بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۵
ایجاد شفافیت یک رکن اصلی و حائز اهمیت در بورس است که به ویژه در این گروه چنانچه به صورت رسمی اعلام شده و در برآوردهای مالی آنها گنجانده شود، به طور قطع روی روند قیمتی سهام آنها نیز می تواند آثار خود را اعمال کند.
کد خبر : ۱۷۲۹۴۶
نویسنده :
کیوان فر

بیش از یکسال از اجرای برجام و قراردادهای خارجی خودرویی ها می گذرد، اما هنوز خبری از آثار مالی ناشی از آن بر صورت های مالی خودروسازان نیست.

به گزارش بورس نیوز، با وجود آنکه ماه ها از انتشار خبرها و گفته های مدیران خودروساز پیرامون قرارداد با شرکت های خارجی می گذرد، اما اثرات مالی آن هنوز نمایان نشده و این سوال مطرح است که واقعاً در چه زمانی انتفاع خودرویی ها از این امر به جیب سهامداران نیز می رسد؟

اهمیت این موضوع از آن جهت است که بازار سهام شرکت های خودرویی طی این بازه زمانی بارها و بارها متأثر از هیجانات ناشی از قراردادهای شرکت های بزرگ و مطرح خارجی با خودروسازان داخلی بوده و روند قیمت سهام آنها را بسیار پر نوسان کرده است.

حال آنکه هنوز هم پس از گذشت نزدیک به یکسال از اجرای برجام، ابهامات ناشی از قراردادهای منعقده و عدم اطلاع از اثرات ریالی آن بر صورت های مالی خودروسازان به ویژه "خساپا" و "خودرو" به عنوان دو غول این صنعت هنوز هویدا نشده و نگرانی هایی پیرامون آن در بین سهامداران و سرمایه گذاران گروه به چشم می خورد و مشخص نیست اثرات ترازنامه ای همکاری با شرکای خارجی می تواند فرمان خودرویی ها را در کدام جهت به چرخش درآورد.

بر همین اساس لازم به نظر می رسد در خصوص نحوه تغییر صورت های مالی خودروسازان از ناحیه همکاری های جدید و ورود به تولیدات مشترک میان خودروسازان داخلی و خارجی برای فعالان بازار سرمایه و سهامدران آنها شفاف سازی شود.

چرا که ایجاد شفافیت یک رکن اصلی و حائز اهمیت در بورس است که به ویژه در این گروه چنانچه به صورت رسمی اعلام شده و در برآوردهای مالی آنها گنجانده شود، به طور قطع روی روند قیمتی سهام آنها نیز می تواند آثار خود را اعمال کند. حال آنکه در شرایط کنونی شاهد آن هستیم که به دلیل عدم اطلاع رسانی دقیق و شفاف پیرامون این قراردادها و عدم برآورد اثرات مالی احتمالی آنها، فعالان بازار سهام سردرگم مانده و توان تحلیل دقیق و جامع را نسبت به چشم انداز پیش رو ندارند.

بر همین اساس در این مقطع از سال که زمان ارایه اولین پیش بینی بودجه سال 96 شرکت ها فرا رسیده، بایستی سازمان بورس به عنوان اصلی ترین نهاد ناظر و متولی بازار سرمایه از این گروه بخواهد نسبت به برنامه های آتی و قراردادهای خارجی خود شفاف سازی کرده و در بودجه های برآوردی خود چگونگی اثر بخشی قراردادهای جدید را افشا کنند. چرا که تصمیم گیری با این شرایط و بر مبنای این اطلاعات جامع، به طور قطع دقیق تر و به دور از هیجانات و حدس و گمان خواهد بود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰
بسمه تعالی
اگر سود ده از آب دراومد میبرندش یگوش مثل یه لاشه ناب میزنند به رگ اگر هم زیانده شد زیانش رو سرشکن سهامداران میکنند.
شهرام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳
واقعا حرف دل ما را زدی متشکرم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۶
گروه سایپا با تبلیق روی همین قراردادها سهم سایپا را اول سال 200 تومن-رنا 330 تومن-وساپا 300 تومن و....به مردم فروخت که الان همگی50-60درصد نزول کردن.یعنی هر کسی سرمایشو اورد تو بورس سودی بکنه نه تنها سودی نکرد بلکه بیشتر اصل سرمایشم از دست داد.به این میگن اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی.
سید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵
کو گوش شنوا که درد این همه انسان بدبخت شده را بشنود ایا فریاد رسی هست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
ديشب همه شب كمچه زدي كو حلوا ؟!مدیران از تولید ونرمال شدن وحتی صادرات تولیدات صحبت میکنندولی از این شیرینی چیزی قسمت سهامداران خرد نشده است .چون اگر اعلام سودکنند سهامداران سود تقسیمی را درمجمع سالانه طلب خواهند کرد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰
آثار و اینا رو ولش کن. نه به اون حسیر که با p/e 13 یک هفته صف خرید میشه نه به این برکت که با p/e 8 از روز اول مثبت نمیبینه. بورس اصلا قانون نداره خودتون که بهتر میدونید
جمال
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱
ایها الناس. ملک الناس. الهی الناس. من شر الوسواس الخناس. الذی یوسوسو فی صدور الناس. من الجنت والناس......... در دام برکت نیفتید. در دام برکت نیفتید ایهاالناس
آستیا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳
آثار این قراردادها احتمالا فقط در فیشهای خقوقی و پاداشهای مدیرانشان پیدا میشود. سهامدار که سهمی از این قراردادها ندارد، حقی هم برای درخواست شفافیت ندارد.
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶
بورس نیوز تو را خدا نمی خاد از ما حمایت کنید...حالا سازمان بورس نمادهای خودرویی را برای شفاف سازی می بنده و تا دو سال همینجوری سرمایه هامون بلوکه میشه.....
منو توپول
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
انشالله سودهایشان نمایام میشود....اما نه حالا حالا ها....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶
تا زمانی مدیریت ومسیول حقوقی فعلی سرمایه گزاری رنا هست خودروییها ازاین بتتر خواهد شد بهترنخواهد شد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶
با تبليغ مردم را كشاندن بورس. سهامي را بهشان فروختند كه پس از يك سال حاضر نيستند نصف قيمت ازشان بخرند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۹
آثار قراردادهای خارجی چه زمانی در صورت های مالی نمایان خواهد شد؟............هیچوقت
صراحت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۵
دوستان یه کم عاقلانه تصمیم بگیرید اخه چرا میرید سهام خودرویی میخرید که تا 5 سال دیگه هم نمیتونن سود بدن ͵اخه مگه غیر از اینکه قیمت سهام باید با عملکرد شرکت بالا و پایین بره پس چطور توقع دارید سهامهای خودرویی بالا برن وقتی هر روز داره به زیانشون اضافه میشه ادم عاقل که نمیره سهام خودرویی بخره ͵ میره بانک سینا میخره 107 تومان که هر سال سود خوب میده 100درصد هم تقسیم میکنه بعدشم میگه فرداش برید بگیرید این جور سهم ها هستن که محکوم به بالا رفتن هستن چون بنیادین و در کف قیمت هستن نه سهام خودرویی که یه قرن سود نمیدن اخه ادم سهام خودرویی داشته باشه دلشو باید به چی خوش کنه
ناشناس
ROMANIA
شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۳
آثار این قراردادها در جیب گشاد مدیران نمایان شده است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۸
از یک طرف افزایش تولید ، قراردادهای خارجی وتبلیغات ..... .....وازطرف دیکر کم شدن سود ..کوسه وریش پهن ممکن است مانند مغازه ای که فروشش دوبرابر ولی سود روزانه اش کم شود .چنین چیزی چطورممکن است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۶
دولت محترم اگر اقتصادمقاومتی را رعایت میکرد وازتولید داخلی حمایت میکرد وازسیل واردات کالاهای خارجی که در داخل تولید میشوند جلوگیری میکرد وضعیت کشور بهبود پیدا میکرد اتوبوس راازترکیه واگن راازهند وروسیه شمش فولادازچین لباس وکفش ازخارج وارد میکنندحتی آدامس شکلات وسیفون وغیرووووووووووو درواقع کل مملکت را بااین کارهافلج میکند بورس رابااینکارها بعلاوه اوراق قرضه بابهره 20درصدی وعدمحمایت نابودکرده است بهتراست ازماانتظاررای به روحانی نداشته باشید که محال است