بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸
کنفرانس خبری شركت ايرتويا با اصحاب رسانه مبني بر بازنگري قوانين جديد واردات خودرو با حضور عبدالرضا فهیمی-مدیر عامل این شرکت، کوروش مرشد سلوک-عضو هیئت مدیره و نايب رييس انجمن واردكنندگان خودرو و فرزاد صالحی-مدیر بازاریابی ایرتویا در محل شركت برگزار شد.
کد خبر : ۱۷۲۶۳۴

کنفرانس خبری شركت ايرتويا با اصحاب رسانه مبني بر بازنگري قوانين جديد واردات خودرو با حضور عبدالرضا فهیمی-مدیر عامل این شرکت، کوروش مرشد سلوک-عضو هیئت مدیره و نايب رييس انجمن واردكنندگان خودرو و فرزاد صالحی-مدیر بازاریابی ایرتویا در محل شركت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بورس نيوز؛ مدیرعامل ايرتويا در خصوص دستورالعمل واردات خودرو که در کمیته اقتصادی دولت در حال بررسی است، گفت: در این دستورالعمل واردات خودرو منوط بر دو شرط است اول آنكه فقط افرادي كه داراي گواهي فعاليت رسمي از طرف شرکت مادر یا یکی از شرکتهای دارای اختیارنامه رسمی از سوی شرکت مادر باشند و در صورت عدم داشتن سايت توليدي فقط به شرط صادرات قطعات تولیدی در داخل کشور به میزان ٢.٥ برابر ارزش کالایی که قصد واردات آن‌ را داشته باشد، امكان پذير است.

فهیمی در ادامه افزود: در شرکت تویوتا به اندازه سفارش خريد، خودرو توليد مي شود و اين شركت حاضر به توليد خودرو مازاد نيست تا منابع به درستی مصرف شوند ليكن در ایران ما ابتدا تولید و سپس به دنبال خریدار آن هستیم.

وی با مقايسه دستورالعمل واردات خودرو با واردات یک کیلو موز به شرط صادرات یک کیلو و نیم سیب، تاکید کرد: نتیجه این دستورالعمل این بود که سیب های ایرانی دور ريخته شود و در ازاي آن، واردکنندگان موز از تعرفه پایین تری برخوردار می شدند که هيأت دولت این مصوبه را مورد تجدیدنظر قرار داد و متاسفانه دستورالعمل فعلي واردات خودرو نیز می تواند چنین تبعاتی داشته باشد.

مديرعامل ايرتويا با اشاره به اينكه هم اكنون راهكار صادرات محصولات داخلی توسط شرکت های واردکننده امری غیر منطقی به نظر می رسد گفت : در حال حاضر ما در كشور ايران بيش از ١٠٠ درصد قيمت خودرو تعرفه پرداخت مي كنيم و اگر تعرفه فعلي کافی نیست، می توان این رقم را افزايش داد و یا صندوقی براي حمایت از تولید ایجاد کرد.

وي با بیان اینکه به هيچ عنوان موافق حذف بازار خاکستری نيستيم، گفت: معتقدیم واردکنندگان غير رسمي خودرو باید در بازار حضور داشته باشند و در آینده تغییر نقش دهند.

فهيمي همچنین با اشاره به اینکه در نمایشگاه خودرو تهران كه قرار است در شهر آفتاب برگزار شود با عرضه سه محصول جدید شرکت می کنیم، خاطرنشان کرد: امروزه برندهای مختلف در صنعت خودرو به دو دسته تقسیم می شوند یا دارای استراتژی های مشترک بسیاری هستند و بازیگر اصلی آمریکایی است، دسته دیگر برندهایی هستند که شریک آمریکایی ندارند مانند تویوتا كه بازار هدفشان آمریکاست. لازم بذكر است كه از هر ١٠ هزار دستگاه خودرو تويوتا سه هزار دستگاه آن در آمريكا به فروش مي رسد.

وی ادامه داد: با وجود اینکه تولید و حضور در بازار ایران از سوی آمریکا منع نشده است این شرکت ها محدودیتی برای ورود به ایران ندارند اما حضورشان در ایران دارای ریسک تجاری است و به خاطر منافع اقتصادی و دلايل سياسي هم اكنون امکان این کار را ندارند.

فهيمي در خصوص ورود تويوتا براي سرمايه گذاري در ايران گفت : با توجه به نتیجه انتخابات آمريكا و ابهامات موجود در زمینه سیاست های رییس جمهور جدید همچنان تصمیم گیری تویوتا برای تولید در ایران مسکوت است.

به گفته مديرعامل ايرتويا در سال جاري پرفروش ترین محصول تویوتا از بين تمامي مدل هاي موجود در ايران ، تویوتا پریوس بوده که خودروی هیبریدی است و این میزان استقبال از این محصول در ایران برای خود شرکت مادر نيز عجیب بود چرا كه در بازارهای دیگر این خودرو نياز به فرهنگ سازی و تبلیغات زیاد دارد.

سه محصول جدید در راه بازار / تولید تویوتا در ایران مسکوت است

به گزارش خبرنگار بورس نيوز ؛ در ادامه این كنفرانس مطبوعاتي کوروش مرشد سلوک-عضو هیات مدیره ایرتویا با اشاره به اینکه وزارت صنعت در سال 93 دستورالعملي اعلام کرد مبنی بر اینکه کلیه برندها موظف به دریافت سه درصد از افرادی که واردات را به صورت غیررسمی انجام می دهند گارانتی ارايه کنند، گفت: اين روند در سال 94 نیز ادامه پیدا کرد و باعث حذف بسیاری از شرکت های متفرقه که در این چارچوب فعالیت نمی کردند شد و در حال حاضر ۹۶ درصد واردات خودرو توسط اعضای انجمن واردکنندگان خودرو صورت می‌گیرد.

عضوهيات مديره ايرتويا با انتقاد از دستورالعمل جدید وزارت صنعت در زمینه واردات خودرو اظهار کرد: این دستورالعمل ها هيچ كمکي به ساماندهی واردات و خروج ارز از کشور نمي كند.

نايب رييس انجمن واردكنندگان خودرو با اشاره به اینکه در سال 95 هر 20 روز شاهد تغییرات قوانین و ایجاد بحران از سوی سازمان هایی مانند حمایت از مصرف کنندگان، گمرک، محیط زیست و ... بوده ایم، ادامه داد: با توجه به اینکه در ایام پایانی سال و نزدیک به نوروز هستیم اجرای دستورالعمل وزارت صنعت منجر به افزایش قیمت خودرو خواهد شد.

مرشد سلوک در خصوص مكاتبات صورت گرفته براي رفع اين مشكل ، تصریح کرد: برای حل این مشکل با کمیسیون صنایع مجلس مکاتباتی کردیم و رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در نامه‌ اي به وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد دلیل این نوع تصمیم گیری‌ ها سوال کرد. این موضوع در شورای رقابت در حال بررسی بوده و نتیجه آن تا دو هفته آینده مشخص مي شود .

وي ادامه داد: احتمال لغو دستورالعمل تدوین شده جدید که در هيات دولت مطرح شده وجود دارد چون در صورت اجرايي شدن كشور با بحران بزرگي روبرو خواهد شد.

بنا بر گزارش خبرنگار بورس نيوز؛ در خاتمه اين كنفرانس خبري كوروش مرشد سلوك نایب رییس انجمن واردکنندگان خودرو با اعلام خبري مبني بر شروع فعاليت هلدينگ ناصح در زمينه توليد خودرو، افزود: برنامه ريزی های لازم جهت ورود به اين عرصه صورت گرفته و زيرساخت هاي لازم جهت تحقق هدف مذكور احداث شده است كه تا انتهای سال آينده و اوايل سال ٩٧ خودروهاي اين شركت روي خط توليد رفته و آغاز به كار مي كند اما در مورد برند آن توضیحی نداد و اعلام آن را به آينده موكول كرد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر