مشهد اختصاص دارد که البته معاملات روز جاری این اوراق ابطال شد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، به نظر می‌رسد در شرایطی که اغلب اهالی بازار سرمایه، تحلیلگران و کارشناسان نسبت به عملکرد متولیان این بازار در خصوص مواردی همچون نگهداری شاخص کل بورس، توقف نماد‌ها و معاملات اوراق بدهی در بازار سهام انتقاد و اعتراض می‌کنند، اما مقامات مسئول در سازمان بورس عملکرد خلاف خواسته سهامداران از خود به نمایش می‌گذارند و به نوعی می‌توان گفت با بی تفاوتی و لج بازی نسبت به آنچه که افرادی از دل بازار سرمایه خواستار آن هستند شرایطی را در بورس ایجاد کرده اند که به طور قطع تبعات منفی آن در ابعاد مختلف نمایان خواهد شد.

در این شرایط، اما شاهد آن هسیتم که با گسترش سیل اعتراضات سهامداران در خصوص تخلفات صورت گرفته در معاملات برخی از نماد‌ها همچون "آکنتور" یا "ورناح" مسائل و مشکلات بازار سرمایه به مراجع و دستگاه‌هایی کشانده شده که ارتباط چندانی با بازار سرمایه ندارند. از این رو بهتر به نظر می‌رسد تا مسئولان با کنار گذاشتن رویه فعلی مشکلات و چالش‌های بورس را درون خود سازمان بورس حل و فصل کنند و اجازه ندهند مشکلات بورس همچون تخلفات شرکت کنتورسازی ایران به مجلس شورای اسلامی یا سایر سازمان‌ها و نهاد‌ها کشانده شود. چرا که این مشکلات در درون سازمان بورس رخ داده و می‌بایست در همین مکان رفع گردد. در غیر این صورت سیستم نامنظمی در بازار سرمایه شکل خواهد گرفت که به موجب آن هر سهامداری بلافاصه پس از رشد یا افت سهام شرکتی اقدام به اعتراض می‌کند و گلایه‌های خود را به مکانی بجز سازمان بورس انتقال می‌دهد. بر این اساس بهتر به نظر می‌رسد تا متولیان بازار سرمایه با توجه کردن به خواسته‌ها و انتقاد‌های اغلب اهالی بازار فاصله‌ای که میان آن‌ها ایجاد شده را کمتر کنند و به موجب آن روندی منطقی در بورس شکل بگیرد.

بر اساس این گزارش امروز یعنی ۱۵ دی ماه، روز به یاد ماندنی برای اهالی بازار سرمایه است، روزی که در سال ۹۲ خاطره تلخی را برای آن‌ها رقم زد. آنچنان که درست زمانی که سهامداران سرمست و شاد از روند صعودی بورس سرمایه گذاری می‌کردند، اما به یکباره بواسطه برخی از تصمیمات خلق الساعه متولیان بازار سرمایه و نمایندگان مجلس همچون افزایش چند برابری نرخ خوراک واحد‌های پتروشیمی روند نزولی در بازار سرمایه شکل گرفت که هر روز معامله گران و تحلیلگران این روند نزولی را اصلاح بازار بر می‌شمردند، غافل از آنکه این روند اصلاحی به مدت چهار سال به طول می‌انجامد و از سال ۹۲ تاکنون ادامه دارد.

در مقابل اما، ۱۵ دی ماه سال ۹۴ خاطره خوشی را در ذهن اهالی بازار بوجود آورده که البته چندان تداوم نداشت. چرا که ۱۵ دی ماه سال گذشته روند صعودی مقطعی به واسطه افزایش تقاضا در گروه خودرو و رشد قیمتی آن‌ها ناشی از توسعه همکاری‌های مشترک آن‌ها با خودروسازان خارجی شکل گرفت که اگرچه این روند صعودی کلیت بازار سرمایه در مسیر رونق و رشد قرار داد و برای مدتی مرهمی بر دل سهامداران بود، اما روند رو به رشد بورس در سال گذشته به همان سه ماهه پایانی سال ختم شد و با شروع سال ۹۵ بار دیگر روند منفی بر کلیت بازار حاکم شد. از این رو خاطره تلخ دوران رکود و نزول در بازار سرمایه آنچنان قابل توجه و عمیق است که خیلی زود خاطره خوش روند مثبت سه ماهه پایانی سال گذشته را در ذهن سهامداران کمرنگ کرد.

