بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۱
مدیرعامل شرکت سبد گردانی سرمایه ایرانیان عنوان کرد:

تزریق نقدینگی صندوق ها، علاج کوتاه مدت بیماری بورس

تعیین کف پنج درصدی جهت ورود سرمایه از طریق صندوق های با درآمد ثابت همچون مسکّن کوتاه مدتی است که تنها چند روز بر کلیت بازار سرمایه موثر واقع می شود. چرا که وضعیت بازار سرمایه می بایست به صورت بنیادی اصلاح شود.
کد خبر : ۱۷۲۰۹۱
نویسنده :
جمشیدی

عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار درحالی چندی پیش از موافقت این سازمان جهت تعیین کف حداقل پنج درصدی برای ورود سرمایه صندوق های با درآمد ثابت به بازار سرمایه خبر داد که در صورت اجرایی شدن ابلاغیه مذکور نقدینگی بین چهار تا هشت هزار میلیارد تومانی از سوی صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت به بازار سرمایه تزریق می شود. حال آنکه باید دید اجرای ابلاغیه مذکور تا چه اندازه در واقعیت در بهبود روند معاملات بورس و حرکت آن در مسیر رونق اثر گذار است؟

در همین ارتباط، مدیرعامل شرکت سبد گردانی سرمایه ایرانیان در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: واقعیت امر این است که تعیین کف پنج درصدی جهت ورود سرمایه از طریق صندوق های با درآمد ثابت همچون مسکّن کوتاه مدتی است که تنها چند روز بر کلیت بازار سرمایه موثر واقع می شود. چرا که وضعیت بازار سرمایه می بایست به صورت بنیادی اصلاح شود.

مصطفی صفاری افزود: از دی ماه سال 92 اتفاقات متعددی در بازار سرمایه رخ داده که در وضعیت رکودی آن نقش داشته است. آنچنان که به نظر می رسد افزایش نرخ سود سپرده ها و تسهیلات بانکی علیرغم کاهش نرخ تورم نقش حائز اهمیتی در نابسامان شدن وضعیت بورس ایفا کرده است. در این شرایط شاهد آن هستیم که مقامات مسئول به جای آنکه نسبت به کاهش نرخ بهره بانکی اقدام کنند دنباله روی دولت شده اند و در بازار سهام اوراق با درآمد ثابت منتشر می کنند. به طوریکه در شرایط فعلی حجم معاملات اوراق بدهی از اوراق بهادار پیشی گرفته و رفته رفته بازار سهام به بازار بدهی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه صندوق های با درآمد ثابت جهت خرید اوراق بدهی راه اندازی شده اند، در این خصوص ابراز داشت: بانک ها با توجه به اعمال فشار سیستم اقتصادی کشور بر آنها جهت کاهش نرخ سود سپرده های بانکی اقدام به تأسیس صندوق های سرمایه گذاری کردند تا از این طریق اوراق با درآمد ثابت خریداری کنند، وگرنه در حال حاضر نقدینگی بازار سرمایه به اندازه ای نیست که توان خرید اوراق با این حجم معاملات را داشته باشد. بر این اساس می توان گفت حتی اگر صندوق های با درآمد ثابت به صورت خرد اقدام به خرید سهام کنند باز هم این ابلاغیه اثرات کوتاه مدتی بر کلیت بورس اعمال می کند و می بایست بیماری بازار سرمایه به صورت بلند مدت از طریق کاهش نرخ سود سپرده های بانکی علاج شود.

این کارشناس ارشد بازار ادامه داد: مسلم به نظر می رسد تا زمانیکه نسبت پی بر ای بازار سرمایه 10مرتبه محاسبه می شود و در مقابل بازار پول با بازدهی 25 درصدی نسبت پی برای چهار مرتبه را در اختیار دارد، کمتر سرمایه گذاری نسبت به تزریق نقدینگی در بازار سرمایه از خود تمایل نشان می دهد و نباید انتظار داشته باشیم تا براثر سیاست های کوتاه مدت تحولات بزرگی در بازار سرمایه رخ دهد. علاوه بر این تزریق نقدینگی چهار تا هشت هزار میلیارد تومانی در بورس تنها بخش اندکی از ارزش بازار سرمایه را به خود اختصاص می دهد و از این رو در افزایش نقدینگی این بازار چندان موثر نیست.

