بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۵
مستطيل شيشه اي تالار

سورپرایز "خودرو"

در گروه خودرو و ساخت قطعات، شاهد ایجاد روندی متفاوت تر از روزهای گذشته بودیم، به طوریکه سهام شرکت ایران خودرو دیزل که در 17 بهمن ماه در قیمت 115 تومان بازگشایی شد و تا به امروز با صف فروش همراه بود، بالاخره در ساعات ابتدایی روز جاری در قیمت 88 تومان صف فروش سهم جمع شد و پس از رسیدن به تعادل حدود 96 میلیون سهم حجم خورد.
کد خبر : ۱۷۳۱۶۵
نویسنده :
یارمحمدی

با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 95.11.30 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 279 واحد افزایش به رقم 55235 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 936 واحد افزایش عدد 164288 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 137 واحد افزایش به رقم 27124 واحد رسيد.

همچنین در این روز "همراه" با 57 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "وبملت" با 21 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 3 واحد افزایش به رقم 852 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 3280 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 934 میلیارد ریال رسید.

به گزارش بورس نیوز، در پایان معاملات روز جاری، شاخص کل بورس با رشد 409 واحدی همراه شد که بیشترین تأثیر را گروه خودرو و پالایشی بر آن داشت.

در گروه خودرو و ساخت قطعات، شاهد ایجاد روندی متفاوت تر از روزهای گذشته بودیم، به طوریکه سهام شرکت ایران خودرو دیزل که در 17 بهمن ماه در قیمت 115 تومان بازگشایی شد و تا به امروز با صف فروش همراه بود، بالاخره در ساعات ابتدایی روز جاری در قیمت 88 تومان صف فروش سهم جمع شد و پس از رسیدن به تعادل حدود 96 میلیون سهم حجم خورد.

نماد معاملاتی سایپا نیز از این گروه، در آستانه صف خرید قرار گرفت و تا محدوده سقف قیمتی رشد کرد، شنیده ها در خصوص این مجموعه از احتمال ارائه تعدیل مثبت در بودجه سال 96 حکایت دارد که باید منتظر انتشار صورت های مالی این مجموعه خودروساز طی روزهای آتی بود.

همچنین در پایان معاملات روز جاری شاهد ممنوع المعامله شدن نماد معاملاتی ایران خودرو نیز بودیم. این مجموعه که به دلیل ابهام در اطلاعات متوقف شده، بودجه سال مالی 96 خود را برخلاف انتظار فعالان بازار سرمایه با 15 درصد تعدیل منفی به 104 ریال سود کاهش داده و آخرین پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی جاری خود را بدون تغییر ارائه داد. البته در این خصوص گفته می شود که ایران خودرو بودجه سال مالی آتی خود را بسیار محافظه کارانه و برخلاف انتظار اهالی بازار ارائه کرده چرا که تولید و فروش محصولات جدیدی از جمله پژو 308 و 2008 را در پیش بینی های خود لحاظ نکرده و این در حالی است که به گفته مدیران این مجموعه در سال 96 این محصولات به مرحله تولید و بهره برداری خواهند رسید. علاوه بر این ظرفیت تولید پژو و سایر محصولات خود را نیز با کاهش قابل توجهی برآورد کرده است.

در بین نمادهای متوقف، بانک صادرات که حدود 7 ماه از ممنوع المعامله شدنش می گذرد، در تعطیلات آخر هفته قبل، پیش بینی درآمد هر سهم خود را بر اساس عملکرد واقعی 6 و 9 ماهه با تعدیل منفی 267 درصدی روانه سامانه اطلاع رسانی کدال کرد و همچنان در بودجه خود بر زیان 267 ریالی برآورد شده اصرار می ورزد و در عملکرد 9ماهه 138 ریال زیان برای هر سهم شناسایی کرده است. شنیده می شود بازگشایی نماد معاملاتی این بانک که ماه هاست سهامدارانش را چشم انتظار گذاشته است به ارائه گزارش حسابرسی شده عملکرد 6 ماهه سال 95 منوط گشته است.

بر اساس این گزارش، این روزها شاهد روانه شدن سیل تعدیل های مثبت و منفی بودجه های سال مالی آتی شرکت ها هستیم که وزنه تعدیل های مثبت تا به اکنون سنگین تر از تعدیل های منفی درآمد هر سهم شرکت های فعال در بازار سرمایه بوده است، اما در این میان گروه سیمان، موفق تر از دیگر گروه ها عمل کرده و درصدهای تعدیل قابل توجهی را روانه سایت کدال نموده است و امروز نیز با افزایش تقاضا و اقبال سرمایه گذاران همراه شد.

در بین دیگر گروه ها شاهد ایجاد روندهای مثبتی در گروه محصولات غذایی نیز بودیم. همچنین نماد معاملاتی "شتران" بعد از افزایش سرمایه طی روز جاری مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفت و به صف خرید 6 میلیونی سهمی نیز دست یافت. در این گروه "شاوان" نیز در محدوده سقف قیمت تابلوی معاملات مورد اقبال قرار گرفت و "شبندر" نیز با تأثیر 46 واحدی در شاخص کل خوش درخشید.

بر این اساس، امروز شاهد افزایش رفت و آمد نمادهای مختلف در بازار نیز بودیم که اغلب به دلیل ارائه اطلاعات و بودجه های سال مالی آتی آنهاست . این در حالی است که بعد از توقف های طولانی مدت برخی نمادها در بورس مدتی بود که ناظر بازار اقدام به بازگشایی آنها کرده بود. امیدواریم این دفعه زمان توقف نمادهای معاملاتی کوتاه تر از گذشته باشد تا در روزهای پایانی سال از بلوکه شدن سرمایه سهامداران تا حد امکان جلوگیری شود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۷
کاش تو را ندیده بودم و هرگز با تو آشنا نمی شدم که به خدا قسم این آشنایی چیزی جز ضرر و زیان با خود به همراه نداشت.
دلشکسته ایران خودرو
سهامدار ماشین سازی اراک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۹
lماههاست نماد ماشین سازی اراک جهت رفع ابهام متوقفه جناب ناظر چیزی به پایان سال نمونده خیلیها پول لازمند و گرفتارشدن درین سهم شما واقعیت را به سهامدار بگیدو نمادو بازکنید شما که مسوول سودو زیان و بهشت و جهنم سهامدارا نیستید که باشرکت اتمام حجت کنید و تکلیف سهامدارا رو درین دم عیدی روشن کنید .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۷
سود عملیاتی زامیاد 132% رشد کرده عالی بوده
رحيم صرافان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۰
با سلام و ارزوي سلامتي همه بورس نيوزي ها تحليل و نظر شما عزيزان براي من بسيار با اهميت است سوْال من در مورد كروي است و ان اين است كه زماني كه قيمت جهاني روي حدود ٢٤٠٠ دلار بود ده ها ميليون سهام اين شركت در قيمت ٣٧٠-٣٧٥ تومان در بازار معامله شد حالا قيمت جهاني متوسط سه ماه گذشته ٢٨٠٠ دلار وقيمت ارز ٣٨٠٠ تومان است و قيمت اين سهم مشكوك ١٠٠ تومان حدود ٢٥ در صد زير ٢٧٠ تومان صف فروش داره معامله ميشه ايا واقعا توجيهي وجود دارد با سپاس و تشكر فراوان خدا نگهدارت
کریم
ROMANIA
يکشنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱
گفتم که برکت رفت تو پاچه ها. مراقب ترفند حقوقی باشید. ریزش تا 180 قطعی است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷
خدا از عوامل دخیل در تعیین قیمت عرضه اولیه برکت نگذرد چرا که نزدیک به 30000 نفر را دم عیدی مغبون کردند نمی دانم پشت پرده برکت چی ها است اما شنیده ها بیانگر دستور اجباری از سران بالاست که قیمت را بالا تعیین کنند و پول هنگفتی از بیچاره سهامدار جمع کنند بعد می گویند چرا کشور ما عقب مانده است؟؟
محمد
-
يکشنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳
مگه شما عقل نداشتیدکه گذاشتید برکت رو بکنن تو پاچه تون؟ کارگزاری به من هم گفت بخر گفتم نمی خوام. تجربه ... برای هفت پشتمون بسه. البته ... رو هم نخریده بودم ولی به ریش کسانی که به قیمت 2500 تومن داشتن می خریدن خیلی خندیدم. میگن طمع آدم رو جوانمرگ می کنه