بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۰
هیچ یک از قوانین بازار سرمایه رعایت نمی شود و کاملاً این بازار با افکار شخصی یک تیم مدیریت می شود و در این بین قوانین بازار سرمایه بورس و فرابورس کارایی خود را از دست داده اند و حتی تماس های تلفنی سهامداران با نهادهای نظارتی سازمان بورس بدون پاسخ و همراه با برخورد نامناسب آنها بوده است.
کد خبر : ۱۷۳۰۷۴
نویسنده :
جمشیدی

در شرایط فعلی بازار سرمایه در حالی با چند مشکل اساسی مواجه شده است که مهمترین چالش این روزهای بورس نحوه مدیریت سازمان بورس و نهاد نظارت بازار سرمایه به شمار می رود. بطوریکه می توان گفت رفتار متولیان و مقامات مسئول بی نهایت سلیقه ای بوده و از هیچ قانونی تبعیت نمی کند.

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: به نظر می رسد طی چند وقت اخیر بیشترین ضربه را مدیریت بازار سرمایه سهواً یا عمداً به این بازار وارد کرده است. به طور مثال در این مدت شاهد رفتارهای سلیقه ای در خصوص توقف طولانی مدت نمادها، عدم بازگشایی نماد با وجود ارائه گزارشات درخواستی سازمان، عدم رعایت قانون گره معاملاتی و زمان بازگشایی سهام شرکت ها برخلاف قوانین بورس بوده ایم.

بر این اساس می توان گفت هیچ یک از قوانین بازار سرمایه رعایت نمی شود و کاملاً این بازار با افکار شخصی یک تیم مدیریت می شود و در این بین قوانین بازار سرمایه بورس و فرابورس کارایی خود را از دست داده اند و حتی تماس های تلفنی سهامداران با نهادهای نظارتی سازمان بورس بدون پاسخ و همراه با برخورد نامناسب آنها بوده است.

مازیار فتحی افزود: به طور کلی می توان گفت بزرگترین مشکل بازار سرمایه مدیریت سازمان و نهاد نظارت بازار سرمایه است که این امر موجب سلب اعتماد سرمایه گذاران جهت تزریق نقدینگی به بورس شده و متأسفانه اصلی ترین مزیت سرمایه گذاری در بازار سرمایه یعنی نقد شوندگی را از بین برده است.

وی نرخ بالای سود اوراق بدهی را یکی دیگر از مشکلات موجود در بورس بر شمرد و ابراز داشت: به طور قطع در فضای اقتصادی که نرخ تورم آن حدود 10 درصد است، اعلام نرخ سود اوراق 23 درصدی یا حتی بالاتر از آن برای سرمایه گذاران جذاب است و با توجه به ریسک پایین آن متقاضیان زیادی را به سمت خود جذب می کند. از این رو می توان گفت انتشار و فروش انواع اوراق بدهی با نرخ سود بالا شرایط نامناسب بورس را بوجود آورده است. درکنار آن عدم برآورده شدن انتظارات مثبت ناشی از اجرای طرح برجام یکی دیگر از عوامل موثر در شکل گیری روند فعلی بورس است که اگرچه همچون دو عامل عدم مدیریت صحیح سازمان بورس و نرخ سود بالای اوراق با اهمیت نبوده اما بی تأثیر هم نبوده است.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص احتمال اثر گذاری برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بر وضعیت بورس گفت: در سنوات گذشته حتی در دوره انتخابات نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز شاهد ایجاد رونق در روند معاملات بوده ایم. اما در شرایط فعلی تیم اقتصادی و دولت هیچگونه توجهی به این بازار ندارند و حتی با برخی از رفتارها و دستورالعمل های خود تیشه به ریشه بازار می زنند.

در شرایط کنونی بازار سرمایه ای که ارزش آن طی دوره ای بیش از 300 هزار میلیارد تومان محاسبه می شد با خیل عظیمی از سهامداران متروک مانده و در مقابل دولت تمرکز اصلی خود را بر کاهش نرخ تورم قرار داده و معلوم نیست که چرا به بازار سرمایه توجهی ندارد. به هر حال در سال های گذشته تجربه شده که در دوره انتخابات به بازار سرمایه توجه ویژه ای شده اما اکنون شاهد آن هستیم که بازار سهام به حال خود رها شده است و دولت عملاً در دوران فعالیت خود هیچ گام مثبتی در جهت بهبود این بازار بر نداشته است. در عین حال با توجه به زمان باقیمانده به انتخابات می توان به آغاز حرکت صعودی بورس امیدوار بود.

فتحی در خصوص روند آتی بازار سهام اظهار داشت: به نظر می رسد بورس از نظر بنیادی دلیل مناسبی برای صعود دارد که این امر نیز در ارائه بودجه سال آینده شرکت ها نهفته است و گزارشات از هفته آینده روی سامانه کدال منتشر می شود. انتظار می رود تا بودجه سال آینده شرکت ها همراه با رشد سودآوری و موید بهبود وضعیت بنیادی شرکت ها باشد. البته نباید از این موضوع غافل شد که شرط اصلی صعود بورس تزریق نقدینگی است که متأسفانه در شرایط فعلی حجم زیادی از نقدینگی از بازار خارج شده و تا زمانی که سرمایه ها به بورس بازگردانده نشود انتشار بهترین اخبار نیز سبب شکل گیری روند صعودی پایدار نخواهد شد. بر این اساس می توان گفت می بایست مشکل اصلی بورس که همانطور که اشاره شد عملکرد نامناسب مدیریت بورس است تصحیح یا تعویض شود تا اعتماد به بازار سرمایه باز گردد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امینی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴
عده ای یا به خاطر سود زیاد یا از کم پولی حق تقدم شرکت هارا می خرند غافل از اینکه پشت پرده چه خبر هست وموقع عرضه حق تقدم توسط شرکتها نه راه پیش ونه راه پس دارند فقط نظاره گر هستند که ببیند چقدر ضرر می کنند مثال سهامدار بعد از معامله حقها یک آهی می کشد چون 50در صد پولش به فنا رفته بعد از فروش حقها 20 در صد هم شرکتها کسر می کنند مثل وخارزم وقتی اعتراض می کنی مدیریت می گوید با یکی از تامین سرمایه مذاکره کردیم از قیمت فروش 20 در صد هم بدهیم به این شرکت عجب مذاکره ای دارندگان تازه امکان دارد 6ماه هم بقیه پول شمارا نگه دارند مثل شپارس مواظب پولتان باشید
آستیا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷
خب چرا با کسی که قانون را مراعات نمیکنه و سلیقه ای رفتار میکنه برخورد قانونی صورت نمیگیره؟ بعد بوی گندش در میاد که مثلا مثل فیشهای نجومی بخور بخورهایی در کار بوده و سخنگوی دولت و طیب نیا مجبور میشن کلی به مغزشون فشار بیارن و توجیهات و توضیحات سفسطه آمیز جف و جور کنند و به خورد ملت بدهند، که تاز کسی هم آن را باور نمیکند! همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. بدنه مدیریت سازمان نیازمند افراد قانونمدار است تا خدای ناکرده درگیر فساد اداری و مالی نشود!
ناشناس
ROMANIA
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵
کمپین باز گشایی نمادها باید اجرایی شود سازمان پول مردم رامسدود کرده