بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
در گفتگو با یک کارشناس بازار سرمایه مطرح شد:

دلایل تداوم روند نزولی بورس/ بورس از نگاه انتخابات ریاست جمهوری

تجربه سنوات گذشته نشان داده که بازار سرمایه در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کشورمان روندی صعودی به خود می گیرد که البته این امر نیز بنا به دیدگاه فرد انتخاب شونده در جریان انتخابات و همسو بودن دیدگاه وی با بازار سرمایه می تواند اثر گذار باشد.
کد خبر : ۱۷۲۹۷۴
نویسنده :
جمشیدی

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در هر دوره ای اثرات مثبتی بر وضعیت بازار سرمایه در پی داشته و با توجه به همسو بودن دیدگاه اغلب اهالی بازار سرمایه با کاندیدهای ریاست جمهوری موجی از تقاضا برای خرید سهام در بورس شکل گرفته و برای مقطعی رونق در این بازار ایجاد می شود.

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: تجربه سنوات گذشته نشان داده که بازار سرمایه در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کشورمان روندی صعودی به خود می گیرد که البته این امر نیز بنا به دیدگاه فرد انتخاب شونده در جریان انتخابات و همسو بودن دیدگاه وی با بازار سرمایه می تواند اثر گذار باشد.

علی عباسی به دستورالعمل سازمان بورس در خصوص الزام سرمایه گذاری صندوق های با درآمد ثابت در سهام اشاره کرد و در این خصوص اظهار داشت: الزام سازمان بورس و وزارت اقتصاد جهت ورود پول های خاص به بازار سرمایه نمی تواند در روند معاملات موثر واقع شود چرا که به نظر می رسد بازار سرمایه ای که روزگاری ارزش معاملات آن 1000 میلیارد تومان بوده و اکنون به 60 میلیارد تومان کاهش یافته نیازمند محرک های قوی تر برای خروج از رکود و رسیدن به رونق است و باید اتفاق خوبی در بازار سرمایه رخ دهد تا حرکت صعودی بورس آغاز گردد.

وی ادامه داد: بسیاری از اهالی بازار سرمایه رونق معاملات را در سبز بودن شاخص کل می دانند حال آنکه در سال جاری روزهای مثبت و منفی شاهد بودیم و علیرغم پیش بینی کارشناسان و فعالان بازار سرمایه جهت شکل گیری روند صعودی اما معاملات پر نوسانی را تاکنون پشت سر گذاشتیم.

در این شرایط اتفاقات ناخوشایندی برای بسیاری از شرکت ها و سهامداران آنها رخ داده و گاهاً روند معاملات سهام برخی شرکت ها در رشد یا افت قیمتی خلاف واقعیت های اقتصادی کشورمان بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه به شرایط نامناسب تولید و سودآوری در صنایع مختلف و کلیت اقتصاد اشاره کرد وگفت: هنگامی که چنین شرایطی در اقتصاد یک کشور ایجاد می شود حتی اگر اخبار مثبت پیرامون شرکت ها منتشر شود باز هم رونق در معاملات سهام آنها ایجاد نمی گردد آنچنان که در شرایط فعلی شاهد آن هستیم که گروه خودرو بر خلاف انتشار گزارش ها و اخبار مثبت پیرامون وضعیت فعلی و آتی اما همچنان سیکل نوسانی منفی را سپری می کنند. به نظر می رسد این موضوع از تعطیلی کارخانجات، کاهش تولید، افزایش نرخ ارز و همچنین فعالیت شرکت ها در شرایط نامناسب اقتصادی نشأت می گیرد.

عباسی افزود: در شرایط فعلی برندهای خارجی از تولید کنندگان داخلی سوء استفاده می کنند و آنچنان که یک برند خارجی لوازم خانگی بدهی چند هزار میلیاردی به گمرک دارد و حاضر نیست پرداخت کند اما تولید کنندگان داخلی به سختی فعالیت می کنند.

علاوه بر این، گاز مصرفی یک شرکت پتروشیمی به دلیل تأمین مصارف خانگی قطع می شود و این موضوع ضربه سنگینی را بر این واحد پتروشیمی وارد می کند. به نظر می رسد اگر تمام این اتفاقات را کنار یکدیگر قرار دهیم دلیل تداوم روند نزولی بورس را می یابیم.

وی در خاتمه پیرامون روند آتی بورس گفت: پیش بینی می شود تا بازار سرمایه تا اردیبهشت ماه سال آینده به همین منوال سپری شود و باید دید که دولت در این دوره چه برنامه ای برای حمایت از بازار سرمایه دارد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴
بسمه تعالی
دولتها بر اساس منافعی که از بورس میبرند در رشد و یا کاهش بازار سهام دخالت میکنند. به نظر میآد بعلت فلج کردن رقیب که در اواخر دوره خود بخش بزرگی از سهام بازار رو جمع کرده و همچنین باعث افزایش قیمتهای فوق العاده بالا بوده لذا دولت دارد معکوس عمل میکند. همانند اوایل دوره محمود احمدی نژاد که بازار بورس را به علت اینکه عمده سهام در دست رقیب بود بخاطر فلج کردن رقیب در جهت انتفاع بردن از سهام بورس را به افتضاء کشید. چیزی که عوض داره گله نداره در هر دو دوره دودش به چشم سهامداران خورد میره.....
احسان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷
برکت ریزش تا 180 تومان قطعی است. مراقب ترفند حقوقی باشید.
norouz
GERMANY
يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹
با درود
norouz
GERMANY
يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵
با درود مطلبی نوشتم وبعد پشیمان شدم و پاک کردم و فقط این را به خودم و ...... به عنوان هشدار می نویسم. وای اگر از پس امروز بود فردایی
سید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷
انسانیت کجا رفته بخاطر از بین بردن رقیب برای پیروزی در انتخابات چه ظلمی که درحق سهامداران خرد نشد افسوس به ان همه فداکاری در انتقلاب وجنگ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳
واقعا من یه سوال بزرگ تو ذهنم هست چرا سهمای شرکت های کوچک قندی علی رغم تعدیل های پی در پی که اعلام می کنند تکون نمی خورن. قند اصفهان سود ش واز 39 تومان کرد 67 تومان و به راحتی 100 تومان داره در واقع با pe معادل 5.5 معامله میشه یا قند لرستان سودش از 23 تومان کرد 35 توان و در شش ماههه 54 تومان محقق کرد و بهراحتی امسال 60 تومان داره ولی بازار بهش توجهی نمی کنه؟ خب این سهما اول که کوچکن دوما گزارشهاشون عالی بوده. چرا بازر غدیس با 29 تومان سود روی 460 می خره یا حسیر با 16 تومان سود رو ی290 صف م یکنه ولی نسبت به این گروه اینقدر بی توجه شده؟
پیناکیو
ROMANIA
يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶
چهار تا نماد دارم دوتا باز دوتا بسته امروز یکی از بسته ها باز میشه نتیجه میگریم چون تساوی بهم میخوره یکی از بازها باید بسته بشه .
به نظر شما درست پیشبینی کردم.
ناشناس
RUSSIAN FEDERATION
يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷
افسوس که از چاله به چاه افتادیم
کوروش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱
مطلبی در باره حمایت از روحانی ودولت نوشتم تا دلت بخواد منفی گرفتم بعد فهمیدم چقدر ساده بودم وخودم خبر نداشتم
امید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴
بنظر من میشه در این آشفته بازار هم سود کرد البته بشرط اینکه دنبال سهام این کانال های تلگرامی نرید و سهم ریشه دار بخرید مثل پتروشیمی ها یا پالایشی ها چون باید قیمت جهانی نفت در نظر بگیرید که داره بالا میره و این خیلی خوبه برای پالایشی ها
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷
چرا صابدات رو باز نمیکنید ، مال ما رو نصف کردیدید 10 ماهه بستید ، چی میخواید از جون ما ، شاپور ولمون کن