بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳
در دستورالعمل خرید اعتباری الزامی بر تسویه اعتباری مشتریان کارگزاری در پایان سال مالی شرکت های کارگزاری وجود ندارد و اینکه پایان سال مالی اکثریت شرکت های کارگزاری پایان شهریور می باشد.
کد خبر : ۱۷۳۱۴۰
نویسنده :
یارمحمدی

با توجه به شرایط کلی بازار سرمایه در روزهای پایانی سال و ایجاد فشار فروش در بورس، اعتقاد بر این است که برخی شرکت های کارگزاری مشتریانشان را ملزم به فروش سهام و تسویه اعتبارهای دریافتی می کنند.

مدیریت نظارت بر کارگزاران در پاسخ به این سوال که "آیا الزام قانونی برای تسویه اعتباری مشتریان این مجموعه ها در پایان سال مالی وجود دارد، یا خیر؟" در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: در دستورالعمل خرید اعتباری الزامی بر تسویه اعتباری مشتریان کارگزاری در پایان سال مالی شرکت های کارگزاری وجود ندارد و اینکه پایان سال مالی اکثریت شرکت های کارگزاری پایان شهریور می باشد.

محمد عطایی، با توجه به اینکه قانون، شرکت های کارگزاری را ملزم به تسویه اعتباری مشتریانشان نمی کند در پاسخ به این سوال که آیا این شرکت ها به صورت سلیقه ای اقدام به این عمل می کنند؟ گفت: شرکت های کارگزاری بر اساس قراردادهای منعقده با مشتریان و همچنین رعایت دستورالعمل هایی در این خصوص، نسبت به تسویه اعتبار با مشتریان بر اساس مقررات اقدام می نمایند.

وی پیرامون اینکه آیا این امکان وجود دارد تا رویه ای تدوین گردد که براساس آن بتوان فشار فروش سهام در بازار را به دلیل اعمال فشار کارگزاری ها بر مشتریانشان جهت تسویه اعتبارات دریافتی مشتریان در پایان سال کاهش داد، گفت: اصولاً سیاست ارائه اعتبار و همچنین تسویه اعتبار بر اساس قرارداد و رعایت مقررات مربوطه به مدیران شرکت های کارگزاری بر می گردد، لذا پاسخ این سوال در حوزه سیاست های مدیران شرکت های کارگزاری با توجه به ارزیابی آنها می تواند انجام گیرد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر