بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
دومین نشست خبری رییس سازمان بورس و اوراق بهادار طی صبح روز جاری در محل این سازمان با حضور اصحاب رسانه برگزار شد تا شاپور محمدی مهمترین اقدامات و دستاوردهای سازمان بورس در دولت یازدهم را تشریح کند.
کد خبر : ۱۷۲۸۷۴

دومین نشست خبری رییس سازمان بورس و اوراق بهادار صبح روز جاری در محل این سازمان با حضور اصحاب رسانه برگزار شد تا شاپور محمدی مهمترین اقدامات و دستاوردهای سازمان بورس در دولت یازدهم را تشریح کند.

بر اساس گزارش خبرنگار بورس نیوز، شاپور محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در این جلسه با بیان اینکه بازار سرمایه طی چند سال اخیر دچار تحولات بین المللی و داخلی شده و تبعات مثبت یا منفی آن بر بورس نمایان شده است، عنوان کرد: مهمترین تحولات بین المللی اثر گذار بر وضعیت بازار سرمایه، افت قیمت جهانی نفت به شمار می رود که علیرغم تلاش های فراوان جهت کاهش تبعات منفی آن بر شرکت های وابسته به نرخ نفت، اما شاهد اعمال اثرات منفی آن بر کلیت بازار سرمایه بوده ایم.

پیشنهاد سازمان در خصوص حقوق مالکانه معادن

محمدی افزود: در دولت یازدهم فرمول نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی حل و فصل شد و فرمول معینی برای این واحدها تعیین گردید و بموجب آن اطمینان برای سرمایه گذاران و صاحبان صنعت در حوزه پتروشیمی و پالایشی ایجاد شد. در این راستا سازمان بورس پیشنهادی در خصوص حقوق مالکانه معادن ارائه نموده تا طی آن قیمت فروش محصولات تولیدی شرکت های معدنی متناسب با نرخ خرید مواد اولیه مصرفی آنها تعیین گردید. امیدواریم تا مذاکرات این سازمان با مقامات مسئول در نهادهای ذیربط به نتایج مثبتی برسد.

اهم اقدامات و دستاوردهای سازمان بورس در دولت تدبیر و امید

وی به مهمترین اقدامات سازمان بورس و اوراق بهادار در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و ابراز داشت: اقداماتی در حوزه توسعه بازار سرمایه انجام شده و طی آن شرکت های جدیدی وارد این بازار شده اند. به طوریکه ارزش بازار سرمایه از ابتدای فعالیت دولت فعلی تاکنون از 244 هزار میلیارد تومان به 635 میلیارد تومان ارتقاء یافته است. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که حدود 120 هزار میلیارد تومان از ارزش بازاری فعلی به صندوق های با درآمد ثابت اختصاص دارد.

پیگیری سازمان جهت اجرای دستورالعمل جدید پیرامون صندوق های با درآمد ثابت

در این بین باید گفت که بخشی از منابع مالی صندوق های مذکور در بازار پول سپرده شده است و باید سیاستی اتخاذ گردد تا صندوق های با درآمد ثابت به سمت تزریق نقدینگی در بازار سهام روی بیاورند چرا که آنها مجوز فعالیت خود را از سازمان بورس دریافت می کنند. در این راستا اخیراً سیاست اعمال حداقل سرمایه گذاری صندوق های با درآمد ثابت در سهام تدوین شده و به این صندوق ها ابلاغ گردیده است. همچنین به صندوق های با درآمد ثابت مهلت سه ماهه داده شده تا نسبت به اجرای این دستورالعمل اقدام کنند که در حال حاضر مهلت فعالیت برخی از صندوق ها پایان یافته و می بایست جهت دریافت تمدید مجوز فعالیت قوانین را رعایت کنند.

این مقام مسئول افزود: افزایش 67 درصدی ضریب نفوذ بازار سرمایه یکی از مهمترین دستاوردهای این سازمان در دوره فعالیت دولت یازدهم است. به طوریکه طی دوره مذکور تعداد کدهای معاملاتی از حدود 6.5 میلیون به حدود 10 میلیون کد افزایش یافته که این امر نشان دهنده رشد بازار سرمایه است. رشد ضریب نفوذ بازار سرمایه دو پیامد مهم داشته است. از یک سو فرهنگ سازی در بازار سرمایه قدرت بیشتری یافته و از سوی دیگر این الزام برای دولت و مجلس ایجاد شده تا شرایط کلی بورس را بیشتر مد نظر قرار دهند و در همین راستا سازمان بورس پیشنهاداتی به دولت و مجلس ارائه نموده و درمان پیگیری آنها است. در این بین توجه به این نکته حائز اهمیت است که پس از آزاد سازی سهام عدالت بیش از 50 میلیون نفر سهامدار خواهیم داشت به عبارت بهتر بورس کشورمان مردمی ترمی شود.

رییس سازمان بروس همچنین افشای اجباری اطلاعات ماهانه تولید و فروش ماهانه در راستای افزایش شفافیت اطلاعاتی و ابلاغ تهیه و ارائه صورت های مالی بر اساس استانداردهای حسابرسی بین المللی را از جمله سایر اقدامات این سازمان نام برد و در کنار آن بروز رسانی سامانه معاملاتی، رفع مشکلات موجود در فرایند عرضه اولیه، راه اندازی سامانه رصد و نیز سامانه مقررات و قوانین بازار سرمایه را از جمله این اقدامات برشمرد.

محمدی در ادامه از تدوین لایحه ای برای مقررات بازار سرمایه خبر داد و گفت: در نظر داریم تا جلسه ای با کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی جهت تدوین قانون جامع بازار سرمایه تشکیل شود و در نهایت لایحه مذکور تقدیم مجلس شود. در این راستا در نظر داریم تا طی شش ماه آینده این امر را نهایی کنیم که البته انجام آن به همکاری های دولت و مجلس نیز بستگی دارد.

مضاف بر آن می توان به راه اندازی بازار SME، سامانه رسیدگی مشکلات مردمی، انتشار اوراق اختیار معامله خرید و فروش و ارسال مستقیم اطلاعات به کدال نیز اشاره کرد.

در ادامه پایگاه قوانین و مقررات بازار سرمایه توسط رییس سازمان بورس راه اندازی شد و محمدی از مزایای این پایگاه سخن گفت.

در پایان جلسه نیز رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به سوالات خبرنگاران پاسخ داد که شرح آن را در ذیل مشاهده می کنید.

صندوق ثبات به کمک بازار سرمایه می آید

رییس سازمان بورس در خصوص عملکرد صندوق ثبات بازار سرمایه اظهار داشت: صندوق ثبات بازار سرمایه تکلیف قانونی وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، سازمان بورس و صندوق توسعه ملی است و قانون مقرر کرده تا بخشی از منابع صندوق توسعه ملی تا یک درصد درآمد سالانه آن را از محل سپرده گذاری در بانک وارد صندوق ثبات شود. در این راستا درخواست نمودیم تا در اولین جلسه صندوق توسعه ملی موضوع تزریق منابع از طریق این صندوق و کمک به بازار سرمایه بررسی شود.

تعامل با کشورهای خارجی جهت بروز رسانی سامانه معاملات

محمدی همچنین افزود: در هفته جاری هیأت هایی جهت آموزش و برگزاری دوره WORKSHOP به کشورمان آمده اند و در خصوص بروز رسانی سامانه معاملات مذاکراتی انجام شده و در حال تعامل با کشورهایی همچون آلمان ، هند، کره جنوبی و سوئد هستیم.

بازگشایی نمادها به محض دریافت اطلاعات لازم

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که نمادهای متوقف چه زمانی مورد بازگشایی قرار می گیرند، ابراز داشت: در خصوص بازگشایی نماد بانک صادرات همکارانم به جد پیگیر دریافت اطلاعات هستند و به محض دریافت اطلاعات لازم سازوکار قانونی گشایش نماد انجام می شود. همچنین پیرامون سایر نمادهای متوقف نیز در تعامل با مدیران ارشد و حسابرسان شرکتها هستیم تا نمادها به تابلوی معاملات بازگردند.

اولویت اول سازمان بورس توسعه بازار سهام است

وی در خصوص توسعه بازار بدهی نیز گفت: فعالان و کارگزاران بازار سرمایه بازار سهام را با اوراق بهادار می شناسند و صراحتا می گویم که اولویت اول سازمان بورس بازار سهام است و بعداز آن تامین مالی بخش خصوصی و در نهایت تامین مالی دولت در اولویت های بعدی قرار دارد.

آیا قانون معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی تمدید می شود؟

محمدی همچنین در واکنش به این سوال که آیا موضوع معافیت مالیاتی برنامه افزایش سرمایه شرکت ها از محل تجدید ارزیابی دارایی ها تمدید می شود، اظهار داشت: این موضوع بصورت قانونی بوده که مهلت آن پایان یافته و ما علاقمندیم تا به شرکتها در این زمینه کمک کنیم و طی شش ماه اخیر مشکل تعدادی از شرکتها مرتفع شده است.

در خصوص تمدید این قانون باید گفت که به مجلس دولت و سازمان امور مالیاتی بستگی دارد.اما در عین حال این فرصت وجود دارد تا شرکتها از طریق دیگر افزایش سرمایه دهند و تجدید ارزیابی را در حقوق مالکانه ثبت کنند ولی معافیت مالیاتی اجرای برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها به مجلس و سایر نهادها همچون امور مالیاتی بستگی دارد.

وی به تمهیدات این سازمان جهت مقابله با تخلفات انجام شده در خصوص حق تقدم های استفاده نشده ناشی از افزایش سرمایه شرکتها اشاره کرد و افزود: تا کنون چند مورد تخلف اعلام شده که در پی آن کارگروهی جهت بازنگری این موضوع تشکیل شده است. به نظر می رسد می بایست در مورد حق تقدم های استفاده نشده و نیز توقف و بازگشایی نمادها بازنگری ایجاد شود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حسینی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۸
علت رشد امروز سهام معدن مس تکنار چی بوده؟
صداقت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۴
همین اقای محمدی فرمودنند حقوقی ها باید بیایند از بازار حمایت کنند اما درست برعکس این قضیه دارد اتفاق می افتد امروز در نماد بانک سینا بعد از مدتها افت امد تکانی بخورد که حقوقی های این سهم سهام را کاملا واضع به رنج منفی کشیدن و از 1085 در حالی که صف خرید بود 1040 فروختن و ناظر هم مثل همیشه خواب بود از 14 میلیون سهمی که امروز معامله شدبالای 12 میلیون حقوقی فروخته و به طور کاملا واضع جلوی بالا رفتن سهم را دارد میگیرد اقای شاپور محمدی این جور مواقع شما کجا هستید که برخورد کنید
آستیا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴
اینکه باز هزار باره همش وعده و وعید توام با هزار انشاءالله و ماشاءالله شد! ارزش بازار همه که باز یک مغلطه آماریه و نشاندنده رشد و رونق بازار سرمایه و وضعیت پرتفوی سهاداران نیست! مدیران ما تا کی میخواهند فقط وعده و وعید و آمار غلط را بجای کارنامه کاری و عملکرد و دستآورد واقعی خودشان به خورد ملت بدهند؟!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵
در مورد نماد بانکی ها که اکثر آنها ورشکسته اند شفاف سازی کنید و خواهش میشود حمایت نکنید حمایت امروز و زنده کردن آنها یعنی خرد شدن سنگین حقیقی ها در چند سال بعد . اگر سالها قبل بحسابشان می رسیدید الان سهامداران بخاک سیاه نبودند . حمایتهای شما تزریق سم مسکن و زودگذر به درون بعضی سهم هاست . حمایت نکنید .دخالت هم نکنید.
جواد محمدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲
باسلام،دوستان عزیزی که به ایشون انتقاد می کنن اصلا ایشون رو میشناسن؟؟،ایشون بنام ترین استاد مالی و اقتصاد ایران هستن، قطعا درک ایشون از فضای اقتصادی و مالی کشور از من و شما خیلی بیشتر هست دوست عزیز.ایشون و دوستان دیگر دارن تلاش خود را برای رفع مشکلات بازار سرمایه انجام میدن.منتها جراحی اقتصاد بدون بی هوشی اقتصاد هست که تغییر در شرایط اقتصادی مستلزم سال ها تلاش شبانه روزی هست.امیدوارم همیشه خردمندانه نظر بدیم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۶
شَلیا رو باز کنییییییییییییییییییییییییییییییید
قمرو رو باز کنیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــد
شهرزاد
ROMANIA
سه‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹
ممكنه آقايان بفرمايند نماد فرابورس را(بعد از گذشت چندين ماه ) چرا باز نمي كنند؟ اين كه شركت خودشان است.
واي بروزي كه بگندد نمك
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۱
اگر سهامداران غیرت داشتند به دولت روحانی با تیم فضاحت بار اقتصادیش و خائنین بورس و رباپرستان رای نمی دادند