بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۲
در میان شرکت های گروه محصولات شیمیایی که حدود 35 نماد در بازار عادی بورس و فرابورس دارد، 19 شرکت سود خود برای سال مالی جدید را در اولین بودجه های حسابرسی نشده منتشر کرده اند که تنها پنج مجموعه با تعدیل منفی مواجه بوده و 14 نماد دیگر سود برآوردی خود را افزایش داده اند.
کد خبر : ۱۷۳۲۴۹
نویسنده :
کیوان فر

پیش بینی بودجه سال 96 گروه محصولات شیمیایی در حالی راهی سامانه کدال شد که اکثر نمادهای گروه برآورد سود سال آتی خود را با رشد نسبت به سال جاری اعلام کرده اند.

به گزارش بورس نیوز، در میان شرکت های گروه محصولات شیمیایی که حدود 35 نماد در بازار عادی بورس و فرابورس دارد، 19 شرکت سود خود برای سال مالی جدید را در اولین بودجه های حسابرسی نشده منتشر کرده اند که تنها پنج مجموعه با تعدیل منفی مواجه بوده و 14 نماد دیگر سود برآوردی خود را افزایش داده اند.


پتروشیمی ها سودآورتر می شوند

همانطور که در جدول فوق مشاهده می شود شرکت صنایع شیمیایی سینا با افزایش 276 درصدی سود هر سهم خود برای سال مالی آتی نسبت به سود پیش بینی شده امسال، بیشترین درصد تعدیل مثبت را برآورد کرده است. پس از "شسینا" نیز به به ترتیب دو مجموعه پتروشیمی فناوران و فارابی با 38 درصد رشد سود همراه شده اند.

در مقابل اما شرکت پارس پامچال با تعدیل منفی 53 درصدی بیشترین میزان افت سود برآوردی را در گروه محصولات شیمیایی رقم زده و پس از آن نیز شرکت لعابیران سود خود را از 235 ریال به 120 ریال کاهش داده تا سهامداران آن با تعدیل منفی 49 درصدی این سهم مواجه شدند.

نکته قابل توجه در خصوص گروه محصولات شیمیایی که طبق جدول فوق اکثراً برآوردهای مثبتی را برای سود سال آتی خود به سهامداران و سرمایه گذاران اطلاع رسانی کرده اند، این است که دو مجموعه شرکت پتروشیمی شیراز و پتروشیمی آبادان نه تنها زیان 129 و 465 ریالی برآوردی سال مالی هر سهم خود را به صفر رسانده اند، بلکه به ترتیب با پیش بینی سود 53 و 152 ریالی نیز رو به رو شده اند.

بدین ترتیب طبق این برآوردها که البته حسابرسی شده نبوده و ممکن است در فرآیند حسابرسی با تغییراتی همراه شود، عمدتاً افزایش نرخ فروش محصولات، رشد بهای دلار و البته افزایش میزان تولید و فروش از جمله عوامل موثر در افزایش سود برآوردی شرکت های این گروه بوده است.

این گزارش می افزاید، از نظر ریالی شرکت پتروشیمی مارون با 4164 ریال سود به ازای هر سهم بالاترین رقم سود هر سهم را برای سال مالی 96 در این گروه برآورد کرده و در مقابل پتروشیمی شیراز با 53 ریال سود برآوردی پایین ترین جایگاه را به خود اختصاص می دهد. در مقابل پتروشیمی فارابی از نظر ریالی بیشترین میزان زیان هر سهم را برآورد کرده است.

ضمن اینکه نکته قابل توجه دیگر پیرامون این گروه آن است که بر خلاف سال مالی جاری، تنها دو مجموعه "شپمچا" و "شفارا" برای سال 96 خود با زیان به ازای هر سهم مواجه هستند؛ این در حالی است که در سال مالی جاری چهار مجموعه به ازای هر سهم خود زیان برآورد کرده اند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امینی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶
مردم بدون تحلیل سهام می خرند مثال وبیمه شفاف سازی کرده به اندازه نصف پروژه بدهکار می باشد اگر 70 در صد ارزش ان را در نظر بگیریم سهم 90 تومان بیشتر ارزش ندارد ان وقت بالای 200 سر می شکنند
ناشناس
ROMANIA
سه‌شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵
برا پتروشیمی ها دستتون درد نکنه، لطف کنید یه اطلاعات کارشناسی هم در مورد وخارزم بذارید چون قیمتش خیلی پایین اومده و یه حقوقی بشدت میفروشه اتفاق خاصی براش افتاده یا فقط نگرانی های سرمایه گذاریش تو بانک صادراته.