بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹
جلسه کمیسیون بازار پول و سرمایه با حضور جمعی از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه صبح روز گذشته به ریاست علی پرویزیان در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.
کد خبر : ۱۷۲۱۹۶
نویسنده :
کیوان فر

جلسه کمیسیون بازار پول و سرمایه با حضور جمعی از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه صبح روز گذشته به ریاست علی پرویزیان در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، دستور این جلسه بررسی مشکلات بازار سرمایه و آثار سوء ناشی از انتشار حجم قابل توجه اوراق بدهی و اسناد خزانه بر بازار سهام بود و حدود 30 تن از اعضای کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران و تهران و نیز کارشناسان بازار سرمایه به بیان نقطه نظرات و چالش های موجود بورس پرداختند که مهمترین آنها در این گزارش به اطلاع مخاطبان این رسانه خبری می رسد.

توقف نمادها، یک مشکل اساسی برای بورس

در ابتدای این جلسه، گلشیرازی عضو اتاق بازرگانی استان اصفهان از وجود مشکلات متعدد در بازار سرمایه طی چند وقت اخیر سخن گفت و در بیان اهم این مشکلات اظهار داشت: در حال حاضر به دلیل توقف های طولانی و متعدد نمادهای معاملاتی در بازار سرمایه، روند معاملات دچار مشکل شده و مهمترین خواسته ما بازگشایی نمادها در اسرع وقت است. چرا که نقد شوندگی در بازار سرمایه حرف اول را می زند و سرمایه گذاران دوست دارند سرمایه آنها امکان نقد شدن داشته باشد.

گل شیرازی در خصوص بالا بودن حجم اوراق منتشره در بورس اظهار کرد: چرا بایستی حجم معاملات این اوراق آنچنان بالا باشد که امروز بین 70 تا 80 درصد از ارزش معاملات روزانه بورس را به خود اختصاص دهد؟ حال آنکه معاملات سهام سهم ناچیزی در ارزش روزانه معاملات دارد؟!

وی خطاب به عیسی حسین پناه رییس اداره امور نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس گفت: سازمان بورس به دلیل عدم تمایل برای کاهش شاخص کل و به منظور اینکه این نماگر را در محدوده 78 هزار واحدی نگه دارد، نمادهای معاملاتی بانک ها را متوقف نگه داشته؛ حال آنکه یک سرمایه گذار شاید بخواهد سرمایه خود را نقد کرده و سهام تحت مالکیتش را در محدوده های قیمتی پایین تری بفروشد.

به عدد شاخص علاقه ای نداریم!

با این وجود، حسین پناه تأکید کرد که ما به عدد شاخص علاقه ای نداریم و کاهش یا افزایش آن برای سازمان اهمیتی ندارد. وی گفت: هر چند سعی می کنیم نمادهای متوقف هر چه سریع تر باز شود. اما لازمه آن رعایت یک حداقل شفافیت اطلاعاتی است که متأسفانه در برخی موارد حداقل میزان شفافیت نیز جهت بازگشایی نماد وجود ندارد.

لزوم حضور رییس سازمان بورس در جلسات هیأت دولت

امیر حسین اسماعیل پور، کارشناس بازار سرمایه نیز طی این جلسه بر لزوم حضور رییس سازمان بورس در جلسات هیأت دولت تأکید کرد و گفت: رییس سازمان بورس نیز بایستی همانند ریاست بانک مرکزی در جلسات هیأت دولت حضور داشته باشد تا نقطه نظرات فعالان و سرمایه گذاران بازار سرمایه را به گوش دولت برساند. نه آنکه همانند سال جاری دولت لایحه برنامه ششم توسعه و بودجه سال آینده کل کشور را ارایه کند و از این پس سازمان بورس با اطلاع از موارد مندرج در آن، جهت اصلاح برخی از این موارد بخواهد اقدام به رایزنی با دولت کند. حال آنکه این موارد می توانست پیش از این توسط سازمان بورس به دولت پیشنهاد می شد.

وی همچنین از ایجاد یک مثلث رقابتی بین دولت، بانک های دولتی و نیز موسسات مالی و اعتباری خصوصی پیرامون نرخ سود سپرده ها سخن گفت که یک بازی را جهت افزایش نرخ ها و عدم تعدیل آنها در شبکه بانکی به راه انداخته است. حال آنکه بایستی جلوی این رقابت گرفته شود؛ چراکه اگر این اقدام صورت نگیرد، نظم و نظام اقتصاد به هم می ریزد.

اسماعیل پور همچنین تأکید کرد: در دنیا چنین است که تمامی بازارها بر پایه شرایط حاکم بر بازار سرمایه می چرخد، نه بازار پولی و بانکی اما در ایران ارجعیت با نظام پولی و بانکی است که اصلاً مطلوب به نظر نمی رسد.

وی در خصوص چرایی پرداخت بدهی های دولت با ابزارهای بدهی نیز گفت: اینکه دولت با انتشار اوراق بدهی بخواهد بدهی خود را پرداخت کند، چندان مطلوب به نظر نمی رسد. آن هم در شرایطی که این اوراق دارای رتبه بندی اعتباری نیز نبوده و بدون در نظر گرفتن میزان ریسک اعتباری آن به عموم عرضه می شود.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین به لزوم بازگشت شرکت های تأمین سرمایه به فعالیت اصلی آنها یعنی ارایه خدمات تأمین مالی و خدمات مشاوره جهت پذیره نویسی شرکت ها اشاره کرد و گفت: این نهادهای مالی به جای بازارگردانی گسترده برای فروش انواع اوراق بدهی به صورت عمومی، بایستی به فعالیت های اصلی خود یعنی تأمین مالی، سرمایه گذاری و شناسایی و جذب فرصت های جدید و مدیریت ریسک مشتریان باز گردند تا با افزایش ثروت مشتریان و سهامداران به بازار سرمایه و فعالان آن کمک کنند، نه اینکه پول خود را صرفاً به سمت اوراق بدهی سرازیر کنند.

این کارشناس بازار سرمایه خطاب به علی پرویزیان و علی سنگینیان به عنوان روسای کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران و تهران، گفت: چرا بحث الزام صندوق های سرمایه گذاری برای تزریق حداقل پنج درصد از منابع آنها به بازار سهام را از صندوق های سرمایه گذاری لوتوس پارسیان از زیرمجموعه های وابسته با بانک پارسیان و نیز صندوق های تحت مدیریت تأمین سرمایه امین آغاز نمی کنید؟

وی ادامه داد: چرا دولت اوراقی منتشر کرده که عمده منابع حاصل از آن صرف مصارف و هزینه های جاری دولت می شود نه پرداخت بدهی هایش به پیمانکاران؟؛ ضمن اینکه سوال اینجاست که چرا با این منابع بدهی دولت به پیمانکاران و بانک ها پرداخت نمی شود تا از این طریق منابع مذکور مجدد وارد چرخه اقتصادی شده و درآمدزا باشد.

وی تأکید کرد: سوال دیگر اینکه چرا دولت موسسات مالی و اعتباری را که با مشکل مواجه می شوند، به بانک های خصوصی واگذار کرده و تاوان مدیریت نادرست آنها را از جیب سهامداران این بانک ها پرداخت می کند؟ حال آنکه منطقی آن است که این فرآیند توسط بانک های دولتی و از جیب خود دولت انجام پذیرد.

تأمین سرمایه ها قانونی عمل می کنند/ نقدشوندگی در اولویت قرار گیرد

در رابطه با این نکته، علی سنگینیان، رییس کمیسیون پول و بازار سرمایه و مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه امین اظهار داشت: منابع مالی تأمین سرمایه ها از بانک ها تأمین شده و فعالیت در بازار اوراق بدهی یک کار قانونی است.

سنگینیان خطاب به رییس اداره نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس گفت: بنده هم به نقد شوندگی اعتقاد دارم؛ چرا که بازار سرمایه بازاری نقد، شفاف و منصفانه است و نقد شوندگی ویژگی اصلی آن محسوب می شود که باید در اولویت قرار گیرد.

سازمان پیش از آغاز اعتراض سهامداران، وارد عمل شود!

واکنش واحدی به عنوان یکی از اعضای اتاق بازرگانی استان تهران در مقابل این سخنان چنین بود: این اقدامی نادرستی است که شرکت های تأمین سرمایه که مجوز فعالیت خود را از سازمان بورس دریافت می کنند، بر خلاف منافع بازار سرمایه فعالیت کنند. بلکه بایستی منابع آنها از داخل بازار تأمین شده و به شرکت های فعال در آن نیز کمک کند.

واحدی در ادامه اظهار داشت: این نکته مهم و مثبتی است که سازمان بورس صدای سهامدار را شنیده و پاسخگوی آن باشد. اما بایستی پیش از شروع اعتراضات به دنبال حل مشکلات باشیم.

گسترش سیطره بازار پول، عامل ایجاد مشکل در بورس

حقانی نسب به عنوان یکی از کارشناسان بازار سرمایه و مدیرعامل یک شرکت سبد گردانی فعال در بازار، با تأکید بر اینکه تأمین سرمایه ها نباید چندان در بحث عرضه اوراق بدهی دولتی وارد شوند، گفت: با این اقدام، بازار سرمایه را روز به روز تضعیف می کنیم و گسترش سیطره بازار پول این مشکل را برای بازار رقم زده است.

وی پیرامون انتشار 137 هزار میلیارد تومان اوراق منتشره در بازار سرمایه گفت: سهم بخش خصوصی از این میزان اوراق عرضه شده کمتر از چهار هزار میلیارد تومان بوده که نکته قابل تأملی است.

وی پیرامون لزوم افزایش نقد شوندگی در بازار نیز تأکید کرد: چنانچه شرکتی از نظر ارایه اطلاعات جهت شفافیت با مشکلاتی مواجه است، نباید نماد معاملاتی آن متوقف شود، بلکه می توان نماد مذکور را به دلیل عدم رعایت الزامات قانونی به تابلوهای پایین تر منتقل کرد تا جهت حفظ نقدینگی در بازار، سهم قابلیت معامله داشته باشد.

یک مقایسه با استانداردهای جهانی

معتضدی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری نور همدانیان نیز به روند عرضه اوراق بدهی در دنیا اشاره کرد و اظهار داشت: در دنیا شرایط بر این منوال است که تأمین مالی برای این اوراق از سوی مردم و سرمایه گذاران خرد انجام نمی شود. بلکه شرکت های تأمین سرمایه به پشتوانه خرید این اوراق، صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت و مختلط در سهام و اوراق تأسیس کرده و منابع حاصل را در بازار سرمایه سرمایه گذاری می کنند. اما در این ایران به دلیل عدم وجود این فرآیند، بازار ما تحت تأثیر عرضه این حجم از اوراق بدهی آن هم به صورت عمومی و گسترده، با مشکل مواجه شده است.

بازگشایی نماد بانک ها، خواسته همه اعضای کمیسیون

پرویزیان رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران نیز طی سخنانی تأکید کرد: همه اعضای این کمیسیون تقاضای بازگشایی نمادها را دارند و بایستی قانونی تصویب شود که قانون بانکداری بدون ربا باشد که تحقق این امر مسیر نیست، مگر با کاهش نرخ سود بانکی و لازمه آن کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات به صورت همزمان است.

طی این جلسه همه حاضرین بر لزوم بازگشایی هر چه سریع تر نمادهای بانکی اتفاق نظر داشتند و خواستار پاسخگویی رییس اداره نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس به نظرات مطرح شده بودند.

بازگشایی نمادها بدون شفافیت اطلاعاتی دردسر ساز است!

حسین پناه گفت: از نظرات و پیشنهادات فعالان بازار استقبال می کنیم و تمامی موارد مطرح شده قابل انجام است، هر چند تحقق برخی نظرات زمان بیشتری نیاز دارد. سازمان بورس هم علاقه ای به بستن نمادها ندارد؛ ولی رعایت حداقل شفافیت لازمه بازگشایی بانک هاست که در برخی موارد اطلاعاتی ارایه نشده و بازگشایی با این شرایط دردسر ساز است. اما بقیه پیشنهادات مطرح شده طی این جلسه به نوبت اجرایی خواهد شد.



جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷
همه اینها پیش کش در بورسی که شرکت هنوز بعد از 10 ماه نه قیمت مواد اولیه اش معلومه نه قیمت فروشش (پالایشی ها و پنروشیمی ها و حقوق معادن و..... ) اصولا بورس تبدیل به تاریکخانه اشباح دارای رانت تبدیل شده اصلا میشود معنی و مفهوم بورس را به این محل داد و این محل میتونه صلاحیت مبادله سرمایه های مردم بی اطلاع را داشته باشه ؟؟ یعنی در واقع سازمانی برای زد و بند و چپاول و دزدی و غارت مشتی راهزن دارای سلاح رانت اطلاعات پنهانی اصولا اول باید این مفهوم درست بشه بعد گفت حضور در دولت و ..........
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹
واقعا تا چند ماه دیگر باید شاهد ظلم مسئولین بازار سرمایه باشیم. متاسفانه مردم ایران بدی های افراد را زود فراموش میکنند. دو ماه دیگر آقای روحانی با رونق دادن بورس همه این فشارها را از یاد سهامدار میبرد و باز رییس جمهور خواهد شد.
وزیری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰
نلت خدا بر من باد که جانباز شدم از حق خودم هم نمی توانم دفاع کنم این شرکت کمنگنز سود سال 93 را که هر سهم 20 تومان است نمی دهد هر چه زنگ به شرکت می زنم امروز فردا مکنند این سهم را در قیمت سال 92 خریدم 750 تومان دیگر چقدر صبر کننم کسی نیست جواب گو باشد
سید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸
خدا از این کسانی که با سرنوشت سهامداران خرد بازی کرد نگذرد
فتحی
RUSSIAN FEDERATION
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳
هر چه بدبختی است ازاین دولت است ووو چوب این دولت و سیاست های اشتباهش را میخوریم این دولت فقط به فکر حل مشکلات خودش است و فکر انرا نمیکند که نباید به بازارهای دیگه ضربه بزنند ؟ دیگه افکار خسته کننده و ناامید کنند ه این دولت بس است انشااله به دولتی که اصلاح طلب واقعی و با شجاعت کامل به حل مشکلات مردم بخصوص بازار سرمایه بپردازد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۶
درکمتر از یکسال پس اندازم تو سهام خودرویی بخصوص سایپا 65%ضرر شد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶
باید دست از شاخص سازی برداره.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۴
سهام خوارزمي از 220 خريد من ، قيمتش شده 78 تومن
به هيچ عنوان هم جوابگو نيستند.سودشون رو هم معلوم نيست چهزماني پرداخت ميکنن
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۳
تنها راه حل بورس تفکیک کامل بازار مالی از بازار سرمایه و افزایش ان است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰
سلام
تورابه خدا کمک کنید من چندماه پیش عضویت سایت شرکت اماکو رو گرفتم که مجوز دارهم هست با چندتحلیل این سایت خرید کردم وکمرم از ضرر شکست تلفنی به شرکت اعتراض کردم بدو بیراه شنیدم وقطع تلفن...تحلیل هایشان رو که براساس اون ها من خرید کرده بودم رو جمع کردم وبه چند خبره نشون دادم متفق القول گفتنذ کل تحلیل ها غلط است ..ازشما سوال دارم!آیا این درست است که با پشتوانه یک مجوز به مردم مطلب غیر واقع واشتباه بفروشند!!مگراخیرا چند سایت سیگنالی به دلیل فروش سیگنال فیلتر نشد آیا درست است که شرکت اماکو به پشتوانه مجوز،درسایت سهام یاب سیگنال بفروشدآن هم سیگنالی که صادرکننده های آن کاربران فروم بورسی هستند وهیچ مدرک یا سندی دال بر داشتن کفایت علمی برای سیگنال و .. ندارند ..یک بام و دوهوا تا کجا..جدیدا هم همین شرکت اماکومحض اطلاع شما چند سایت سیگنالی را مثل 1001سهم، بورسینس و...به عنوان زیرمجموعه خودش درآورده و50%از درآمد این سایت ها را میگیرد درازای این که مثلا از سازمان مجوز گرفته تا سایت های بدون مجوز را تحت پوشش قراردهد جالب اینجاست که اندازه سر سوزن در محتوای مطالب این سایت ها تغییری ایجادنشده وبه کار قبل ادامه می دهند ومهم برای اماکو فقط گرفتن کارمزد یا عذر میخوام حق استفاده از مجوزش هست تورا به جان رفتگانتون پیگیری کنید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۳
به جای این حرف ها رییس سازمان بورس بنشیند سر جایش در سازمان و فکری اساسی به حال سهامداران ضرر دیده بکند
ایشنتین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۶
تلفنی و مکاتبه ای هم میتواند تمامی این مشکلات را به گوش وزیر اقتصاد برساند منتهی....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۳
چی می خواستیم بشه با برجام چی شد؟
من اصلا متوجه نمیشوم خود بانک تجارت و بانک دی اعلان میکنند که در اثر برجام گشایش ارزی داشته اند و 800 میلیون دلار سود.. پس جریان این ورشکستگی بانک ها چیست؟
دم خروس را باور کنیم یا قسم حاج عباس را؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۶
تامین سرمایه صنعت برق با انتشار اوراق سلف موازی برق