بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۹
در گفتگو با یک کارگزار بازار سرمایه عنوان شد:

مزایا و معایب عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ

مهمترین مزیت های عرضه اولیه سهام به روش بوک بیلدینگ امکان ثبت سفارش به قیمتهای متفاوت می باشد و از طرفی سفارش های مشتریان را در تعداد به مانند شرایط گذشته نخواهد داشت و هر سفارش با توجه به حداکثر حجم مشخص شده در قیمتی که خریدار تعیین می کند در سامانه معاملات ثبت خواهد شد و در تخصیص سهام بی عدالتی ایجاد نخواهد شد.
کد خبر : ۱۷۱۹۹۷
نویسنده :
یارمحمدی

با توجه به مشکلاتی که همواره در زمان عرضه اولیه های سهام در بازار سرمایه با آن مواجه بودیم شیوه جدید عرضه اولیه به صورت بوک بیلدینگ تا کنون در نماد معاملاتی "کبورس" و "شغدیر" مورد آزمایش قرار گرفته تا از این پس از این روش برای عرضه اولیه استفاده شود.

یک کارگزار بازار سرمایه در خصوص مزایا و معایب این روش در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: مهمترین مزیت های عرضه اولیه سهام به روش بوک بیلدینگ امکان ثبت سفارش به قیمتهای متفاوت می باشد و از طرفی سفارش های مشتریان را در تعداد به مانند شرایط گذشته نخواهد داشت و هر سفارش با توجه به حداکثر حجم مشخص شده در قیمتی که خریدار تعیین می کند در سامانه معاملات ثبت خواهد شد و در تخصیص سهام بی عدالتی ایجاد نخواهد شد.

محمدی در ادامه افزود: در این روش هر خریدار با توجه به دید تحلیلی و بررسی های خود در خواست خرید سهام را در ساعتی مشخص که از قبل ناظر بازار اعلام می کند، در سیستم معاملاتی ثبت می کند. اما یکی از معایب این روش قیمت و محدودیت مثبت و منفی 10 درصد می باشد که باعث می شود تا افراد در زمان عرضه اولیه در سقف قیمتی اقدام به ثبت سفارش و خرید سهام در عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ می کنند و این امر موجب ایجاد صف خرید در عرضه اولیه خواهد شد.

وی تاکید کرد: برای عدم ایجاد صف خرید در سهام بهتر است از محدودیتهای این چنینی این روش بکاهند.

این کارگزار بازار بورس گفت: در روش مذکور برای هر سفارش بر اساس تعداد سهامی که در بازار عرضه می شود، حداکثر حجم سفارش نیز مشخص خواهد شد و امکان ورود سفارش برای مشتریان از چندین کارگزاری ممکن می باشد به شرط آنکه مجموع سفارش خرید هر مشتری از سهمیه در نظر گرفته شده و سقف حجم سفارش فراتر نرود. همچنین هر کارگزار تنها قیمت سفارش مشتریان خود را در سامانه معاملاتی مشاهده می کند و بر قیمتهایی که از طریق کارگزاری های دیگر ارسال شده اشراف نخواهد داشت.

وی درخصوص تست روش در دو نماد معاملاتی "کبورس" و "شغدیر" که در هفته گذشته انجام شد، گفت: اجرای آزمایش این روش برای کارگزاران و معامله گران بسیار مفید واقع شد و اکثر کارگزاران با نحوه ثبت سفارش به روش بوک بیلدینگ آشنا شدند.

وی در خاتمه خاطر نشان کرد: استفاده از روش مذکور با توجه به مشکلات خرابی هسته معاملات حرکتی بسیار خوب می باشد اما هنوز کامل نیست، به نظر من اگر مداخله و محدودیت در این روش کاهش یابد شرایط بهتر می شود و خریداران با استفاده از تحلیل خود ارزش ذاتی سهام را مشخص می کنند و اقدام به خرید سهم می کنند و نیازی به اعمال محدودیت حداقل محدودیت قیمتی نمی باشد. به طور کل باید بازخورد استفاده از روش بوک بیلدینگ را در عرضه اولیه پیش رو ارزیابی کرد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۱
عرضه اولیه پاکدیس و مبین وان با همین روش است
ناشناس
RUSSIAN FEDERATION
يکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵
اگر عادلانه به هر کد مقدار مساوی تخصیص پیدا کنه، انقلابی بزرگ در مقابل فساد خواهد بود که بااندازه یک قدم است.
انشالله بعد ازون حمایت از بازار بورس و دستکاری نکردن معاملات وهمینطور سلیقه ای برخورد نکردن با هر نماد رو شاهد باشیم.