بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۲
اهالی بازار سرمایه طی هفته گذشته شاهد بازگشت برخی از نمادها پس از توقف طولانی مدت بودند، آنچنان که شرکت های آتیه داده پرداز، ایران ارقام، سایپا، پالایش نفت بندر عباس پس از ارائه نامه شفاف سازی در سامانه کدال به تابلوی معاملات بازگشتند.
کد خبر : ۱۷۱۹۹۳
نویسنده :
جمشیدی

فعالان بازار سرمایه در هفته گذشته روزهای معاملاتی سراسر منفی را پشت سر گذاشتند و طی آن اغلب سهام شرکت ها روند نزولی را سپری کردند. بطوریکه در هفته ای که گذشت به ندرت سهام پر تقاضا در درصد های مثبت قیمتی یافت می شد و تعداد نمادهایی که با افزایش تقاضا برای خرید سهام مواجه بودند، انگشت شمار بود.

بر اساس گزارش بورس نیوز، اهالی بازار سرمایه طی هفته گذشته شاهد بازگشت برخی از نمادها پس از توقف طولانی مدت بودند، آنچنان که شرکت های آتیه داده پرداز، ایران ارقام، سایپا، پالایش نفت بندر عباس پس از ارائه نامه شفاف سازی در سامانه کدال به تابلوی معاملات بازگشتند. بر این اساس در شرایطی که "اپرداز" و "شبندر" با اعمال دامنه محدودیت نوسان مورد بازگشایی قرار گرفتند، اما "مرقام" و "خساپا" بدون محدودیت نوسان بازگشایی شدند و بدین ترتیب زیان سنگینی را بر سهامدارانشان که مدت ها بود سرمایه آنها در این نمادها بلوکه شده بود، متحمل کردند. علاوه بر این "خساپا" یک روز پس از بازگشت به تابلوی معاملات بورس به دلیل برگزاری مجمع جهت انتخاب اعضای هیأت مدیره مجدداً متوقف شد.

از این رو، رفته رفته با بازگشایی نمادهایی که در بازه طولانی مدتی از تابلوی معاملات بورس دور بودند، زمزمه بازگشایی نماد معاملاتی بانک ها بیش از پیش در میان اهالی تالار شیشه ای شنیده شد، حال آنکه باید دید که آیا این امر در هفته جاری محقق می شود و در صورت بازگشایی نماد معاملاتی بانک ها بازار سرمایه به چه سمت و سویی خواهد رفت؟

علاوه بر این، در گروه پتروشیمی شاهد تصویب یک مصوبه از سوی نمایندگان مجلس شواری اسلامی در این حوزه بودیم. چرا که با رأی اکثریت نمایندگان خانه ملت پیشنهاد حذف تخفیفات خوراک پتروشیمی تصویب شد و در واکنش به این خبر و انتقادهای تند وزیر نفت در خصوص سودآوری واحدهای پتروشیمی سهام این مجموعه ها با صف فروش سهام مواجه شدند.

بر اساس این گزارش، در بازار ارز نیز همزمان با شروع سال نو میلادی شاهد کاهش قیمت دلار به محدوده کمتر از 4000 تومان بودیم که این روند تا آخرین روز معاملاتی بورس در هفته گذشته ادامه داشت.

در کنار همه موارد عنوان شده اختصاص بخش عمده ای از ارزش معاملات بازار سرمایه به اوراق بدهی موضوعی است که طی چند وقت اخیر موجب نگرانی سهامداران شده و این امر انتقادهای فراوانی را از سوی کارشناسان و اهالی بازار سرمایه با خود به همراه داشته است.

بسیاری از سهامداران با این سوال مواجه شده اند که چرا بازاری که به منظور کسب بازدهی مطلوب از محل سرمایه گذاری در بازار اوراق بهادار راه اندازی شده به محلی برای توسعه ابزار بدهی با سرکوب کردن پتانسیل های اوراق بهادار و سهام شرکت های مستعد رشد و وسودآوری تبدیل شده است. به نظر می رسد این روزها ذهن سهامداران درگیر با این سوال مهم شده که البته هیچ مقام مسئولی پاسخگوی آن نیست.

بر اساس این گزارش، بازار سرمایه در هفته ای که گذشت متاثر از سیاست های متولیان بازار سرمایه روند نزولی را تجربه کرد که بر همه گروه ها حاکم بود. در این شرایط شاخص کل بورس طی سه روز معاملاتی ابتدایی معاملات رو به منفی پیش رفت و دو روز پایانی در مسیر صعودی گام برداشت.

در میان صنایع مختلف گروه استخراج سایر معادن بازدهی مثبت حدود شش درصدی را محقق ساخت و به عنوان پربازده ترین صنعت شناخته شد. بعد از آن صنایع محصولات چوبی و نیز خرده فروشی در ردیف های دوم و سوم قرار گرفتند.

در مقابل اما، عنوان کم بازده ترین صنعت از آن گروه محصولات کاغذی با ثبت افت هفت درصدی شد . در کنار آن گروه وسایل ارتباطی با تحقق بازدهی منفی بیش از پنج درصدی در ردیف دوم جدول کم بازده ترین صنایع نشست و جایگاه سوم به گروه های کانی غیر فلزی، ماشین آلات و تجهیزات و نیز کاشی و سرامیک با کسب بازدهی منفی بیش از چهار درصدی اختصاص یافت.

بر اساس اطلاعات موجود، شرکت های صنایع پتروشیمی گلستان درنماد "شستان" که در بازار توافقی فرابورس معامله می شود، مهرام، فولاد کاویان، معادن بافق و زرین معدن آسیا به عنوان پربازده ترین سهام برگزیده شدند.

دو گام به جلو، سه گام به عقب

این در حالی است که شرکت های شیشه و گاز، ایران ارقام، سرمایه گذاری فلات ایرانیان، سایپا و سبحان آنکولوژی در ردیف های نخست کم بازده ترین های بورس قرار گرفتند.

دو گام به جلو، سه گام به عقب

در پایان این گزارش می افزاید، در هفته گذشته حجم معاملات بیش از چهار میلیارد و 318 میلیون سهم ارزشی به مبلغ حدود 8737 میلیارد ریال را در بورس رقم زد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶
بانک مرکزی حتی منافع صرافیها را به نفع بانکهای ورشکسته مصادره کرده (با عرضه ارز آزاد و عمده در بانکها) ... حالا بورس نحیف و نقدینگی اندک آن که جای خود را دارد! متاسفانه بورس تبدیل به شعبه برای بانکها برای فروش سپرده یا اوراق مشارکت با سود ربوی بالا شده است. تعجبی نداره در خارج از آمارهای رویایی عزیزان تدبیری، کشور از رکود سنگین تورمی خارج نمیشود.
مهران
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
در عمل تمام گامهای اقتصادی رو به عقب است چه در بورس چه در خارج آن. تا دولت فخیمه دست از ضربه زدن برنامه ریزی شده به تولید کشور بر ندارد کامی به جلو نخواهیم داشت.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹
توسط بنگاه شایعه پراکنی بررسی شد
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