بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷
در بررسی دو گروه پر بازده و کم بازده بورسی بدست آمد:

از بازدهی های چند صد درصدی گروه روی تا زیان سهامداران خودرویی

گروه خودرو که سال گذشته با حرکت صعودی خود کلیت بازار سرمایه را در مسیر رشد و رونق قرار داد، طی سال جاری بیشترین نقش را در اعمال ضرر و زیان بر سهامداران ایفا می کند و نمادهای این گروه جایگاه های نخست از نظر بیشترین افت قیمت سهام را به خود اختصاص می دهند.
کد خبر : ۱۷۲۸۱۱
نویسنده :
جمشیدی

بسیاری از فعالان بازار سرمایه از معاملات سال جاری خاطره خوشی ندارند و متأثر از شرایط نامناسب حاکم بر بورس ماحصل سرمایه گذاری در بورس برای بسیاری از سهامداران ضرر و زیان بوده است.

بر اساس گزارش بورس نیوز، گروه خودرو که سال گذشته با حرکت صعودی خود کلیت بازار سرمایه را در مسیر رشد و رونق قرار داد، طی سال جاری بیشترین نقش را در اعمال ضرر و زیان بر سهامداران ایفا می کند و نمادهای این گروه جایگاه های نخست از نظر بیشترین افت قیمت سهام را به خود اختصاص می دهند. در مقابل اما گروه فلزات اساسی با نقش آفرینی شرکت های فعال در گروه سرب و روی که طی سال های متمادی مورد بی توجهی سهامداران قرار گرفته بودند، امسال به مدد رشد قیمت جهانی فلزات اساسی روند رو به رشدی را سپری کردند که سبب شد تا بیشترین افزایش قیمت سهام را از ابتدای امسال تا نیمه بهمن ماه جاری به ثبت برسانند.

بر این اساس، در این گزارش به بررسی بازدهی دو گروه خودرو و فلزات اساسی از ابتدای امسال تا نیمه بهمن ماه جاری پرداخته شده که بررسی ها حاکی از بازدهی های مثبت چند صد درصدی برخی از نمادهای فلزی و در مقابل افت قیمت قابل توجه خودرویی ها است.

بر اساس این گزارش، گروه فلزات اساسی با 33 شرکت فعال در آن به طور میانگین بازدهی مثبت حدود 62 درصدی بدست آورده که از میان سهام شرکت های فعال در این گروه مجموعه هایی همچون فرآوری مواد معدنی، کیمیای زنجان گستران، زرین معدن آسیا، فولاد کاویان، ملی سرب و روی، لوله و ماشین سازی ایران، فولاد ارفع، آلومراد، کالسیمین و صنعت روی زنگان بیشترین رشد ارزش سهام را به ثبت رساندند.

کمترین بازدهی مثبت در گروه فلزات اساسی حدود سه درصد محاسبه می شود که توسط شرکت هایی فروسیلیس ایران و فولاد مبارکه اصفهان رقم خورده است.

بیشترین بازدهی منفی نیز در نمادهایی همچون "میدکو"، "وسدید" و "فاهواز" به ثبت رسیده است.

از بازدهی های چند صد درصدی گروه روی تا زیان سهامداران خودرویی

در این بین توجه به این نکته حائز اهمیت است که گروه فلزات اساسی بعد از صنایعی همچون استخراج سایر معادن، ذغالسنگ، چاپ ، مخابرات، سایر حمل و نقل و محصولات چوبی در ردیف های نخست پر بازده ترین گروه ها قرار می گیرند.

این در حالی است که در گروه خودرو با 34 شرکت فعال در آن با بازدهی منفی کمتر از یک درصدی سهام شرکت های بزرگ و مطرح خودروساز داخلی همچون ایران خودرو، زامیاد، سایپا، سایپا دیزل، ایران خودرو دیزل، سرمایه گذاری رنا و گروه بهمن دیده می شود که بموجب افت قیمتی قابل توجه سهام زیان سنگینی را بر سهامداران وارد کردند. بطوریکه در حالی نمادهایی همچون "خاهن"، "خمحور"، "ختراک"، "چرخشگر" و "خنصیر" در کنار "خپویش"، "خزر"، "خفناور" و "خکار" بیشترین بازدهی مثبت را به ثبت می رسانند که سایر نمادها بازدهی منفی قیمتی کسب کردند.

