بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷
شرکت سرمایه گذاری سایپا طی سال جاری با وقایع و رویدادهای متعددی همچون اجرای برنامه افزایش سرمایه، واگذاری بلوک شش درصدی سرمایه گذاری رنا از پرتفوی "وساپا" و نیز فروش زمین پاسارگاد همراه بود.
کد خبر : ۱۷۲۲۲۳
نویسنده :
جمشیدی

شرکت سرمایه گذاری سایپا از جمله شرکت هایی است که قیمت سهام آن در بازار سرمایه به دلیل عدم تحقق وعده های مدیران ارشد آن مبنی بر فروش بخشی از دارایی ها و بی توجهی سهامداران عمده به روند معاملات سهام شرکت در بورس با افت قابل توجهی مواجه شده و به تازگی به قیمت کمتر از قیمت اسمی یعنی 100 تومان تنزل یافته است.

بر اساس گزارش بورس نیوز، شرکت سرمایه گذاری سایپا طی سال جاری با وقایع و رویدادهای متعددی همچون اجرای برنامه افزایش سرمایه، واگذاری بلوک شش درصدی سرمایه گذاری رنا از پرتفوی "وساپا" و نیز فروش زمین پاسارگاد همراه بود. اتفاقاتی که در مرحله انتشار اخبار آن نوید روند رو به رشد سودآوری "وساپا" و نیز افزایش ارزش هر سهم آن در بورس را به سهامدارانش داد، اما در پی عدم تحقق وعده های مدیرانش در خصوص این رویدادها قیمت هر سهم شرکت به کمتر از ارزش اسمی آن رسید و در نهایت زیان نصیب سهامداران "وساپا" شد.

بر اساس اطلاعات موجود، در حالی تیر ماه سال جاری عرضه عمده سهام شرکت سرمایه گذاری رنا از پرتفوی سرمایه گذاری "وساپا" از سوی دو شرکت تجارت الکترونیک خودرو تابان و پیشگامان بازرگانی ستاره تابان به قیمت پایه هر سهم 5063 ریال انجام شد که مدیران ارشد شرکت سرمایه گذاری سایپا طی مصاحبه ها و اظهار نظرهای متفاوتی از تبعات مثبت با اهمیت ناشی از انجام معامله بلوکی مذکور بر وضعیت سودآوری "وساپا" خبر دادند. این امر سبب شد تا برای مدتی کوتاه موجی از تقاضا برای خرید سهام به سمت "وساپا" سوق یابد و با صف خرید سهام همراه شود. بر این اساس در شرایطی که معاونت مالی شرکت سرمایه گذاری سایپا در مصاحبه خود طی شهریور ماه سال جاری خبر از اعلام تعدیل مثبت با اهمیت "وساپا" از محل معامله بلوکی "ورنا" داد، اما تاکنون با گذشت بیش از چهار ماه از آن هنوز این وعده محقق نشده و در عین حال وضعیت سودآوری "وساپا" پس از واگذاری دارایی مذکور برای سهامداران مبهم باقی مانده است.

چرا که شرکت سرمایه گذاری سایپا طی عملکرد نیمه نخست سال مالی جاری خود تنها 6 ریال از سودبرآوردی60 ریالی را محقق ساخته و به نظر می رسد با ادامه این روند اعلام زیان از سوی "وساپا" در دوره های عملکرد میاندوره ای بعدی چندان دورر از ذهن نباشد. از سوی دیگر روند معاملات سهام شرکت های سرمایه گذاری سایپا و رنا خود جای تعجب و سوال دارد.

اینکه چرا مدیران ارشد این مجموعه که در قیمت های بسیار بالاتر از قیمت فعلی خریدار سهام بودند اکنون در این قیمت ها که ارزش سهام "وساپا" و "ورنا" با اجرای برنامه افزایش سرمایه بسیار نازل در قامت خریدار ظاهر نمی شوند و حمایتی از روند معاملات آنها نمی کنند؟ آیا در حال حاضر مدیران گروه سرمایه گذاری سایپا بر ارزندگی سهام شرکت های مذکور باور ندارند؟

علاوه بر این، فروش زمین پاسارگاد متعلق به شرکت پلاسکوکار به عنوان یکی از زیر مجموعه های "وساپا" یکی دیگر از وعده های خوشایندی است که مدت هاست سهامداران در انتظار وقوع آن هستند تا تبعات ناشی از اجرای این برنامه بر وضعیت سودآوری "وساپا" نمایان شود.

بر اساس این گزارش، شرکت سرمایه گذاری سایپا طی سال جاری به منظور اصلاح ساختار مالی برنامه افزایش سرمایه 75 درصدی از محل سود انباشته به اجرا در آورد و سرمایه خود را به 10,675 میلیارد ریال ارتقاء داد.

در این شرایط در حالی "وساپا" در مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران تقسیم سود نقدی 140ریالی را به ازای هر سهم میان سهامدارانش به تصویب رساند که در حال حاضر با گذشت چند ماه از زمان مجمع عمومی عادی به جای اعطای سود تقسیمی به سهامدارانش مجدداً اقدام به اجرای برنامه افزایش سرمایه 25 درصدی از محل مذکور نمود تا سرمایه خود را به 13,343 میلیارد ریال افزایش دهد. این موضوع که مدیران شرکت سرمایه گذاری سایپا بدون دریافت موافقت اکثریت سهامداران بویژه سهامداران حقیقی اقدام به انجام این امر نمودند سبب اعتراض و گلایه آنها شد و این موضوع علاوه بر افت قیمت "وساپا" در تابلوی معاملات بورس ضربات سنگین دیگری را بر سهامدارانش تحمیل نمود. چرا که به نظر می رسد با توجه به قیمت کمتر از 100 تومانی "وساپا" اجرای برنامه افزایش سرمایه 25 درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران موجب افت مجدد ارزش هر سهم این شرکت خواهد شد و در کنار آن بار دیگر داستان فروش حق تقدم ها در بازار سرمایه و ضرر سهامداران تکرار می شود.

بر اساس این گزارش، همانطور که عنوان شد مواردی همچون انجام معامله بلوکی، اجرای برنامه افزایش سرمایه و فروش زمین در گروه سرمایه گذاری سایپا انتظارات مثبتی را برای اهالی بازار سرمایه نسبت به وضعیت آتی سودآوری این شرکت بوجود آورد که عدم تحقق آنها موجب شد تا امید و انتظارات سهامداران "وساپا" به یأس تبدیل شود. این موضوع که چرا مدیران ارشد این شرکت پس از وقایع این چنینی در "وساپا" روزه سکوت گرفته اند و هیچگونه شفاف سازی یا اطلاع رسانی در خصوص اجرای برنامه هایشان در راستای افزایش سودآوری شرکت نمی کنند همچنان علامت سوال بزرگی است که در ذهن سهامداران این مجموعه باقی مانده است. به طور قطع سهامداران "وساپا" تمایل دارند تا در شرایط فعلی و در قیمت های کنونی سهام شرکت نظرات، برآوردها و تحلیل های مدیران ارشد "وساپا" را ازآینده این مجموعه و اثرات مثبت وقایع رویدادی در آن بدانند. از این رو بهتر به نظر می رسد تا مقامات مسئول در این شرکت با شفاف سازی در خصوص آخرین وضعیت سودآوری"وساپا" و برنامه های آنها برای آینده این مجموعه سودآوری راه را برای تصمیم درست و منطقی سرمایه گذاری باز کنند و با عزم جدی خود جهت بهبود اوضاع شرکت سبب خشنودی سهامداران پس از تجریه یک سرمایه گذاری زیان آور در این شرکت شوند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷
جالب اینکه اداره سهام وساپا هم هیچ تلفنی را جواب نمی دهد.
بهزاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷
کلن این شرکت با سود بردن سهامداران مشکل داره. پارسال هم موقع مجمع مدیرانش قول حمایت بعد از بازگشایی رو دادن اما سهم به ذلت افتاد. اصولن مدیران وساپا تنها کاری که در مقام مدیریت انجام میدن ژست گرفتن و وعده ی سرخمن دادنه.ما هم که گیر افتادیم تو این سهم مسخره و از مدیراش هم به جرم دادن وعده ی دروغ که نمیشه شکایت کرد. بورس ما پره ازین شرکتهای که مصداق بارز ضرب المثل آفتاب و لگن هفت دست شام و ناهار هیچی ان.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲
ممنونم از مطلبی که گذاشتید . کاش یه توضیحی بدید وقتی سهمی زیر 100 تومنه قراره سهامداران چقدر برای حق تقدم اون پول پرداخت کنن من تازه کارم و اطلاعاتم در این زمینه کمه . بازم سپاسگذارم
شهرام
سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۲
سهم چه یک ریال باشه چه بگو چندصدهزارتومان برای افزایش فقط نیازبه پرداخت اسمی قیمت سهم یعنی 100تومان است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱
با همین وعده های دروغ سهام گروه سایپا را با بالاترین قیمت به مردم فروختن و الان همه در کمتر از یکسال حدود 70درصد اصل سرمایه خود را از دست داده اند.ما امدیم بورس ثواب کنیم کباب شدیم هیچ. .پس انداز یک عمر کار و تلاشمون هم توسط این مدیران فاسد دود شد رفت هوا.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵
سهام بلوکی رنا رو 506 تومن معامله کردن. الان میخوان بلوک یک میلیارد سهمی تقدمهای استفاده نشده رنا رو 35 تومن مفت فروشی کنن.اگه اون 506 تومن نمی ارزید چرا انجام شد و اگه می ارزید چرا الان 35 تومن مال مردم و بیت المال را دارند اتش میزنن؟چه کسی پاسخگوست مدیران گروه سایپا یا مدیران بورس؟مسلما هر دو در این مورد مقصرند جون با همکاری انها این اعمال خلاف قانون دارد انجام میشود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲
بورس نیوز عزیز از اینکه صدای سهامداران خرد و بینوا که صدایشان بجایی نمیرسد را بگوش مسولین میرسانید کمال تشکر را داریم.بدتر از ظلم وساپا الان در حال اتفاق درورنا است. و ان معامله بلوکی 950 ملیون حق تقدم استفاده نشده به مفت ترین قیمت ممکن یعنی 35 تومان است. در حالیکه دو ماه قبل خودشون همونارو 70 تومان فروختن یا بلوک قبلی رنا بالای 500 تومن معامله شد که با احتساب افزایش سرمایه 100درصدی میشود 250 تومان.
کریمی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰
تا نفس دارید وساپا بخرید.تا چند ساعت دیگه برای تعدیل پنج هزار درصدی بسته خواهد شد.
علی
سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۱
دمت گرم حداقل کمی خندیدیم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷
واقعا تو ضرریم..کسی نیست به داد سهامداران خرد برسد/دریغ از حتی یک وعده خشک وخالی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸
این مدیران قدر این آزادی و اختیار و امکاناتی که در اختیارشان قرار داده شده را نمیدانند و مثل دوره های قبل باید زور بالای سرشان باشد تا دست از پا خطا نکنند
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴
چی اومدی در بورس ثواب کنی؟ برادرم من مگه بورس محل ثواب و عبادته اونجا که باید ثواب کنی مسجد بورس محل تجارت و بیای کاسبی بکنی یادت باشه همیشه برو سهام ریشه دار بخر که ضرر نکنی مثل چی پالایشی پتروشیمی خودروای ها همه زیان ده هستند و سمت اونها نرو الان...قیمتش مفته چرا اون نمیگیری ؟
ناشناس
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵
با این همه دزد سهم ریشه یا بدون ریشه فرقی نداره.سهام بانکی -پالایشی-خودرویی-پتروشیمی- غذایی -کاشی- سیمان و .....هیچکدوم ریشه ندارن؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸
قیمت هر سهم وساپا از 129 تومان بدون وقفه رسیده به 96 تومان . هر روز هم حقوقی اش بالای 20 الی 30 میلیون سهم را بلوکی می فروشد. یکبار نشد ناظر بازار تذکری بدهد یا شفاف سازی بخواهد. همان مشکل همیشگی 1- بلوک زنی حقوقی که مثلن قرار بود جلوش گرفته بشود 2 - عدم نیاز به شفاف سازی حتی اگر قیمت نصف بشود مگر زمانی که سهم رشد می کند. البته ایرادی نمی توان گرفت مدیران بورسی ما از کره مریخ که نیامده اند. اینها نیز از جنس همان مدیرانی هستند که در شرکتهایی مثل وساپا وخارزم و و و با روح و سرمایه سهامداران بازی می کنند تا دو روز بیشتر بر مسند صندلی قدرت باقی بمانند.
ناشناس
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱
سایپا اول سال حدود 200 تومن بود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۴
بورس نیوز ظاهرا مدیران مربوطه باهات لج کردن و دیروز و امروز هم کلی قیمت سهم وساپارو پایین کشیدن.اصولا تو کشوری که نه قانون ونه منطق حکمفرما نیست و اوضاع بل بشو هست مدیران مربوطه بعلت عدم نظارت خیالشون راحته که کسی کاری باهاشون نداره. میگن فوقش اینه که اسامیشون با حروف مخفف الفبا اعلام بشه اعدام که نمیشن بقیه عبرت بگیرن. ولی نمیدونن که جامعه 30 میلیونی (البته با خانواده)سهامداران بخاطر ظلم و ضرر بیش از حد بخصوص تو سهام گروه سایپا الان مثل بشکه باروت واماده انفجار هستن.اگر عقلی باشه که نیست اشارتی کافیست.