بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵
بورس نیوز گزارش می دهد:

چاه بازار سهام را خشک نکنید!

این روزها شاهد افزایش جذابیت بازار اوراق بدهی و رونق آن از طریق بازار سهام هستیم، به طوریکه این اوراق با توجه به نرخ های جذابی که برایشان در نظر گرفته شده در مقابل ریسک اندک و محدود و به عنوان بدنه بازار سرمایه، نقدینگی بازار سهام را به خود جذب کرده است و این در حالی است که همه روزه درصد قابل توجه و رقم های چند صد میلیاردی ارزش معاملات بورس را به خود تخصیص داده است.
کد خبر : ۱۷۲۲۴۴
نویسنده :
یارمحمدی

حجم و ارزش معاملات بازار سرمایه یکی از عواملی است که همواره مورد نظر کارشناسان و تحلیلگران فعالان بازار سرمایه قرار دارد، چرا که افت و خیز و نوسانات آن در تحلیل بازار بسیار حائز اهمیت می باشد، اما طی چند وقت اخیر شاهد این امر هستیم که بخش عمده این حجم و ارزش معاملات روزانه را معاملات بازار بدهی به خود اختصاص داده، در حالی که رئیس سازمان بورس از کوچک بودن حجم بازار اوراق بدهی نسبت به بازار سهام سخن می گوید.

به گزارش بورس نیوز، این روزها شاهد افزایش جذابیت بازار اوراق بدهی و رونق آن از طریق بازار سهام هستیم، به طوریکه این اوراق با توجه به نرخ های جذابی که برایشان در نظر گرفته شده در مقابل ریسک اندک و محدود و به عنوان بدنه بازار سرمایه، نقدینگی بازار سهام را به خود جذب کرده است و این در حالی است که همه روزه درصد قابل توجه و رقم های چند صد میلیاردی ارزش معاملات بورس را به خود تخصیص داده است.

با آنکه به کررات در رابطه با این موضوع مطالب و گزارش هایی تهیه منتشر شده اما هنوز پاسخی از این بابت دریافت نشده و هر روز شاهد قدرت گرفتن بازار بدهی و ضعیف شدن بازار سهام می باشد. این موضوع در حالی است که همانطور که عنوان شد بازار بدهی جزئی از بازار سرمایه می باشد و در کنار جذابیت های بازار سهام به این جایگاه دست یافته است. این موضوع اگرچه بارها مورد انتقاد سهامداران و کارشناسان بازار سرمایه قرار گرفته اما همچنان شاهد ادامه سیاست های متولیان بورس در جهت قدرت بخشیدن به این بخش بازار سرمایه هستیم.

علاوه بر این با رشد نرخ بهره بانک ها نرخ اوراق مشارکت نیز افزایش داشته و از طرفی دولت نیز برای پرداخت بدهی های خود و تأمین نقدینگی مورد نیاز خود در این جهت اقدام به انتشار اوراق خزانه اسلامی کرده که برای فروش این اوراق ناچار به ارائه نرخ های بازدهی جذاب برای آن است در حالی که این مسئولین توجه کمتری به سهامداران و بازار سهام دارند.

این امر در حالی رخ داده است که بازار سهام می تواند با اندک توجه و تزریق نقدینگی، بازدهی قابل توجه و چشم گیرتری نسبت به اوراق بدهی برای سرمایه گذاران رقم بزند و از طرفی با گسترش و قوی شدن بازار سهام شرکت های فعال در آن که بدنه اصلی چرخه اقتصادی کشور هستند نیز می توانند با رشد و رونق همراه شوند.

قدرت گرفتن بازار بدهی در کنار بازار سهام این تمثیل را به ذهن می آورد که باغبانی همه روزه به باغ خود توجه می کند و به مرور زمان و با سال ها تلاش فضایی سرسبز و جذاب برای آن ایجاد می کند و فردی در کنار این باغ و فضای سر سبز کسب و کاری برای خود فراهم می کند.

مردم و مشتریان به دلیل جذابیت و فضای سر سبز باغ به سمت این فروشنده جذب شده و از خدماتش یا محصولاتش استفاده می کنند، حال این فضای سر سبز بازار سهام است و فروشنده بازار اوراق بدهی که از سرمایه های موجود در بازار سهام و جذابیت های آن در حال استفاده است.

حال اگر چاه آب باغ خشک شود، باغبان دیگر به این فضای سر سبز باغ رسیدگی نکند و درختان باغ از بین بروند، کسب و کار فروشنده نیز مختل خواهد شد. به نظر می رسد این اتفاق با توجه به جذاب شدن نرخ های بازده اوراق بدهی در کنار مشکلات بازار سهام که روز به روز به بهانه های مختلف ایجاد می شود، در حال رخ دادن باشد. با از بین رفتن جذابیت های بازار سهام و خشک شدن چاه آن قطعاً نقدینگی موجود در این بازار کاهش می یابد و حتی ممکن است فوایدی که برای بازار بدهی هم دارد را از بین ببرد و کسب و کار فروشندگان اوراق بدهی نیز کساد شود.

از همین رو از متولیان بازار سرمایه و مسئولین اقتصادی کشور خواستاریم با رونق دادن به بازار بدهی نرخ های بالای بدون ریسک این اوراق چاه بازار سهام را خشک نکنند!


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷
آخه اگر بورس سود ده باشه مگر کسی بی عقله که پولش رو ببره جای دیگه. الان بازار ارز خیلی سود داد در ماه پیش. دلار 3600 کمتر از 1 ماه شد 4100. کدوم سهم 3000 تومنی اینجوری رشد کرد؟!!!!
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴
خودشما این همه وقت داشتین در این سا لها برای بازار جکار کردین جز حرف فکر کردین همیشه بازار مال شماست
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۸
بورس نیوز جرا در مورد شفاف سازی شبه دولتیها و الزام انها از طرف سازمان بورس مطلبی ننوشتی مگر کار شما انتقال خبر های بورسی نیست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۴
کار بورس در این دولت فقط سوزاندن دارایهای مردم و کشور بوده و بس که انهم البته بدستور روسا بوده.