بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷
طی یک سال گذشته روند کلی قیمت سهام در بازار بورس با افت همراه بود و تنها تک سهم هایی بودند که بازدهی مثبت را برای سهامداران خود رقم زدند، این در حالی است که متوسط سود به ازای هر سهم در سال 94 مبلغ 394 ریال بود و این رقم با افت 20 درصدی به ازای هر سهم از ابتدای سال تا 30 دی ماه سال 95 به مبلغ 316 ریال رسیده است.
کد خبر : ۱۷۲۸۲۰
نویسنده :
یارمحمدی

التهابات چند وقت اخیر بازار سرمایه باعث شده تا سهامداران لبریز شود و تغییرات حجم و ارزش معاملات در کنار کاهش سودآوری شرکت ها در بورس نیز باعث شدت گرفتن این التهابات گشته است.

به گزارش بورس نیوز، طی یک سال گذشته روند کلی قیمت سهام در بازار بورس با افت همراه بود و تنها تک سهم هایی بودند که بازدهی مثبت را برای سهامداران خود رقم زدند، این در حالی است که متوسط سود به ازای هر سهم در سال 94 مبلغ 394 ریال بود و این رقم با افت 20 درصدی به ازای هر سهم از ابتدای سال تا 30 دی ماه سال 95 به مبلغ 316 ریال رسیده است.

بر اساس اطلاعات موجود، گروه وسایل اندازه گیری، پزشکی و اپتیکی با تک شرکت کنتورسازی ایران و سود 15080 ریالی در سال 94 و 25070 ریالی برای سال 95 در صدر جدول بیشترین سود به ازای هر سهم قرار گرفته است. همچنین گروه کشاورزی، دامپروری و خدمات وابسته به آن و مواد و محصولات دارویی در سال 94 به ترتیب با سود 3843 ریال و 1328 ریال در رده های بعدی جدول قرار گرفته بودند و در سال 95 با کاهش سودآوری همراه شدند و جای خود را گروه رایانه و فعالیت های وابسته به آن و تأمین برق، گاز، بخار و آب گرم با سود 1154 ریال و 1075 ریال دادند.

مقایسه درآمدهای صنایع بورسی در سال 94 و 95


البته گفتنی است که زیان هر سهم صنایع زیان ده در سال 95 نسبت به مدت مشابه سال 94نیز افزایش یافته است.

همانطور که در جداول فوق مشخص شده دو گروه محصولات چوبی و کاشی و سرامیک از ابتدای سال 94 تاکنون همچنان عنوان صنایعی با بیشترین زیان محقق شده در بین شرکت های بورسی را حفظ کرده اند.

این عملکرد ضعیف در شناسایی سود به ازای هر سهم در حالی است که در سال 94 به تفکیک صنعت گروه محصولات شیمیایی با بیش از 139 هزار ریال و بانک ها و موسسات مالی و اعتباری با65 هزار ریال و مخابرات با 52 هزار ریال سود به ازای هر سهم موجود در صنعت عنوان، رده یکم تا سوم بیشترین سود پیش بینی شده را به خود اختصاص دادند، در حالی که در این بین بانک ها جای خود را به شرکت های چند رشته ای صنعتی داده و با کاهش 36 درصدی EPS پیش بینی شده برای سال 95 همراه شده اند.

البته لازم به ذکر است که گروه شرکت های چند رشته ای صنعتی با وجود اینکه جز 3 صنعت با بیشترین سود برآورد شده در سال 95 قرار گرفته اما در مقایسه با سال گذشته با کاهش 6 درصدی EPS مواجه شده است.

در بین صنایع موجود گروه خودرو و ساخت قطعات در سال 94 مجموعاً مبلغ 10 هزار ریال زیان برآورده کرده بودند که این فاکتور در سال 95 به 52 هزار ریال سود پیش بینی شده افزایش داده است و از جمله صنایعی با عملکرد مناسب بوده اند ولی با دقت در روند قیمتی سهام این گروه شاهد ایجاد روندی نزولی و افت قیمت سهام شرکت های صنعت بودیم.

مقایسه درآمدهای صنایع بورسی در سال 94 و 95


بر این اساس، میزان درآمد واقعی کل صنایع برای سال 95 تا تاریخ 95.10.30 مبلغ 258 هزار میلیارد می باشد که این رقم برای مدت مشابه سال 94 مبلغ 451 هزار میلیارد ریال بود و از کاهش 42 درصدی درآمد واقعی صنایع بورسی حکایت دارد.

بر اساس جداول زیر، متوسط درآمد واقعی هر سهم برای کل بازار بورس مربوط به سال گذشته رقم 531 ریال بود که این رقم از ابتدای سال تا تاریخ 95.10.30 و طی یکسال گذشته به 310 ریال کاهش یافته است که به نظر می رسد پیرو این امر سود تقسیمی شرکت ها نیز در سال جاری با کاهش همراه شود.

مقایسه درآمدهای صنایع بورسی در سال 94 و 95

مقایسه درآمدهای صنایع بورسی در سال 94 و 95


در پایان گفتنی است که گروه محصولات چوبی با تک شرکت بورسی فیبر ایران تنها صنعت زیان ده سال 94 بود اما در سال 95 به تعداد صنایع زیان ده دو گروه منسوجات و کاشی و سرامیک نیز افزوده شد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر