بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱
یک کارشناس ارشد بازار سرمایه بررسی کرد:

دلیل بی توجهی سرمایه گذاران به گزارش 9 ماهه شرکت ها

شرکت های حاضر در بازار سرمایه در گزارش های 9 ماهه سال جاری خود نسبت به سال گذشته با توجه به ثبات قمیت های جهانی کامودیتی ها، تغییرات قیمت نفت، رشد نرخ دلار و مسائل اینچنینی عملکرد بهتری را رقم زده اند، اما با این وجود در روند قیمتی سهام آنها نسبت به سال مالی گذشته شاهد تغییرات مثبتی نبوده ایم.
کد خبر : ۱۷۲۶۲۸
نویسنده :
یارمحمدی

شرکت های حاضر در بازار سرمایه در گزارش های 9 ماهه سال جاری خود نسبت به سال گذشته با توجه به ثبات قمیت های جهانی کامودیتی ها، تغییرات قیمت نفت، رشد نرخ دلار و مسائل اینچنینی عملکرد بهتری را رقم زده اند، اما با این وجود در روند قیمتی سهام آنها نسبت به سال مالی گذشته شاهد تغییرات مثبتی نبوده ایم.

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه ضمن بیان این مطلب در رابطه علت ایجاد چنین روند قیمتی در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: اینکه بازار سرمایه نسبت به این عملکرد مالی مناسب آنچنان که باید واکنش مثبت و اقبال نشان نداده به چند عامل بستگی دارد که از جمله مهمترین آنها می توان به مسئله عدم برآورده شدن انتظارات از نتایج برجام و بویژه تحت الشعاع قرار گرفتن آینده و فرجام این برجام با روی کار آمدن ترامپ بعنوان رییس جمهور امریکا اشاره نمود. هم چنین این موضوع سبب ایجاد و بروز نوعی ریسک سیاسی در اقتصاد می گردد که سایه آن بر سر سهام نیز سنگینی خواهد کرد و می تواند منجر به بروز برخی التهابات در بازارهای موازی از جمله ارز و طلا و.... گردد. بعبارت دیگر این موضوعات بسادگی می تواند سرمایه گذاران را از بازار سرمایه به سمت بازارهای موازی، سوق دهد.

اسدالله جلال آبادی در ادامه افزود: این مسأله در کنار سایر مسایل که البته آنها از اهمیت زیادی نیز برخوردار هستند باعث شده تا از ورود نقدینگی جدید به بازار سهام جلوگیری شود و با کاهش نقدینگی، تقاضا هم برای خرید سهام کلیه شرکتها (اعم از آنهایی که گزارش خوب داده اند و یا بد)، کاهش یافته و روند قیمتی آنها با افت و نزول همراه شود. به طور کل آنچه که سرمایه گذاران بعد از مباحث برجام انتظار داشتند محقق نشده که این امر بازار را نگران و دچار بی اعتمادی کرده است.

وی گفت: عامل بعدی مربوط به نهاد نظارتی بازار سرمایه می باشد به این ترتیب که بعنوان نمونه متولیان بازار سرمایه با توقف طولانی مدت نمادهای معاملاتی باعث بلوکه شدن سرمایه سهامداران و سلب قدرت واکنش آنها نسبت به سرمایه شان شده اند. این موضوع باعث شده سرمایه گذاران با احتیاط بسیار زیادی نقدینگی جدید وارد بازار سهام کنند، علاوه بر این عدم نظارت کامل و دقیق نهاد ناظر بر گزارش های ارائه شده شرکت ها نیز یکی دیگر از عواملی است که نگرانی هایی برای بازار ایجاد کرده است. در مواردی مشاهده می شود نماد یک شرکت با ارایه یک گزارش باز شده و در چند روز بعد با ارایه گزارشی دیگر باابهام مواجه می شود. این رویه نهاد ناظر در بررسی نا دقیق گزارشهای ارایه شده از سوی شرکتها سبب شده تا جو بی اعتمادی به بازار و گزارشهای منتشره ایجاد شود. در کنار اینها نیز انجام برخی معاملات مبهم مزید بر علت شده و روند نامناسبی را در بازار در برخی برهه ها شاهد هستیم. تمامی اینها سبب ناامیدی و یاس سرمایه گذاران شده و جو بی اعتمادی به گزارش های منتشره را ایجاد نموده است. در کنار این موضوع تصمیمات برخی نهادهای ناظر دیگر از جمله بانک مرکزی برای سیستم بانکی نیز سبب شده تا گزارشهای این شرکتها دچار تغییرات زیادی شده و سهامداران را ناخواسته دچار زیانهای هنگفت نماید. این موضوع البته ممکن است در بلندمدت به نفع سهامداران باشد لیکن در کوتاه مدت سبب سرخوردگی سهامداران و سرمایه گذاران می شود. بعلاوه وقتی باز هم ابهام برطرف نمی شود و هر روز باید منتظر اخبار جدیدی از تصمیمات جدید بود.

جلال آبادی ادامه داد: در کنار این فاکتورهای مهم و اثر گذار، می توان به عامل بالا بودن نرخهای بازده بدون ریسک در بازار اشاره نمود. این نرخها که عمدتا از سوی بانکها به سپرده گذاران به شکلهای مختلف داده می شود و یا وجود نرخهای بسیار بالای بازده تا سررسید برخی اوراق بدهی(از قبیل اسناد خزانه اسلامی) و ... که متأسفانه بعضاً به 27 درصد سالانه نیز بالغ می گردد، در کنار نرخ تورم موجود در کشور سبب می گردد تا هر سرمایه گذار مبتدی یا حرفه ای، حتی تصور سرمایه گذاری همراه با ریسک در بازار سرمایه را از خود دور نماید. بعبارتی وجود این قبیل بازارهای موازی با نرخهای بسیار بالا، سبب شده تا بازار سهام جذابیت خود را از دست بدهد. البته این تنها به بازار سهام محدود نمی شود و می تواند آسیب های جدی نیز به اقتصاد کشور وارد نماید.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در خاتمه خاطرنشان کرد: بازار سرمایه کشورمان در صورت تداوم وضعیت فعلی و تا زمانی که مواضع و رویکردهای رییس جمهور امریکا در قبال ایران و همچنین دیگر کشورهای دنیا مشخص نگردد روند رو به رشد خیلی شدیدی نخواهد داشت و بعبارت دیگر در همین محدودها شاهد نوسانات موقتی خواهیم بود. علاوه بر این باید توجه شود که وضعیت کلی اقتصاد ایران نیز باید بهبود یابد که نشانه های ان بتواند بازار را بیشتر متاثر نماید که در حال حاضر این روند مشاهده نشده است. بنابراین هر چند تا زمان انتخابات ریاست جمهوری کشور در بهار سال آینده، انتظار ایجاد تکانه های مثبتی در بازار سرمایه می رود اما قطعاً این حرکت صعودی شارپ و تأثیر گذار نخواهد بود مگر اینکه علاوه بر مشخص شدن موضع دولت امریکا، دولت نیز با دخالت های غیر مستقیم خود در برخی صنایع رونق بیشتری ایجاد کند.

جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۰
وقتی گزارشها و صورتهای مالی تایید شده با دستور بانک مرکزی یا هر کس دیگه ای تغییر سود به ضرر میشه.دیگه مگه میشه به گزارشی اعتماد کرد.هر لحظه هر گزارشی میتونه با یک دستور عوض بشه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۵
کاهش سود بانکی به 10 درصد = رونق بورس = رونق تولید