بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹
کد خبر : ۱۷۲۳۸۵

عملکرد مثبت شرکت‌های بورسی در سه ماهه سوم امسال/ انتظاری از بورس تا پایان سال نداشته باشید

یک کارشناس بازار سرمایه عواملی همچون نرخ دلار و افزایش قیمت جهانی کامودیتی ها را محرک های افزایش سودآوری شرکت ها در عملکرد سه ماهه سوم امسال عنوان کرد و افزود: رشد احتمالی بازار سرمایه در روزهای پایانی امسال ناشی از شرایط نرخ ارز و دلار نخواهد بود چون شاهد شرایط نابسامانی در عرصه سیاست بین الملل نیستیم و هیجانی در نرخ ارز رخ نمی دهد.

به گزارش خبر نگار بورساقتصاد آنلاین؛مدیر عامل شرکت تامین سرمایه نوین افزایش محدود نرخ دلار را اولین عامل رشد شرکت ها دانست و گفت: قیمت دلار در سه ماهه سوم با افزایش روبرو شد و همین امر به افزایش ارزش شرکت ها منجر شد.

ولی نادی قمی دومین عامل عملکرد مثبت ناشران بورسی را رشد قیمت کامودیتی ها عنوان کرد و افزود: افزایش قیمت مواد معدنی و خام در بازارهای جهانی باعث شد عملکرد شرکت ها در بورس و فرابورس نسبت به دوره های قبل بهتر باشد.

وی با اشاره به صنایع مختلف بورسی عنوان کرد: قیمت جهانی سیمان و همچنین توافق بین صنایع سیمانی قیمت محصولات آنها در بازار ایران را افزایش داد و در نتیجه وضعیت سیمانی ها در این فصل کمی بهتر از فصل های دیگر شد اما شرکت های لیزینگ عملکرد خیلی خوبی نداشتند.

مدیر عامل شرکت تامین سرمایه نوین آینده بازار سرمایه در روزهای پایانی سال را ترسیم کرد و گفت: به نظر می رسد طی روزهای باقی مانده سال جاری نرخ دلار در کانال 3800 تومان ثابت بماند و تغییرات چندانی را شاهد نباشیم مگر آنکه با اتفاقات خاص غیر قابل پیش بینی از قبیل رفتار های جنجالی رییس جمهور جدید آمریکا همراه شویم؛ به همین دلیل رشد احتمالی بازار سرمایه در این مدت دیگر ناشی از شرایط نرخ ارز و دلار نخواهد بود چون شاهد شرایط نابسامانی در عرصه سیاست بین الملل نیستیم و هیجانی در نرخ ارز رخ نمی دهد.

نادی قمی افزود: در خصوص قیمت جهانی مواد معدنی و خام نیز باید گفت افزایش قیمت فولاد، متانول، اوره تحث تاثیر یک سری عواملی بوده که آن عوامل دیگر وجود ندارد و بنابراین احتمال ثبات یا حتی کاهش قیمت کامودیتی ها وجود دارد، در نتیجه باید برای رشد بازار سرمایه طی روزهای آتی به دنبال عوامل دیگری باشیم.

به گفته مدیر عامل شرکت تامین سرمایه نوین توجه بودجه سال 96 به بازار سرمایه، عرضه منطقی اوراق بدهی و ایجاد شرایط مثبت اقتصاد کلان می تواند عامل رشد بازار سرمایه باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در سه ماهه پایانی سال به هر حال شور و اشتیاق یک انتخابات جدید نیز وجود دارد و احتمال اینکه این شور و اشتیاق وارد بازارسرمایه شود زیاد است و افزود: به نظرمی رسد در روزهای پایانی سال بازار سهام تحت تاثیر محرک هایی همچون نرخ ارز، قیمت مواد معدنی، بودجه سال 96 و نرخ تنزیل بازار سرمایه باشد و تغییرات آنها افزایش یا کاهش بازدهی بازار سرمایه را به همراه خواهد داشت.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر