بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۹
ایران خودرو در این رابطه همواره از رقیب خود جا می ماند این در حالی است که هاشم یکه زارع به عنوان مدیر عامل این غول خودروساز در مجمع عادی سالیانه به سهامداران شرکت قول داد که روند نامطلوب سهام پایان یابد و دیگر شاهد بی تفاوتی مدیران این مجموعه به بازار سرمایه نباشیم قولی که هیچ گاه رنگ واقعیت به خود نگرفت .
کد خبر : ۱۷۲۶۳۹
نویسنده :
کیوان فر

طی معاملات روز جاری سرمایه گذاران شاهد معاملات پر قدرتی در گروه خودروساز به ویژه لیدر نارنجی پوش بودند که این روند موجب داد و ستد پر حجم سهام "خساپا" در سقف قیمت های مجاز روزانه گردید.

به گزارش بورس نیوز، امروز حدود 395 میلیون سهم "خساپا" در حالی با تشکیل صف های میلیونی خریداران مورد معامله قرار گرفت که در مقابل جاده مخصوص، شرکت ایران خودرو چندان نتوانسته مورد توجه فعالان بازار قرار گیرد و تنها به معامله حدود 39 میلیونی در روند متعادل و البته گاه مثبت و گاه منفی قیمت سهام خود اکتفا کند.

این در حالی است که بر خلاف این روندهای معاملاتی، آمارهای مقایسه ای میان عملکرد این دو غول خودروساز و اخبار پیرامون آنها، بیانگر واقعیت های دیگری است که جالب توجه به نظر رسیده و قابل تأمل است.

بر این اساس، همانطور که در جدول ذیل نیز می توان مشاهده کرد بررسی آمارهای مقایسه ای چند متغیر مهم پیرامون "خساپا" و "خودرو" حاکی از آن است که از نظر میزان تولید و به تبع آن میزان و مبلغ فروش، شرکت ایران خودرو به مراتب عملکردی بالاتر از ساپیا دارد. 

بطوریکه سایپا در حالی برای سال مالی 95 خود تولید 426 هزار دستگاه انواع خودرو را در برنامه پیش بینی کرده که این رقم در شرکت ایران خودرو 580 هزار دستگاه می باشد. به عبارت بهتر میزان تولید خودرو در مجموعه آبی پوشان 1.4 برابر میزان تولیدات نارنجی پوشان جاده مخصوص است.

بی کفایتی مدیران ایران خودرو تا کجا؟!

همچنین از نظر مبلغ فروش نیز "خودرو" با برآورد حدود 228 هزار میلیارد ریال درآمد برای امسال، حدود 2.5 برابر سایپا فروش خواهد داشت که با احتساب آن حاشیه سود عملیاتی ایران خودرو 1.8 برابر خودروسازی سایپا به دست می آید.

این در حالی است که شرکت سایپا 2.2 برابر ایران خودرو زیان انباشته تلفیقی را تا پایان سال مالی 94 خود به ثبت رسانده است. حال آنکه "خودرو" در مقابل 5003 میلیارد تومان زیان انباشته "خساپا" تنها 2322 میلیارد تومان زیان انباشته تلفیقی دارد.

اما تمام این نکات مثبت در حالی پیرامون متغیرهای "خودرو" در مقایسه با سایپا وجود دارد که بر خلاف آن، ارزش بازاری این غول خودروساز به دلیل عملکرد نامطلوب تیم مدیریتی آن پیرامون روند قیمتی سهم و بازار سازی های انجام شده در بورس کمتر از ارزش بازاری سایپاست. بطوریکه ارزش بازاری 4566 میلیارد تومانی "خودرو" تنها 0.9 برابر ارزش بازاری 4813 میلیاردی رقیب خود می باشد.

اینجاست که بایستی پرسید بی تفاوتی و بی برنامگی مدیران ایران خودرو تا کجا ادامه خواهد داشت؟! زیرا بارها و بارها شاهد بروز همین اتفاق در روند قیمتی سهم و ارزش بازاری آنها بوده ایم، بطوریکه سهام سایپا اکثراً با عملکردی مطلوب مدیریت تر می شود اما ایران خودرو در این رابطه همواره از رقیب خود جا می ماند این در حالی است که هاشم یکه زارع به عنوان مدیر عامل این غول خودروساز در مجمع عادی سالیانه به سهامداران شرکت قول داد که روند نامطلوب سهام پایان یابد و دیگر شاهد  بی تفاوتی مدیران این مجموعه به بازار سرمایه نباشیم قولی که هیچ گاه رنگ واقعیت به خود نگرفت .

حال آنکه جدا از بحث متغیرهای عملکردی و آمارهای مقایسه ای، بایستی به اخبار و چشم انداز آتی پیش روی دو مجموعه نیز نیم نگاهی انداخت. چرا که طی ماه های گذشته شاهد آن بودیم که سایپا تنها همکاری های خود را با شرکت خودروسازی سیتروئن فرانسه آغاز کرد، اما شرکت ایران خودرو علاوه بر از سرگیری همکاری ها با پژوی فرانسه و قرارداد با بنز، که یکی از بزرگترین شرکت های خودروساز جهان است، به دنبال انعقاد قرارداد با فیات نیز می باشد.

از سوی دیگر "خساپا" در حالی افزایش سرمایه خود را از محل تجدید ارزیابی دارایی ها عملیاتی کرده که "خودرو" همچنان پتانسیل استفاده از این امکان را نیز دارا می باشد.

افزون بر این موارد، "خودرو" برنامه فروش بلوک سهام بانک و بیمه پارسیان از پرتفوی "خگستر" و فروش بلوک های لیزینگ خودرو غدیر و تولید محور خودرو را از پرتفوی "خاور" در برنامه دارد و فروش سهام "خگستر" خود را نیز پیش بینی کرده که تحقق آنها می تواند بر سود این غول خودرو ساز نیز اثرگذار باشد.

از همین رو نتیجه گیری این امر را به سرمایه گذاران و سهامداران و فعالان بازار سرمایه می سپاریم تا پیرامون این امر قضاوت کنند که واقعاً مدیران کدام مجموعه عملکرد بهتری را از خود به نمایش گذاشته و کدامیک لیاقت بیشتری دارند؟! و براستی بی کفایتی برخی مدیران برای صیانت و حفاظت از سرمایه سهامدارانشان تا کجا ادامه خواهد داشت؟!


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰
اینو هم بگو کهمدیران سایپا با وعده وعیدهای واهی یه عده ای رو بدبخت کردند.سه بار این نماد سایپا واسه تعدیل مثبت بسته شد و هر بار باز شد قیمت سهامش افت محسوسی داشت.30تا 40 درصد سرمایه خیلیها در این نماد دود شد رفت هوا.
حواسجمع
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۲
عزیز دل بابا .دیروز هم گفتم گول صفهای خودرویی ها رو نباید خورد .این شرکتها با این همه زیاندهی امکان ندار ه صف خرید داشته باشن که نمونه اش رو امروز تو سایپا دیدیم .حالا با زیان این شرکتها شما مثال ایران خودرو را میزنید چرا رشد نکرده وصف نداره .غقل میگه شما راست می گویید چون عجیبه و باید صف فروش
داشت چرا که با قیمت نزدیک به 300تومنی سهم ایران خودرو الان باید سود 50تومانی داشت .پس بر اساس منطق باید در انتظار صف فروش بود نه خرید .
با این نوع کاره شما یک عده میرن میخرن بعد میان میگن بیچاره شدیم. حقوقی امروز دیدید چه خوشگل سهام سایپارو عرضه کرد .حواس جمع
.
علی
سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۳
توکه حواست جمعه میشه بگی این حقوقی که میگی خوشگل سهام رو عرضه کرد کیا خریدن و چرا خریدن؟آیا خریدارای این حجم زیاد سهم همه ... بودن و حواس پرت؟
کهنه کار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۵
متاسفانه سهامدارای ایرانی یک نکته خیلی مهم رو قبل از سرمایه گزاری در نظر نمی گیرین اونم اینه : مهم ترین قسمت سرمایه گزاری شناخت کامل مدیر شرکت و سواد تیم علمی ش هست . سود شرکت و شرایط بازار و روند قیمتی در درجه بعدی هستند . اگه مدیر به فکر سهامدار نباشه دیر یا زود پول سهامدار ذوب میشه
صادق
ROMANIA
سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۹
مگه دیونه ام برم ایران خودرو و سایپا زیان ده بخرم که یه قرون هم نمی ارزن میرم بانک سینا میخرم با قیمت 104 تومان و سود 264 ریالی که همیشه کل سودشم تقسیم میکنه عقل هم خوب چیزیه
ناشناس
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸
باش تا توزيع كند
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۶
دوستان من خودرو ای ندارم که نگرانش باشم اما یادتون نره که خودروای یک سال پیش تا 3 برابر قیمتشون بالا رفتند و الان با این قیمتها ارزش ندارند پس خواهشن سمت خودرو نرید این همه سهم خوب و سود ده مثل پالایشی ها و پتروشیمی ها پتروشیمی خارک یا شازند پالایشی مثل شپنا یا بندر یا شتران یا چند سهم با ارزش دیگه از ما گفتن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۳
شما ببین اصلا قد و قواره یکه زارع در اندازه خیامی و مدیریت ایرانخودرو هست ؟!!
ضیایی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۵
وقتی مدیر یک شرکت بشن افرادی چون یکه زارع دیگه چه توقعی میشه داشت.یکه زارع وقتی میرعامل دیزل بود کشندههای هوو غیراستاندارد را وارد کرد که باعث مرگ هزاران ایرانی شد.چیکارش کردند؟ یه قاضی تبرئه اش کرد . بیخیال بابا حقمونه
سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۶
آقای وارن بافت معتقدند که سهام شرکتی را بخرید که مدیریت بهتری دارد زیرا این مدیران کارآمد و با لیاقت هستند که آینده شرکت ها را می سازند . سایپا با این تیم مدیریتی آینده ای به مراتب درخشان تر از ایرانخودرو دارد .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۱
اینو نگفتین که سهام سایپا را در اسفند 94 به قیمت 198 تومن به هزاران نفر از مردم فروختن و الان بعد از یکسال هنوز این عده در ضرر 50درصدی هستن.البته تمام خودرویها در ضرر 50 دردی هستن و فقط مدیرانشون حسابی سود کردن.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۴
نماد خاور کی باز میشه سرمایه ما دراین سهم قفل شده ؟!
بهزاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۲
مدیران خودرو فقط نسبت به حقوق و مزایایی که میگیرن حساسن باقی چیزا مهم نیست. هر کاری هم که بکنن سرجاشون هستن که هستن پس واسه چی خودشونو بزحمت بندازن و سروسامانی به شرکت و سهامش بدن
علی شاه
GERMANY
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۹
جدا از بحث اینکه خودروییها همواره سهامداران حقیقی را فریب میدن و متضرر میکنند ، ولی بحق برای کسی که روانشناسی این گروه را بشناسه ، سایپا سهم ارزشمندیه بشرطی که به موقع بخره و به موقع خارج بشه
کامران
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶
وقتی سهم خوردو بالا نمیره پتانسیل خوبشون بدرد خودشونم میخوره
کامروز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۷
خودرو و سایپا و مکتب؟!!!
منظورتون مکتب سفته در سهمی با پوشش سود 1 ریال در شش ماه است؟!