بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۸
مستطيل شيشه اي تالار

يك اقدام خوب در بازاری بد

در جریان معاملات روز جاری که عمده صنایع در مدار نزولی قیمت سهام حرکت کردند، سرمایه گذاران منتظر بازگشایی نماد "خاور" پس از ارایه پیش بینی بودجه سال مالی جاری خود بودند. بطوریکه پس از اعلام پیغام ناظر بازار و مجاز شدن نماد معاملاتی ایران خودرو دیزل صف فروشی بیش از 224 میلیون سهم برای آن تشکیل شد که پيش از مجاز شدن نماد قدری از حجم آن کاسته شد و به حدود 185 ميليون سهم رسيد.
کد خبر : ۱۷۲۸۱۰
نویسنده :
کیوان فر

با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 95.11.17 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 166 واحد کاهش به رقم 54125 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 346 واحد کاهش عدد 167495 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 73 واحد کاهش به رقم 26811 واحد رسيد.

همچنین در این روز "وبملت" با 16 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "خساپا" با 29 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 2 واحدکاهش به رقم 836 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 2055 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1199 میلیارد ریال رسید.

رخوت و کم عمقی امروز هم معاملات بورس را تحت الشعاع خود قرار داد تا سرمایه گذاران عقب گرد 209 واحدی نماگر بازار را شاهد باشند.

به گزارش بورس نيوز، در جریان معاملات روز جاری که عمده صنایع در مدار نزولی قیمت سهام حرکت کردند، سرمایه گذاران منتظر بازگشایی نماد "خاور" پس از ارایه پیش بینی بودجه سال مالی جاری خود بودند. بطوریکه پس از اعلام پیغام ناظر بازار و مجاز شدن نماد معاملاتی ایران خودرو دیزل صف فروشی بیش از 224 میلیون سهم برای آن تشکیل شد که پيش از مجاز شدن نماد قدری از حجم آن کاسته شد و به حدود 185 ميليون سهم رسيد.

هر چند با توجه به حجم معاملات پايين در این نماد و در صورت عدم مداخله سهامدار عمده براي حمايت از سهم، به نظر مي رسد طی روزهای آتی همچنان شاهد پا برجایی صف فروشندگان خواهیم بود.

اما نکته مهم و قابل توجه دیگر معاملات امروز، عرضه اولیه سهام شکر گروه دارویی برکت و گپ و گفت های سرمایه گذاران در فضای مجازی پیرامون عدم خرید این سهم بود به اين بهانه كه چنين عرضه پر حجمی در شرايط كنوني مي تواند مشكل خروج نقدينگی از بورس را سبب شده و باز هم ضربه اي ديگر به پيكر بی جان بورس باشد.

با اين حال اعتراض برخي سرمايه گذاران نسبت به زمان اين عرضه و تصميم براي نخريدن آن در حالی مطرح شد كه با توجه به ناموفق بودن كمپين هاي قبلي در زمان عرضه های اوليه، شاهد آن بودیم که 340 میلیون سهم عرضه شده توسط سهامدار عمده تماماً از سوی سرمایه گذاران خریداری شد. ضمن اينكه در این عرضه اولیه بر خلاف عرضه های قبلی به روش بوک بیلدینگ که همگی در سقف بازه تعیین شده به فروش رسیدند، اندکی از حجم معاملات هم در قیمت های نزدیک به کف قیمتی مجاز انجام شد.

"آپ" هم از تداوم استفاده از بستر USSD برای انجام خدمات پرداخت توسط مشتريان خبر داد. موضوعی که در زمان عرضه اولیه سهم نیز مطرح شده بود تا بر مبنای تغییرات احتمالی در ميزان درآمدهای محقق شده، تعدیلات لازم در خصوص سود هر سهم صورت گیرد.

دو مجموعه پتروشیمی خراسان و پردیس هم از قطعی گاز به علت برودت هوا در کشور خبر دادند. اتفاقی که طی سال های گذشته نیز پیرامون صنایع رخ داده و موضوع نگران کننده ای نیست.

"بهپاک" هم که حدود هشت سالی از زمان اخراجش از بورس گذشته بود، امروز در بازار عادی فرابورس گشایش یافت و نزدیک به سه میلیون سهم آن با افزایش حدود 10 درصدی قیمت سهم مورد معامله قرار گرفت. شايد اين شركت با نمايش پتانسيل های خود براي سرمايه گذاران بتواند به روزهاي اوجش بازگردد.

"شتوکا" هم در عین ناباوری فروشندگان در صف، طي معاملات امروز تا تشکیل صف خرید نيز پیش رفت که علت اين حركت مثبت طرح شایعه ای پیرامون حضور خرید آلمانی برای بلوک سهام آن بیان می شود. با توجه به این شايعه كه هنوز صحت آن معلوم نيست، نزدیک به 20 درصد از سهام آن روی تابلوی معاملات داد و ستد شد. جالب اینکه این تقاضای خرید پس از سه روز مواجهه سهم با صف فروش آن هم بعد از اعلام تعدیل مثبت 13 درصدی ایجاد شد.

اين شايعه در راستاي اخباری كه از برنامه واگذاري بلوك "شتوكا" توسط سرمايه گذاری توكافولاد به ميان آمده است. شايد بايستی منتظر واكنش مديران اين مجموعه و سهامدار عمده آن بابت تأييد يا تكذيب اين خبر باشيم.

اما امروز يك كف مرتب می زنیم به افتخار ناظر بازار كه در اين بازار بد اقدامي خوب را به نمايش گذاشت؛ چرا که در جریان معاملات اقدامی مثبت از سوی ناظر به چشم خورد و آن توقف نماد معاملاتی "کماسه" بابت شفاف سازی و بازگشایی آن پس از انتشار توضیحات شرکت پیرامون عدم تغییر اطلاعات پیش بینی درآمد هر سهم پس از گذشت دقايقي از زمان توقف نماد بود که تداوم اين اقدام شايسته در خصوص توقف و بازگشایی نمادها می تواند به نقد شوندگی هر چه بیشتر سهام در بازار کمک کند.

در جریان این توقف و بازگشایی، سهامداران "کماسه" پس از معامله حدود 5.7 میلیون سهم صف خرید دو میلیونی را به نظاره نشستند.

در پایان نکته مهم که شاید در بی رمقی و سردی بازار چندان مورد توجه قرار نگیرد، روند نسبی افزایش قیمت اكثر محصولات پتروشیمیایی طی معاملات دو هفته اخیر است که این روند صعودی در برخی محصولات حتی به بیش از 9 درصد نیز رسیده و تداوم آن همزمان با رشد بهای دلار در سال جاری می تواند شركت های گروه را در وضعيت سودآوری مطلوبی قرار دهد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۲
برید راحت بخوابید که مملکت در رکود و سکون کامل است
محسن
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۳
شگفتی دیروز گزارش زاگرس بود که پوشش 204 تومانی سود 9 ماهه رو به 285 تومن در 10 ماهه افزایش داد! یعنی 1 ماهه حدود 81 تومن سود ساخته. این سهم می تونه هر ماه حدود 75 تومن سود ایجاد کنه !!!