مدیرعامل شرکت سبد گردانی سرمایه ایرانیان به چالش این روزهای بازار سرمایه یعنی شاخص سازی اشاره کرد وگفت: متولیان بازار سرمایه با نگهداری شاخص کل بورس در محدوده ای مشخص سبب می شوند تا عملکرد و وضعیت واقعی بورس بر سرمایه گذاران نمایان نشود و با این امر سیگنال اشتباه به دولتمردان و سرمایه گذاران می دهند. به نظر می رسد اگر اجازه داده شود تا شاخص کل بورس همسو با کلیت بازار سرمایه حرکت کند آنگاه شاید دولتمردان با آگاهی از وضعیت نامناسب بورس چاره ای به حال آن بیاندیشند و اقدامات کاربردی در جهت ایجاد رونق در آن اجرا کنند. متأسفانه در شرایط فعلی شاهد حمایت دولت از بازار پول و بی توجهی به بازار سرمایه هستیم. آنچنان که در بازار سرمایه ای که نسبت پی بر ای آن 10 مرتبه است مالیات 0.5 درصدی چه بر سود و چه بر زیان از سرمایه گذاران دریافت می شود، حال آنکه بازار پول با نسبت پی بر ای چهار مرتبه معاف از مالیات است. بر این اساس طبیعی به نظر می رسد با اتخاذ سیاست های این چنینی از سوی دولت که مردم به سمت بازار پول روی بیاورند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
پیناکیو
RUSSIAN FEDERATION
چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴
کدوم نقدینگی به بورس تزریق میشود.هر چی هست پول مردمی که از این سهم به اون سهم کوچ میکنن شاید یه کمی سود کنن .
پیناکیو
RUSSIAN FEDERATION
چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱
مراقب باشید شاخص آماده صعود . دلیل 1.شما سهم خود را آماده اید با ضرر بفروشید و شرکتها آماده خرید 2.فاز منفی از طرف متولیان بازار شدت گرفته . حتی اگه سهمتون یه قرون شد اگه نیاز به پول ندارید به هیچ وجه نفروشید.
البرز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰
گرچه تاثیر زیادی نداره اما همین هم مثل تمام حرفهای 3 سال گذشته سازمان بورس و وزارت اقتصاد.
میثم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۷
سلام فاجعه اینجاست که نهادهای حقوقی هم اعتقادی به اجرای روشهای علمی در بررسی و تحلیل اوراق بهادار ندارند و تنها با شعار دادن سعی در جذب مشتری بخت برگشته میکنند. بنده تحلیلگر اوراق بهادار هستم و با روشهای fcfe و ارزیابی اقتصادی بسیاری از شرکتها را ارزشیابی کردم ولی نهادهای حقوقی هم علاقه ای به این روشها نداشتند حتی بعضی از مشاوران سرمایه گذاری هم از روش تکنیکال در ارزیابی اوراق استفاده میکنند .کشوری که 60% از مردم ان یا حقوق بگیر دولت نفتی هستند و یا بازاری هستند و از دلار ارزان سود میبرند نمیتوان انتظار داشت که در بازار سرمایه اش تخصیص بهینه منابع صورت بگیرد .بلکه برعکس میتوان انتظار داشت اتلاف منابع در حداکثر خودش باشد
ناشناس
ROMANIA
چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۰
سود پالایشگاه تبریزاز۵۵۷ریال به۹۶ ریال کاهش یافتکه موجب اعتراض سهامداران قرار گرفته است مسثول ومتولی امر منتقدان رابه مناظرفراخوانده است .جای شکر است که ایشان منتقدان وسهامداران بیپچاره رارابه مسابقه کیک بکسینگ دعوت نکرده اند .احسنت به این درایت!!!!!
محسن
GERMANY
پنجشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۰
الان دیگه مطمئن هستم که یکسری دلواپس هستند که هر کاری سازمان بورس بخواد انجام بده اونها ساز مخالف میزنند. آقای مهندس دکتر پروفسور بالاخره سازمان داره تلاش میکنه و میخواد حرکتی انجام بده از اونطرف هم میبینید که دنبال کار آکنتور و سهام بانکی و ... افتاده پس بجای انتقاد شما هم کمکشون کنید...
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴
باسلام
بله ایشان درست میگویند بورس نیاز به اعتماد داشت که این اعتماد را نابود کرد حتی کسانی که سهادار بودم از بورس خارج شدند و با مبلغی کم نوسان گیری میکنند ... دوست بنده هم 9 میلیارد داشت کاملا خارج شد و پول خود را به بانک ... برد و 22% سود بدون در سر میگیرد به هر صورت قانون بورس تا زمانی که اصلاح و آزد نشود تا از دست این گروه خارج شود ، وارد کردن پول برای سهامداری در بورس یعنی دفن سرمایه خود و آقایان که هم رانت و قانون را در دست دارند به ریش حقیقی میخندند ....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰
سود شرکت پارسان درسال ۹۲معادل ۱۷۲تومان وقیمت سهم در تاریخ۹۲/۹/۱۳معادل ۱۵۲۸تومان بوده درحال حاضر قیمت سهم ۲۰۸تومان وسود پیشنهادی معادل ۲۰تومان میباشد.عزیزان تحلیل کنند که شرکت چه مقدار ضرر به سهامداران خرد تحمیل کرده است .باز به امید وعده های مدیران واینده روشن امیدوار باشیم.
ناشناس
سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۳
چون بورس ایران غیرشفاف هست ـ شرکت های شبه نظامی و شبه دولتی، حسابرسی نمیشوند و مالیات نمیدهند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶
بنظر اینجانب ، کامنت فوق راهکار و پیشنهاد بسیار خوبی برای ارزیابی شرکت هادر دوره های سه ساله وچهارساله میباشد.امارو اعدد جای هیچگونه جدل وابهام ولفاظی رابرای شرکت هانمیدهد.چه بهتراست از خوانندگان و صاحب نطران سایت بورس نیوز دراین امر وروشنگری سهامداران اقدام کنند .تا به مناظره منتهی نشود!!