از بازدهی های چند صد درصدی گروه روی تا زیان سهامداران خودرویی

در مقابل اما، "خکاوه"، "خزامیا"، "ورنا"، "خاور"، "خودرو"، "خبهمن" و "خساپا" بیشترین افت قیمت را در گروه خودرو رقم زده اند.

از بازدهی های چند صد درصدی گروه روی تا زیان سهامداران خودرویی

جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲
لعنت به این کوره پولسوزی که پس انداز یک عمر منو در سهام خودرویی نابود کرد.
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۶
گروه خودرو همیشه قبل از افزایش سود با خبر قرارداد رشد قیمتش پیشخور میشه
ناشناس
ROMANIA
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶
در حقیقت موضوع دیدگاههای تیم اقتصادی دولت
وجناب آقای روحانی است که بگویند ما تورم را زیر 7% رساندیم و نام خود را در این خصوص ثبت کنند ! و برای حفظ این رقم تا پایان سال تلاش می کنند تا پولی دست مردم نرسد تا شیرازه کار از دستشان خارج نشود ! اما رییس جمهور محترم آگاه باشند بالاخره مردمی که به ایشان رای دادند فقط خواستارکاهش تورم نبودند بلکه پس از 4 سال علارغم خرابی ها خواستار رشد ناخالص ملی نه با سهم بیشتر صنایع پایین دستی نفت بلکه بطور موازی بهبود
وضعیت عموم صنایع هستند و هنوز رکود در تجارت های کوچک ونبود پول در دست مردم و حتی زیان مردم و از دست دادن زندگیشان در بورس مثل چاقوی 2 لبه شده که امکان دارد دست صاحبش را بموقع ببرد !امیدواریم که دولت تدبیر قبل از آنکه دیر شود تدبیری بکند!
آستیا
-
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰
خودرو و گروهش را بصورت دستوری ساقط کردند تا از این گروه نقدینگی برای خرید اوراق بدهی دولت آزاد کنند. بورس دولتزده و دستوری به همین میگن.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴
معدنی و خودرویی رشد زیادی داشتن این اصلاح باید انجام می شد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳
فقظ سهام نفتی بخرید که در صورت تنش بین ایران و امریکا قیمت نفت افزایش می یابد
ناشناس
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۸
خوب نخرید
حمید
UNITED STATES
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳
گروه پتروشیمی خیلی وقته راکد مونده لطف کنید تحلیلی درباره آینده این گروه بنویسید.
رضا
DENMARK
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹
فکرکنم ارقام بادقت محاسبه نشده اندخودروروزاخرمعاملات پارسال 25یا26اسفند485تومن روزدوالان 284تومن می شه افت 41درصدی بااحتساب 15ریال سودوخبهمن که 327تومن بودمنهای 17تومن سوداز310شده 179تومن افتش حدود45درصدمی شه البته دربین سهام من به ترتیب بیشترین افت طی سال جاری اول وبملت بعدوخارزم بعدشتران وخبهمن وبعدخودرواست هرچندسهام ساختمانی مثل ثتران ثباغ وثغرب وثشاهدوبعدپترویی مثل پارسان وپترووتاپیکووپالایشیهایی چون شبندرشپناشتران وشسپاوبعدبانکیهارابدترازخودرویهامی دانم چونرشدی نکردندودوسه سال گذشته اکثرامنفی بودندکه بازهم نسبت به سالهای قبلشون کلی ازاول سال افت کردند
هیچکس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۷
با سلام و خدا قوت به شما:
با نگاه به آمار فروش سایپا نسبت به مدت مشابه سال قبل این شرکت 50 درصد نسبت به سال قبل فروش بیشتری داشته است و توانای اعلام سود 22 تومانی را برای سال قبل دارد.
موفق وپیروز باشید.