بر اساس اطلاعات موجود، در این مدت یعنی از ۱۵ دی سال ۹۲ تا ۱۵ دی ماه جاری شاخص کل بورس از بالاترین مقدار خود در ۱۵ دی ماه ۹۲ یعنی ۸۹ هزار واحدی به انتهای مدار ۷۸ هزار واحدی رسید و حدود ۱۱ هزار واحد کاهش یافت. در این مدت پایین‌ترین رقمی که نماگر بازار سرمایه به خود دید ۶۱ هزار واحدی بود که در ۱۲ مهر ماه سال ۹۴ به ثبت رسیده است.

بر این اساس در شرایطی که سهامداران در روز‌های طلایی و شکوفایی بورس هر روز به تحلیل و بررسی ارزندگی سهام شرکت‌ها می‌پرداختند و برای قرار گرفتن در صف تقاضا برای خرید سهام تقلا می‌کردند، اما امروز روند نزولی در بازار سرمایه شکل گرفته که نه تنها از صف خرید در نماد‌ها خبری نیست بلکه رخوت و سکونی در بازار سهام حاکمیت می‌کند که در اغلب نماد‌ها فشار فروش سهام برتری می‌کند.

بر اساس این گزارش، روند فعلی بازار سرمایه مفاهیم بازار گاوی و خرسی را در ذهن اهالی تالار شیشه‌ای تداعی می‌کند. همواره در بازار سرمایه مفاهیمی همچون بازار گاوی و خرسی در توصیف وضعیت کلی بازار شنیده شده است. بطوریکه هنگامی که بازار روند صعودی و رو به رشدی به خود گرفته، گفته می‌شود که بازار گاوی است و بر عکس اگر روند معاملات در مسیر نزولی باشد و رکود بر آن حاکم گردد گفته می‌شود که بازار خرسی است. این در حالی است که روند فعلی بازار سرمایه مدت هاست که روند نزولی متداومی را سپری می‌کند که هیچ مقام مسئولی در فکر راهکار‌های خروج آن از رکود نیست.

خواسته اهالی بازار سرمایه این نیست که روند معاملات در مسیر صعودی طلق باشد. چرا که اهالی تالار خواهان بازار گاوی نیستند، سهامداران معتقدند که بازار سرمایه نیز پس از تجربه روند صعودی نیاز به اصلاح و استراحت دارد و می‌بایست روند منطقی را سپری کند. این در حالی است که شرایط فعلی حاکم بر بورس منطقی به نظر نمی‌رسد، بلوک زنی در نماد‌های اثر گذار جهت نگهداری شاخص کل در محدوده‌ای مثبت و انجام معاملات اوراق بدهی با حجم بالا در جریان معاملات روزانه بورس درست و منطقی تلقی نمی‌شود.

اگرچه در بازار سرمایه و اقتصاد کشورمان برخی از رویداد‌ها و اتفاق‌ها از اختیار وزیر اقتصاد و رییس سازمان بورس خارج است، اما این مقامات می‌توانند اقدامات و برنامه‌هایی را در این بازار به اجرا در آورند که بورس را از وضعیت رکودی فعلی برهاند. بر این اساس، چه خوب است که مقامات مسئول و متولیان بازار سرمایه هر آنچه که در توان دارند و هر اقدامی که می‌توانند انجام دهند تا بازار سرمایه از رکود فعلی خارج شود.

بار دیگر به متولیان بازار سرمایه گوشزد و یادآوری می‌کنیم که اهالی تالار شیشه‌ای خواستار بازارگاوی و سراسر سبز در تمام روز‌های معاملاتی نیستند، بلکه سهامداران می‌خواهند تا روند منطقی در بورس ایجاد شود و از انجام برخی از برنامه‌های نابخردانه و ناکارآمد جلوگیری شود، از این رو، اهالی بازار سرمایه نمی‌خواهند تا گاو باشند، اما از خرس بودن نیز خسته شده اند!

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۵
کو گوش شنوا بورس نیوز غزیز ....
سوسن حسینی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۷
شما شفافیت وعدم فسادرو از سایت و روم خودتون شروع کنید که با زدو بند معلوم هر شایعه ای رو دامن میزنید ازتعدیل منفی سنگین بدون مدرک دم میزنیدو سایر موارد که خود وقفید فقط تریبون هدفمند برخی هستید خب البته هزینه ها بالاست
سهامدار بيچاره
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۵
سلام - الان ديگه همه حتي تازه كارها و بچه ها هم فهميدن كه يك جرياني سهمها رو كنترل ميكنه و و آرام آرام مياره پايين فقط اون كيه معلوم نيست - دولته - مسئولان بورسن - سهامداراهاي عمده شركتهان - دلواپسانند - مخالفان دولتند - كارگزاريهان - مديران صندوقها هستند - بانكها هستند يا يه عده پولدار يا ... تنها را فهميدن اين مطلب تجمع مقابل بورس است . تنها راه باقي مانده اعتراض عملي است گوش شنوايي براي اعتراض منطقي نيست و كسي پاسخگو نيت تنها راه اعتراض عملي . تجمع مقابل بورس.
علی
Germany
چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۷
سالام-چراماگاونیستیم؟ازگاوهم بدتریم.اگربه محل هایی که گاوهاراسلاخی میکنند،سربزنید
خواهیددیدکه گاوهای دیگرمع مع میکنند،
یعنی گاوهامیدانندکه سرشان بریده خواهدشد
دراصل گریه ویافریادمی زنند.
ولی مابااینکه میدانیم سرمایه وزندگی ماراآتش می زنند،عرضه گریه یافریادگشته شدن راهم نداریم.
کجای دنیادیده شده که سرمایه گذاری دربورس وآنهم برای درازمدت تورا روبه قبله کرده وسرت راببرند؟
6ماه نمادهای بانکی رابسته وعلنا سودت سرمایه رانداده هیچ خودسرمایه نیزبه نصف رسانده واجازه فروش مال خودت رانداشته باشی؟
کجای دنیادیده شده که بیلان مالی راکه سود500ریالی رادرپس مجمع به بیلان ضرررسانند؟
کجای دنیادیده شده که سرمایه گذاری شمارانگذارندتجدیدارزیابی شده وبانرخ روزبفروشی؟
حال بگوآیاماازگاو هم کمترنیستیم؟
رضا
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۸
سلام
لطفا پگیری کنید شرکت زامیاد چرا
پيرو نظر حسابرس، 700 دستگاه كاميون در گزارش زامياد مخفي شده است!! حساب سازي تا كي؟ سرمایه اندک خیلی از سهامداران در این گونه شرکتها نابود شده چرا رسیدگی نیست این همه گفته میشود ولی عمل هیچ ..... ؟؟؟؟؟
رضا
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۸
بورس نیوزعزیزوقتی من پرتفوی خودرونگاه می کنم ونسبت به اول سال می سنجم درحالیکه امیداین روداشتم که امسال زیانهاجبران شه می بینم چقدرخوش خیال بودم چراکه امسال اتفاق بدتری افتادبدون تغییرشاخص وافت ان سهام من بین 20درصدتا45درصدافت قیمت داشتندنه تنهازیان خریدسهامی که عمدتاازاول 92تا93بودخصوصانیمه دوم 92بودکم نشدبلکه خیلی بیشترهم شدبدبختی این است که ازاول سال نفت ودلارتوامان 20درصدرشدداشته ونرخ رشدهم که به قول رییس جمهورچنددرصداست حالاخداوکیلی من لیست تقریبا98درصدبه بالای پرتفوم روبه ترتیب باتغییرات قیمتشون ازاولین روزبازگشایی سال می گویم شماهم قیمتهارونگاه وخودتون قضاوت کنیدپارسان 20درصدافت درحالیکه نسبت به اوج 92بیش از55درصدافت داره وبملت 2تا3درصدافت امابسته ومبهم خدابخیربگذراندبازگشاییش روتاپیکو20درصدافت ونصف قیمت اوجش در92ثتران حدود38درصدافت وافت 63درصدی نسبت به اوجش شپناافت 20درصدی و65درصدی نسبت به اوجش ثباغ افت 30درصدی و58درصدی ازاوجش شبندرافت 20درصدی ازاول سال و70درصدی ازاوجش خودروافت 42درصدی ازاول سال ثشاهدافت 25درصدی ازاول سال و50درصدی ازاوجش دی افت 20درصدی وبسته تابعدچه شود خبهمن افت 43درصدی ازاول سال وخارزم افت 45درصدی ازاول سال شتران افت 40درصدی ازاول سال وبصادرافت 10درصدی وبسته وکن فیکون شده وتجارت افت 13درصدی وبسته ونامعلوم برای بازگشایی وبشهرافت 20درصدی وبسته ونامعلوم دماوندافت 30درصدی رمپناافت 8درصدی وبسته بمپناافت 25درصدی ثغرب افت 30درصدی تنهادربین سهام من شسپاوذوب تغیرات چندانی نسبت به قیمت اول سال نداشتنددرحالیکه اونهاهم نسبت به قبلشون بسیارافت داشتند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۵
میتونم قسم بخورم که این دلواپس نویسنده الان حتی یه دونه سهم هم نداره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
اخه مشکل اینجاست که بعضی ها خرس راباگاو اشتباه گرفته اندومانندکبک خرس راگاو می بینند
عباس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۴
سلام
با تشکر از مسولان شفاف ساز بورس باید بگم که سهم تکشا دارم 20 درصد رشد کرد برای شفاف سازی بستند و سهم ثتران دارم 20 درصد افت کرد دارند ازش لذت میبرن
جوجو
Germany
پنجشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷
نه گاو نه خرس شاید الاغ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹
این منفی بخاطر اذیت کردن مردم است. حرف انها اینست اگر برجامی اتفاق افتاده مربوط به حکومت است قرار نیست مردم چیزی حس کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱
بورس نیوز دقیقاگاوی
رامین
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۷
مشکل بزرگ بورس اینه که دولت با خیال راحت از نتیجه انتخابات، اقتصاد کشور را برای سقوط آزاد با شتاب بیشتر رها کرده و فقط داره با اعتماد به نفس فکاهی آمار اقتصادی طنزآمیز میده. خلاصه دلش با تولید و بورس نیست و فقط دلالهای بازار ارز و پول رو باد میده.
نکته سنج
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۲
نکته قضیه اینجاست : ادم منفی باف از هر اتفاقی برداشت منفی می کنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۲
آدم خوش خیال هم حرفهای گرگ صفت ها را باور می کته
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۹
سلام:اگر گاو نبودیم در بورس نبودیم که هردقیقه مارا بدوشند وعبرت هم نگیریم.
احمدیان
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۷
باسلام:آیابورس ما این قدرقوی وکارآاست که بیایدمبلغ بالایی راکه ماسهامداران خردبراساس اطلاعات مالی غلط حسابرس ومدیران ومسئولین شرکت کنتورسازی درکدال وصورتهای مالی شرکت درج کردندومابرابراعتمادی که به آنهاکردیم بیش از7000تومان برای خریدهرسهم آکنتورپرداخت کردیم والان چندماه است که نمادشرکت بسته شده ومیلیونهاپول ماراکدافتاده راازمسئولین شرکت کنتورسازی وصول کنندآیا بااین شرایط سرمایه گذاری درسهام شرکتهای ایرانی قبل ازگرفتن تعهدهای کتبی ازمسئولین شرکتهادردفترخانه ها ووکالت محضری ازآنها توجیه اقتصادی داردیاصرفا" آتش زدن پول است؟ازشرکت بورس خواهشمندیم حق وحقوق تضیع شده ماراازمدیران شرکت کنتورسازی بگیرندوماراازاین بلاتکلیفی نجات دهند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳
وقتیکه روءسا کلاهشان پشم نداردوهر کس باسلیقه خودش کار کند ودستورات مقامات بالاتر خود را بحساب نیاوردبهتر از این که هست نمی شود
مجید
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۵
از ماست که بر ماست یه ضرب المثل ترکی میگه آدم دروغگو همیشه طمع کار رو فریب میده چرا به امید سود در یک سیستم مالی فاسد نه تنها شرکت های سهامی سرمایتون رو وارد کنید و یه عده آقایون مدیر و مدیر عامل و .... جمع کنن ببرن و تنها چیزی که در این صورت های مالی ببینی چیزی جز زیان نباشد بازار بورس و شرکتهای سهامی امن نیست