بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵
کد خبر : ۱۷۲۸۴۷
معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد گفت: فراخوان انتشار مالی از سوی سازمان بورس به همه نهادها داده شده و آنها موظف هستند اطلاعات مالی را در اختیار سازمان بورس قرار دهند.
حسین میرشجاعیان در پاسخ به پرسش براساس فراخوان عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار همه بنگاه‌های وابسته به نهادهای عمومی غیردولتی، نهادهای نظامی و انتظامی و سازمان‌های وقفی و مؤسسات خیریه موظف هستند اطلاعات مالی خود را در اختیار سازمان بورس قرار دهند، با توجه به اینکه این موضوع تکلیف قانونی‌است آیا مکانیسم اجرائی آن فراهم شده یا خیر؟به ایلنا توضیح داد: بله، این فراخوان از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار داده شده و به‌راستی نیازمند آن هستیم تا اندازه و سهم این نهادها را در اقتصاد ایران بدانیم.

وی ادامه داد: درحال‌حاضر اطلاعاتی دراین‌باره وجود ندارد و اطلاعات ما از فعالیت اقتصادی ارگان‌های نظامی، نهادهای عمومی غیردولتی و مؤسسات خیریه، بسیار محدود و جسته‌و‌گریخته است.

معاون وزیر اقتصاد‌ تصریح کرد: البته از آن دسته از شرکت‌هایی ‌که در بورس حضور دارند، اطلاعات داریم اما اشکال موضوع این است که این شرکت‌ها لایه‌لایه هستند و دارای شرکت‌های زیرمجموعه مختلفی‌اند. زیرمجموعه آن شرکت‌ها هم شرکت‌های زیرمجموعه دیگری دارند و سهم این مجموعه‌ها از اقتصاد ایران هنوز مشخص نشده و معلوم نیست چه میزان از کیک اقتصاد ایران مربوط به این شرکت‌ها می‌شود.

میرشجاعیان گفت: اگر واقعا سهم بنگاه‌های اقتصادی نهادهای نظامی و عمومی‌ غیردولتی در اقتصاد بالا باشد، در عمل اقدام‌ ما برای بهبود محیط کسب‌وکار تأثیری بر آنها ندارد، زیرا آنها خود مسیر فعالیت و بهبود شرایط را بلد هستند و مجوزهای مورد نیاز را به‌راحتی دریافت می‌کنند. حتی به‌سادگی بانک تأسیس کرده و شرکت‌های زیرمجموعه را تأمین مالی می‌کنند.

وی عنوان کرد: موضوعی که به‌واقع برای اقتصاد ایران تهدید محسوب می‌شود این مسئله است که دولت، اطلاعات درستی از نهادهای گوناگون نداشته باشد و واقعا نیازمند این هستیم که اطلاعات خود را افزایش دهیم و اقدام جدید بورس هم در این راستا بوده است.

میرشجاعیانبا بیان اینکه اقداماتی هم دراین‌باره در سطوح بالا انجام شده، افزود: مهم نیست که این شرکت‌ها برای شفاف‌شدن اطلاعات‌، اعلام آمادگی کنند چراکه اگر دولت واقعا به دنبال این باشد که شفاف عمل کند و سیاست‌گذاری درستی داشته باشد باید اطلاعات دقیق و درستی دراین‌باره در اختیار داشته باشد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر