بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۶
کد خبر : ۱۷۳۱۴۱

سیل

سرویس اجتماعی -آخرین خبرها حاکی است بارش برف باعث شده است اتوبان قزوین - زنجان تا اطلاع ثانوی مسدود شود. همچنین تلاش ها برای جلوگیری از تخریب پل جاده بم - کرمان بی نتیجه ماند و باعث مسدود شدن این مسیر شد. عملیات نجات سیل زدگان استان بوشهر نیز که در حاشیه رودخانه «مند» گرفتار شده بودند، ساعتی پیش با بالگرد آغاز شده است.

به گزارش گروه اجتماعیفانوس، پلیس راه راهور ناجا، آخرین وضعیت جوی سایر جاده‌ها و محورهای کشور را اعلام کرد:

بر این اساس اتوبان قزوین - زنجان در استان قزوین تا اطلاع ثانوی مسدود است. همچنین انسداد محور در استان‌های خراسان رضوی و گیلان گزارش شده است و محورهای درگز - قوچان در استان خراسان رضوی و سنگر - کوچصفهان در استان گیلان مسدود است.

محورهای برفی

۱- اکثر محورهای استان‌های گیلان، خراسان رضوی، زنجان
۲- استان مازندران(محورهای کندوان، فیروزکوه، هراز و کیاسر)
۳- استان لرستان(محور بروجرد - اراک محدوده گردنه زال)
۴- استان گلستان(محورهای توسکستان، خوش ییلاق و جنگل گلستان)
۵- استان کرمانشاه(محورهای روانسر - پاوه و گردنه بیدسرخ)

محورهای بارانی

۱- اکثر محورهای استان‌های خراسان رضوی، گلستان
۲- استان یزد(محور یزد-نائین)

تردد با زنجیر چرخ

۱- استان‌های گیلان و خراسان رضوی(اکثر محورها)
٢- استان اردبیل(محورخلخال – اسالم)
٣- استان مازندران(محورهای فیروزکوه و هراز)
٤- استان گلستان(محورهای توسکستان، خوش ییلاق و جنگل گلستان)

امکانات بوشهر پاسخگوی بحران نیست

بارندگی‌های بی‌سابقه در بوشهر اوضاع این استان را بهم ریخته است و در سه روز گذشته به اندازه میانگین یکسال باران باریده است. به گفته حجت الاسلام عبدالحمید خدری نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی بیشتر بارش‌ها مربوط به مناطق جنوبی استان یعنی شهرهای عسلویه و جم بوده که نزدیک به 300 میلیمتر بارندگی گزارش شده است.

وی با بیان این که با توجه به موقعیت خاص استان بوشهر و وجود نیروگاه اتمی و چندین کارخانه پتروشیمی، در مکاتبه‌ای با وزیر کشور تقاضا کردیم تا بوشهر را به عنوان "قطب بحران" منظور کنند، تصریح کرد: ما در کشور 9 قطب بحران داریم که استان بوشهر در این میان به عنوان زیرمجموعه قطب بحرانِ استان فارس تعریف شده در حالی که بوشهر با شیراز 300 کیلومتر فاصله دارد و اگر یک تونلی در این مسیر ریزش کند تا یک ماه راه مسدود می‌شود.

این نماینده مجلس در پایان گفت: با توجه به شرایط خاص بوشهر، امکانات موجود به هیچ عنوان پاسخگوی بحران‌هایی نظیر سیل، زلزله، نشت نیروگاه یا آتش سوزی نیست.

تخلیه روستاها با التماس نیروهای هلال احمر

رئیس سازمان امداد و نجات گفت: تاکنون زیرساخت‌ها و جاده‌های متعددی خراب شده است و مجبور به تخلیه روستاهای متعددی شدیم.

مرتضی سلیمی درباره جزئیات حوادث سیل و آبگرفتگی در کشور علی الخصوص در زمینه شکستگی سدها در برخی استان‌ها اظهار داشت: با توجه به بازدیدهای که از مناطق سیل زده داشتم هیچ گونه شکستگی سدی را در کشور مشاهده نکردیم و هنوز نیز به طور رسمی گزارشی به ما در این رابطه ارائه نشده و هر چه در این باره مطلب وجود دارد در فضای مجازی است.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ادامه داد: البته زیرساخت‌ها و جاده‌های متعددی خراب شده است و در این زمینه برای جلوگیری از خسارات جانی برخی از روستاها را تخلیه کردیم.

سلیمی عنوان کرد: واقعاً ما از مردم درخواست داریم وقتی اعلام تخلیه به جایی داده می‌شود همکاری کنند مثلاً برای تخلیه برخی روستاها واقعاً مشکل داشتیم به طور مثال در یکی از روستاها 200 خانوار زندگی می‌کردند که وقتی تخلیه آن را انجام دادیم 10 خانوار حاضر به تخلیه روستا نبودند و با کلی التماس و بوسیدن دست و روی آن‌ها و خواهش و تمنا این کار انجام شد.

شکستن سد محمدآباد در جهرم

گزارش‌ها حاکی است، سیل خط لوله اصلی گاز و آب جهرم را با خود برده است و هم اکنون گاز جهرم قطع است و مسولان در تلاش برای ترمیم سد شکسته محمد آباد و نیز ترمیم خط دیگری از گاز شهر هستند.

به گفته فرماندار شهرستان جهرم هم گفت: احتمال خطر آبگرفتگی در مناطق پائین دست وجود دارد و اهالی فرهنگ‌شهر، زیباشهر و خارقان که در معرض خطر هستند، برای امنیت بیشتر این منطقه را تخلیه کنند.

با تداوم بارندگی‌ها لوله اصلی انتقال آب شرب به این شهر آسیب دیده و آب بخشی از شهرستان قطع شده است.

کاهش ۱۵ درجه‌ای دما در نیمه شمالی

سازمان هواشناسی گفته بارندگی همراه با کاهش دما در کشور ادامه دارد و در مناطقی از کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و خراسان شمالی وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس گزارش این سازمان، کمترین میزان بارش‌‎ها در جنوب غرب و مرزهای جنوب شرقی کشور است، اما بیشترین بارش‌ها نیز در جنوب و استان‌های فارس، بوشهر، کهکیلویه و بویراحمد، کرمان، هرمزگان و به تدریج یزد، شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی انتظار می‌رود.

بارش‌ها در نیمه شمالی بیشتر به صورت برف و باران و در نیمه جنوبی کشور همراه با رگبار و رعد و وزش باد شدید است که در مناطق جنوب شرقی به سبب کاهش بارندگی با خیزش گرد و خاک همراه خواهد شد.

امروز میزان بارش‌ها در شرق و جنوب شرق کشور افزایش خواهد یافت و استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در ارتفاعات گیلان، اردبیل و همچنین ارتفاعات زاگرس بارش برف همراه با کولاک و وزش باد است.

این سامانه بارش امشب از مرزهای شرقی کشور خارج خواهد شد و انتظار می‌رود روز یکشنبه آسمان بیشتر مناطق کشور آرام آفتابی باشد.

با این حال با نفوذ توده هوای سرد به کشور روند کاهش دما را شاهد خواهیم بود که میزان این کاهش در نیمه شمالی به ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتیگراد نیز خواهد رسید.

آب‌های دریای خزر، خلیج فارس و تنگه هرمز نیز در این مدت مواج است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر