بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰
بدون استفاده از صرافی ها، 785 میلیون یورو گشایش اعتبار انجام شده و علاوه بر آن 500 میلیون یورو هم برای پروژه پارس جنوبی در خلیج فارس تأمین مالی شده تا در خصوص افزایش ظرفیت گاز تولیدی کشور سرمایه گذاری هایی در صنایع بالادستی نفت و گاز اجرایی گردد.
کد خبر : ۱۷۲۸۳۳
نویسنده :
کیوان فر

نشست خبری مدیرعامل بانک صنعت و معدن صبح روز جاری با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد و افخمی طی این جلسه گزارشی از عملکرد 10 ماهه این بانک دولتی ارایه کرد.

به گزارش بورس نیوز، افخمی طی این جلسه که در محل مجتمع رفاهی بانک صنعت و معدن برگزار شد، با اشاره به نقش اقتصاد مقاومتی در برون رفت اقتصاد از رکود، از تسریع در پرداخت تسهیلات به بنگاه ها و واحدهای تولیدی و صنعتی خبر داد و گفت: در نظر داشتیم طی 10 ماهه سال جاری به 7500 واحد صنعتی و تولیدی با بودجه ای بالغ بر 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده و سعی بر این بوده که روند اعطای تسهیلات با سرعت بیشتری پیگیری شود که طبق آخرین آمار دریافتی، میزان واحدهای دریافت کننده تسهیلات از این بانک از رقم برآوردی فراتر رفته و به 20 هزار واحد رسیده است تا با این روند نظام بانکی به کمک واحدهای تولیدی بیاید.

وی افزود: از مبلغ برآوردی طی 10 ماهه ابتدایی امسال بالای 15 هزار میلیارد تومان تسهیلات به واحدها پرداخت شده که منابع لازم برای آنها از محل هایی به غیر از سپرده های بانکی تأمین شده است. چرا که بانک صنعت و معدن تنها یک پنجم بانک های دیگر سپرده دارد، اما از نظر تسهیلات دهی با رقمی بیش از 1850 میلیارد تومان تسهیلات به 1256 بنگاه کوچک و متوسط رتبه سوم را در کشور در اختیار دارد.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن با بیان اینکه 12 درصد از کل تسهیلات پرداختی جهت رونق تولید را این بانک به عنوان بانک تخصصی و حرفه ای به واحدهای تولیدی صنایع کوچک و متوسط یا SME ها پرداخت کرده، گفت: با توجه به تعدد واحدهای کوچک و متوسط در اقتصاد و نظر به اینکه ما بیشتر با صنایع و واحدهای بزرگ در ارتباط هستیم، پیشنهاد تأسیس بانکی به عنوان بانک صنایع کوچک و متوسط را داریم.

گشایش 785 میلیون یورو اعتبار از طریق سوئیفت

وی از گشایش بیش از 293 فقره اعتبار مستقیم از بانک های خارجی و بدون حضور واسطه از طریق سوئیفت بانکی طی 10 ماه اخیر خبر داد و اعلام کرد: در این رابطه بدون استفاده از صرافی ها، 785 میلیون یورو گشایش اعتبار انجام شده و علاوه بر آن 500 میلیون یورو هم برای پروژه پارس جنوبی در خلیج فارس تأمین مالی شده تا در خصوص افزایش ظرفیت گاز تولیدی کشور سرمایه گذاری هایی در صنایع بالادستی نفت و گاز اجرایی گردد.

به گفته افخمی بانک صنعت و معدن پس از اجرای برجام نیز با 71 بانک خارجی رابطه کارگزاری از طریق سوئیفت بانکی برقرار کرده که این ارتباط با هزینه بسیار پایین تری نسبت به گذشته انجام شده است. بطوریکه هزینه انتقال پول بعد از برجام به زیر 0.5 درصد کاهش یافته، در حالی که این نسبت پیش از آن 10 درصد بوده است. از این رو صرفه جویی انجام شده هم به نفع اقتصاد است هم به نفع شرکت ها و واحدهای تولیدی.

تفاهم با اروپایی ها برای دریافت خطوط اعتباری

وی با اشاره به رعایت استانداردهای IFRS در بانک صنعت و معدن به عنوان اولین بانک اجرا کننده الزام بانک مرکزی، از دریافت 400 میلیون یورو خطوط اعتباری از یک بانک هندی و 100 میلیون یورو از یک بانک در کشور کره جنوبی خبر داد و گفت: همچنین با برخی بانک های اروپایی برای دریافت خطوط اعتباری به تفاهم رسیده ایم که پس از قطعیت اعلام خواهد شد.

مدیر عامل بانک صنعت و معدن با اشاره به سهامداری بانک تجارت ایران و اروپا و لغو تحریم های پیرامون آن گفت: ظرف سال 2016 میلیادی بیش از دو میلیارد و 100 میلیون یورو برای همین بانک از بانک های ایرانی گشایش اعتبار شده است.

افخمی در خصوص طرح های بهره برداری شده توسط اعتبارات اختصاصی بانک صنعت و معدن گفت: امسال 102 واحد کوچک و متوسط در رشته های مختلف به بهره برداری رسیده که رقمی نزدیک به 150 میلیارد تومان وام به آنها اختصاص یافته و علاوه بر این برای پروژه های بزرگ نیز بانک صنعت و معدن مبلغی نزدیک به 150 میلیون یورو وام ارزی و 640 میلیارد تومان وام ریالی اعطا کرده است.

وی به پروژه های در دست اجرا در بانک صنعت و معدن اشاره کرد و گفت: 137 پروژه کوچک و متوسط با 425 میلیارد تومان تسهیلات اعطایی بانک صنعت و معدن در حال اجراست که عمدتاً در سال بعد راه اندازی خواهد شد و اجرای 180 واحد متوسط و بزرگ را نیز باید به این آمار افزود. بطوریکه طی دو سال آتی حدود 26 هزار میلیارد تومان پروژه در دست اجرا راه اندازی خواهد شد که اعتباراتی بیش از چهار میلیون یورو ارز بری این پروژه ها است.

افخمی با بیان اینکه با پروژه های در دست اجرا 10 میلیون تن به ظرفیت تولیدی صنعت فولاد سازی و 5000 مگا وات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده خواهد شد، از ورود به صنعت پتروشیمی و آلومینیوم و پروژه های زیر ساختی قطار تهران اصفهان به ارزش 1.8 میلیارد دلار خبر داد و تأکید کرد: پیشنهاد اجرای پروژه قطار سریع السیر تهران مشهد نیز به بانک صنعت و معدن ارایه شده که در حال بررسی آن هستیم و انتظار می رود اعتبارات مورد نیاز آن از 2.2 میلیارد دلار فراتر رود.

افخمی در بخش دیگری از سخنان خود از همکاری صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی برای تجهیز منابع تقدیر کرد و گفت: بخشی از منابع مورد نیاز طرح ها از طریق خطوط اعتباری و یا اعطای وام توسط صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی به ما ارایه شده که تعامل بسیار سازنده ای محسوب می شود.

افخمی از انعقاد قرارداد پنج میلیارد و 3.1 میلیارد دلاری با صندوق توسعه ملی در سال 94 سخن گفت و تأکید کرد: در قرارداد پنج میلیارد دلاری، حدود 4.8 میلیارد دلار با مشتریان قرارداد منعقد شده و 4.2 میلیارد دلار آن نیز گشایش اعتبار صورت گرفته و برای سایر پروژه های بهره برداری شده و در دست اجرا عملیاتی شده است. در قرارداد دوم نیز 2.3 میلیارد دلار قرارداد با مشتریان به امضا رسیده و عملیاتی شده و مابقی آن نیز با تلاش بانک صنعت و معدن تا پایان سال جاری جذب خواهد شد. بانک مرکزی نیز بیشتر به صورت ریالی در تأمین منابع مالی به این بانک کمک کرده و بخشی را نیز به صورت خطوط اعتباری ارزی در اختیار ما قرار داده است.

افزایش مزیت رقابتی با کاهش نرخ سود بانکی

افخمی همچنین به موضوع نرخ سود سپرده ها نیز اشاره ای داشت و تأکید کرد: در بانک صنعت و معدن علاوه بر اینکه اضافه برداشت نداشته ایم، بلکه سود سپرده اضافه هم پرداخت نکرده ایم. چرا که معتقدیم نرخ سود بالا در بلند مدت نه به نفع کشور است و نه به نفع تولید کننده. با این توصیف که پایین بودن نرخ سود به کاهش قیمت تمام شده پول و افزایش مزیت رقابتی در واحدهای تولیدی کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه بانک صنعت و معدن جزو معدود بانک هایی است که بدهی خارجی ندارد، گفت: گرچه پیش از لغو تحریم ها بخشی بدهی خارجی داشتیم، اما روند تسویه آنها پس از اجرای برجام شتاب گرفته و در حال حاضر در شرایط مساوی با بانک های خارجی در تعامل هستیم.

افزایش سرمایه بانک به شش هزار میلیارد تومان

وی از افزایش سرمایه بانک صنعت و معدن از محل درآمدهای دولت از محل تسعیر ارز خبر داد و گفت: طبق آیین نامه مصوب اخیر مقرر گردیده درآمدهای حاصل از محل تسعیر ارز دولتی به افزایش سرمایه بانک ها اختصاص یابد و پس از آن بانک ها بدهی خود را به بانک مرکزی تسویه کنند. بر همین اساس در نظر داریم سرمایه بانک صنعت و معدن را به شش هزار میلیارد تومان افزایش دهیم.

سهم 25 درصدی SME ها از کل تسهیلات اعطایی

مدیرعامل بانک صنعت و معدن مبلغ کل تسهیلات اعطایی را حدود 39 هزار میلیارد تومان در پایان سال 95 برآورد کرد و گفت: این رقم در سال قبل 30 هزار میلیارد تومان بوده که از این رقم سهم شرکت های SME حدود 25 درصد از کل تسهیلات ما را تشکیل می دهد.

آماده واگذاری سهام هستیم

افخمی پیرامون دو زیر مجموعه بورسی خود یعنی "وصنعت" و نیز "وآتی" گفت: طبق قانون ما از بنگا ه داری منع شده ایم؛ اما واگذاری برخی زیر مجموعه ها را در برنامه در نظر گرفته ایم و آماده واگذاری هستیم. در مجموعه "وآتی" دنبال شریک خارجی هستیم و به احتمال زیاد در دو مجموعه مذکور یک کرسی هیأت مدیره را برای واگذاری در سال آینده آماده خواهیم کرد. البته پیشنهاد بنده گرفتن شریک خارجی در آنهاست تا از توانمندی های آنها بهره ببریم. در مجموعه "وآتی" نیز برنامه جدید در دست اجراست که اسفند ماه رسماً اعلام خواهد شد که این برنامه مربوط به پروژه فراسا در زمینی در منطقه مابین کرج و قزوین در دست اجراست. نکته مهم اینکه تلاش داریم با دریافت مصوبه این منطقه استراتژیک را به عنوان منطقه ویژه اقتصادی معرفی کنیم و از این طریق موفق به جذب شریک خارجی شویم.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
ROMANIA
سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۶
شاید واگذاربکنندولی پولش راتقسیم نمیکنند