بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۶
کد خبر : ۱۷۳۱۱۳

آنکارا- ایرنا- نهایی شدن توافقنامه تجارت آزاد میان ترکیه و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از جمله مهمترین دستاوردهای سفر رجب طیب اردوغان در سفر به سه کشور عربی منطقه و دیدار با مقامات عربستان سعودی در ریاض اعلام شد.

به گزارش ایرنا، دفتر ریاست جمهوری ترکیه روز چهارشنبه با انتشار گزارشی، گسترش همکاری ها با شورای همکاری خلیج فارس را یکی از مهمترین موضوعات سفر رئیس جمهوری ترکیه به سه کشور حاشیه جنوبی خلیج فارس عنوان کرد.
در این گزارش آمده است: اردوغان در دیدار با پادشاه عربستان سعودی که نظر مثبتی نسبت این اجرایی شدن این توافقنامه دارد، بر اجرای این توافقنامه تاکید کرد و پادشاه عربستان نیز دستور پیگیری نهایی شدن آن را به مقامات مربوطه صادر کرد.
بنا به این گزارش، عربستان سعودی اعلام کرده که از گسترش روابط اقتصادی میان ترکیه و کشورهای خلیج فارس حمایت می کند و مقامات بحرینی نیز خواهان گسترش روابط اقتصادی میان ترکیه و کشورهای خلیج فارس هستند و اعلام کرده اند که موضوع را پیگیری خواهند کرد.
بنا به ادعای گزارش منتشر شده توسط دفتر ریاست جمهوری ترکیه، در صورت اجرایی شدن این توافقنامه، شرایط ایجاد یک اتحادیه گمرکی منطقه ای فراهم خواهد شد و ترکیه نقش فعال تری در مراودات تجاری به خصوص با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خواهد داشت.
در این گزارش همچنین آمده است: در جلسه شورای هماهنگی میان ترکیه و عربستان سعودی نیز موضوع مشارکت بیشتر شرکت های ترک در پروژه های عربستان سعودی مطرح شد و حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین نیز از شرکت های ترک برای حضور در اجرای پروژه احداث دومین پل میان این کشور و عربستان سعودی دعوت کرد که این موضوع در نشست شورای اقتصادی مشترک میان ترکیه و بحرین نی که قرار است اوایل ماه مارس سال جاری میلادی در استانبول برگزار شود، مطرح خواهد شد.
به گزارش رسانه های ترکیه، مقامات سعودی در دیدار دیروز خود با رئیس جمهوری ترکیه به بررسی روابط دوجانبه و مسائل منطقه ای پرداخته و مقامات سیاسی و نظامی عربستان در این دیدار امنیت ترکیه را امنیت کشور خود خوانده و اعلام کردند: در این راستا آماده همکاری در تمامی زمینه ها از جمله مبارزه با تروریسم و مبادله اطلاعات هستیم.
بنا به گزارش آناتولی، مسئله عراق و سوریه نیز یکی دیگر از محورهای دیدار اردوغان با مقامات عربستانی بود که در این خصوص، عربستان سعودی بر حمایت از مذاکرات آستانه و ژنو تاکید کرد و دو طرف بر سر اتمام عملیات موصل عراق، خروج داعش از عراق و سوریه و اجتناب از اقداماتی که موجب تنش های مذهبی می شود، به توافق رسیدند.
بنا به اعلام نهاد ریاست جمهوری ترکیه، مقامات عربستان در دیدار اردوغان اطلاعاتی در خصوص ادامه جنگ در یمن ارائه کردند و دو طرف بر لزوم طراحی ساز و کار جدید در زمینه شرکت یکپارچه مخالفان سوری در مذاکرات ژنو که قرار است طی هفته های آتی برگزار شود، به توافق رسیدند.
بنا به این گزارش، در این دیدار حساسیت های ترکیه در خصوص عدم استقرار حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (پ.ی.د) و یگان‌های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) در سوریه مطرح شد و دو طرف جهت حفظ تمامیت ارضی این کشور در این زمینه به توافق رسیدند.
بنا به این گزارش رئیس جمهوری ترکیه نیز در این دیدار ضمن بیان موضوع تشکیل منطقه امن و تاکید بر لزوم طرح مجدد آن اظهار کرد: تشکیل منطقه امن، تنها راه ممانعت و پیشگیری از موج پناهجویی و کشته شدن غیرنظامیان است.
بنا به اعلام نهاد ریاست جمهوری ترکیه، بررسی چگونگی توسعه روابط دو جانبه نیز یکی دیگر از محورهای گفتگو در این دیدارها بود که بر این اساس در نخستین نشست مجمع هماهنگی ترکیه ـ عربستان سعودی که هفته گذشته در آنکارا برگزار شد، دستورات طرح پروژه در حوزه اقتصادی، انرژی، صنایع دفاعی، زیر ساختی، سرمایه گذاری مشترک به تصویب رسید و قرار است در این راستا مجمع طی شش ماه آینده یک برنامه عملیاتی تنظیم و به مقامات ذیربط ارائه دهد.
همچنین بنا به این گزارش، در دیدار مقامات ترک از عربستان سعودی موضوع همکاری در بخش صنایع دفاعی نیز مطرح شد و مقامات دو کشور بر سر تسریع خرید تسلیحات ساخت ترکیه از سوی عربستان سعودی به تفاهم رسیدند.
همچنین در دیدار رئیس جمهوری ترکیه با پادشاه عربستان سعودی، اردوغان خواستار افزایش ظرفیت اعزام حجاج به مناسک حج شد که سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی نیز پاسخ مثبتی به این درخواست داد.
بنا به اعلام نهاد ریاست جمهوری ترکیه، ساخت مسجد در بحرین نیز از جمله توافق آنکارا و منامه بود که بر اساس آن، پادشاه بحرین در دیدار اردوغان از این کشور، خواستار احداث مسجدی بزرگ با ظرفیت 15 تا 20 هزار نفر در بحرین توط معماران و مهندسان ترکیه شد که رئیس جمهوری ترکیه نیز با استقبال از این پیشنهاد، وعده تهیه طرحی برای احداث این مسجد را داد.
به گزارش ایرنا، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در سومین روز از سفر چهار روزه خود به سه کشور حاشیه جنوبی خلیج فارس و در آخرین مقصد این سفر رسمی، شامگاه دیروز در راس هیاتی بلندپایه برای دیدار با مقامات قطری وارد دوحه پایتخت این کشور شده و با امیر قطر دیدار کرد.
در نخستین روز سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به کشورهای عربی و در شهر منامه پایتخت بحرین، چهار موافقت نامه همکاری دفاعی و اقتصادی بین ترکیه و بحرین به امضای طرفین رسید.
اردوغان که در جریان سفر چهار روزه و دوره ای خود به سه کشور حاشیه جنوبی خلیج فارس شامگاه روز یکشنبه وارد منامه پایتخت بحرین شده بود، پیش از امضای موافقت نامه های همکاری، نشان عالی 'شیخ عیسی بن سلمان آل خلیفه' بحرین را دریافت کرد.
حضور در دوحه و دیدار با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر آخرین مقصد اردوغان در سفر چهار روزه به کشورهای حاشیه خلیج فارس است که امروز پایان می پذیرد.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱
چقدر این ترکیه هوشمندانه عمل میکنه من این موضوع را چند سال پیش پیشنهاد دادم ولی ایران چکار کرد همه اش جنگ کرد و پول بیخود خرج کرد
ناشناس
يکشنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱
به کجا پیشنهاد دادی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
فتحی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶
حالا ایران از موشک یمنی ها بگوید که به عربستان در فلان نقطه اش خرد ؟ تمام بازار کشورهای عربی حتی عمان را ازدست دادیم تمام اروپاه را هم که قبلا از دست داده ایم بفرمایید با کدام کشور رابطه داشته باشیم ؟؟؟
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹
ترکیه یکی از کشورهای اصلیه تو ایجاد جنگ سوریه همراه عربستان و قطر و .... اولش که هواپیماهاش به سوریه تجاوز کرد و ساقط شد حالا هم مستقیم لشکرکشی کرده، حالا رفته دستمزد کثیفش رو بگیره مردم رو ... فرض نکنید.