بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۷
شورای رقابت پس از بررسی های همه جانبه رأی خود مبنی بر عرضه کامل محصولات پتروشیمی به جز مواردی خاص را اعلام کرد و اینکه پس از گذشت مدت کوتاهی و با تکرار همان مواضع رد شده قبلی، بحث انتقال معاملات به بازار غیرشفاف مطرح شود، برای مسوولان تصمیم گیر اهمیتی نخواهد داشت.
کد خبر : ۱۷۲۵۹۵
نویسنده :
کیوان فر

بحث خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا که پس از حمایت مستقیم سخنگوی دولت، معاون اجرایی رییس جمهوری و همچنین رأی قاطع شورای رقابت در مهر ماه امسال پایان یافت، به نظر می رسد که بازهم عده ای با نیت هایی خاص قصد ایجاد حواشی در این خصوص را دارند. تلاش این عده در شرایطی است که پس از مصوبه شورای رقابت، کارگروه تنظیم بازار پتروشیمی متشکل از همه دست اندرکاران صنعت پتروشیمی راه اندازی شده و این کارگروه هر هفته به بررسی روند معاملات، پیشنهادات برای بهبود بازار و تامین مواد صنایع پایین دستی و راهکارهایی از قبیل انعقاد قراردادهای بلندمدت در بورس کالا می پردازد، اما با این وجود همچنان از گوشه و کنار خبرهایی از ادامه تلاش هایی برای مطرح شدن دوباره بحث «خروج» شنیده می شود. 

«بورس نیوز» برای بررسی این موضوع با سید ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به گفت و گو پرداخته است که وی نیز از وجود نیت هایی برای غیرشفاف شدن روند معاملات پتروشیمی سخن می گوید و البته تاكيد دارد اين پرونده مختومه است و در صورت ادامه برخي تلاش ها كه در تضاد با منافع ملي باشد، كميسيون هاي انرژي و اقتصاد مجلس با جديت آن را پيگيري مي كند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: شورای رقابت پس از بررسی های همه جانبه رأی خود مبنی بر عرضه کامل محصولات پتروشیمی به جز مواردی خاص را اعلام کرد و اینکه پس از گذشت مدت کوتاهی و با تکرار همان مواضع رد شده قبلی، بحث انتقال معاملات به بازار غیرشفاف مطرح شود، برای مسوولان تصمیم گیر اهمیتی نخواهد داشت.

موسوی لارگانی با بیان اینکه تغییر موضع برخی از بازیگران صنعت پتروشیمی طی این مدت جای تامل و تعجب دارد، گفت: یکی از موضوعات جالب که در این پرونده می توان مشاهده کرد، تقابل عده ای برای نفع شخصی است؛ صنعت پتروشیمی به دلیل سود بالایی که دارد با حواشی زیادی روبه رو بوده و به این ترتیب تنها تصمیمی که می تواند در راستای منافع ملی باشد، شفاف بودن روند عرضه، تقاضا و قیمت محصولات پتروشیمی است که شورای رقابت بر همین اساس با تجمیع نظرات فعالان صنعت پتروشیمی به عرضه كامل در بورس کالا رأی داده است.

به گفته عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، پتروشیمی ها موظف به اجرای بند های مصوبه شورای رقابت هستند به طوریکه شورای رقابت جایگاه لازم برای برخورد با تخطی در مورد قوانین و مصوبات مطابق با آیین نامه اجرایی اصل 44 قانون اساسی را دارد.

تقویت جایگاه صنایع پایین دستی

موسوی لارگانی با تاکید بر اینکه عرضه مستمر مواد و براساس منافع ملی پتروشیمی در بورس کالا به تقویت جایگاه تعاونی ها و اتحادیه های پایین دستی منجر خواهد شد، گفت: در بورس همه آمارها قابل رصد است به طوریکه اگر پتروشیمی ها رفتاری خارج از مصوبات شورای رقابت را در بورس داشته باشند، قابل پیگیری است؛ در اين بين با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از تولید و اشتغال به صنایع پایین دستی اختصاص دارد، پتروشیمی ها باید پس از تامین نیاز داخل، اقدام به صادرات کنند تا لطمه ای به تولید کشور وارد نشود.

به گفته وی، صنایع پایین دستی باید از ظرفیت های بورس کالا در راستای دریافت به موقع و به اندازه مواد اولیه استفاده کنند و در این زمینه کمیسیون های انرژی و اقتصادی مجلس می تواند پیگیری لازم را در جهت عرضه همه جانبه محصولات در بورس کالا از سوی پتروشیمی ها انجام دهد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی شاه
GERMANY
سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۹
شما اون نرخ خوراک را بعد از 4 سال شفاف بفرمایید ، ورودتون پیشکش