بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۴
کد خبر : ۱۷۲۷۲۰

نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای مقرر کردند که وزارت کشور می‌تواند با تایید هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور، انتخابات تمام یا تعدادی از حوزه‌های انتخابیه را به صورت رایانه‌ای برگزار کند.

وزارت کشور می‌تواند انتخابات شوراها را به صورت رایانه‌ای برگزار کند
به گزارش خبرگزاری ایمنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز( چهارشنبه) طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران را به تصویب رساندند که براساس آن دوره فعالیت شوراهای اسلامی شهر و روستا از تاریخ تشکیل، چهارسال است که یک ماه پس از برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا شروع می‌شود و چهار سال بعد خاتمه می‌یابد.

همچنین مصوب شد در شورای شهرستان از شورای هر بخش یک نفر و از شوراهای هر یک از شهرها تا یک صد هزار نفر جمعیت، یک نفر و بیش از یکصد هزار نفر دو نفر و شهر تهران سه نفر عضویت خواهند داشت.

نمایندگان همچنین در ماده 4 این طرح مقرر کردند که وزارت کشور می‌تواند با تایید هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور، انتخابات تمام یا تعدادی از حوزه‌های انتخابیه را به صورت رایانه‌ای برگزار کند. در ماده 5 این طرح نیز مصوب شد آرای افرادی که اقدام به خرید و فروش رای نموده باشند، برگ‌های رأی باطل می‌شود ولی جزو آرای مأخوذه محسوب می‌گردد و مراتب در صورتجلسه قید و برگ‌های رأی مذکور ضمیمه صورتجلسه خواهد شد.

نمایندگان مجلس ماده 6 این طرح را نیز به تصویب رساندند که براساس آن داشتن سلامت جسمانی در حد برخورداری از نعمت شنوایی و گویایی و سلامت روانی، حسب مورد با گواهی پزشکی قانونی، به شرایط انتخاب‌شوندگان هنگام ثبت نام اضافه می‌شود.

به موجب مصوبه مجلس، کسانی که سابقه یک دوره کامل عضو اصلی شورا را دارا باشند به شرطی که در همان حوزه انتخابیه نامزد شوند از شرط مدرک تحصیلی معاف هستند.

همچنین مقرر شد معتمدان دعوت شده از سوی فرماندار و بخشدار و اعضای هیات‌های اجرایی و نظارت از داوطلب شدن در حوزه انتخابیه مربوطه محرومند و استعفا از سمت‌های مذکور پس از قبول دعوت و شرکت در اولین جلسه تاثیری در این محرومیت ندارد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر