بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۸
کد خبر : ۱۷۳۳۳۶


در همان زمانهای بعد تصویب این قانون خبری مبنی بر مخالفت آقای نوربخش با پیاده سازی این قانون به دست رییس کمیسیون وقت مجلس و وزیر اسبق اقتصاد و دارایی رسید.

به گزارش بانکداران ۲۴ (Banker)،ایرج توتونچیان، عضو هیات علمی دانشگاه و یکی از طراحان قانون عملیات بانکی درباره وضعیت کنونی بانکها به بانکداری الکترونیک گفت: اگر بخواهیم به اطلاعات کامل و زیربنایی درباره بانکها و وضعیت آنها در کشور دست یابیم، باید کمی به گذشته بازگردیم و وضعیت آنها را بررسی کنیم، از لحاظ اقتصادی نیز اگر بخواهیم درباره خلق پول و اینکه چگونه بانکها از آب کره می گیرند بگوییم، درکش برای بسیاری مشکل خواهد بود ولی این امر به شکلهای مختلف انجام میشود.

بانک مرکزی خود عامل تخلف از قانون است
این استاد دانشگاه با انتقاد بر ساختار مدیریتی بانک مرکزی گفت : ما معضلی داریم که هیچ کس کار اصلی خود را انجام نمیدهد و کسانی هم که در راس این سازمانها قرار دارند غالبا تخصص انجام کارهای خود را ندارند.
عضو هیات علمی دانشگاه افزود: آن چه که مسلم است نظام بانکی کشور باید زیر حیطه نظارت و مدیریت بانک مرکزی بوده و مسوولیت هرگونه تخلف و تخطی آنها نیز بر دوش این بانک است، اما مشکلی که از گذشته تاکنون وجود داشته این است که ما هیچ گاه ندیده ایم بانک مرکزی به دلیل سرپیچی از دستورات، اقدام به تعطیل کردن بانکی کرده و یا اعلام کند که آنجا تعطیل ، ورشکسته و یا امثال آن است، یعنی به عبارتی بانک مرکزی نیز در امر سرپیچی از قانون دخالت داشته و مسوولیت اولیه بر عهده این بانک است.
وی با بیان اینکه در عملیات بانکی، بانکهای ایرانی و خارجی در پرداختن به قانون عملیاتی بدون ربا، مطابق نظام سرمایه گذاری عمل می شود اذعان داشت: ما انتظارمان این استکه بانکها پس از دریافت سپرده گذاری ، اقدام به پرداخت وامهایجدید کنند اما متاسفانه مشکلی که در سیستم بانکی ایران وجود دارد این است که قبل از انجام سپرده گذاری اقدام به پرداخت وام میکنند.
توتونچیان با اشاره به سیاستهای بانک مرکزی در حوزه قوانین بانکی اذعان داشت: از زمان تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا در سال 62 و پیاده سازی آن در سال 63 ،با رییس وقتی آقای نوربخش در بانک مرکزی، تاکنون این قانون به درستی پیاده سازی نشده است.
معاون اسبق وزیر امور اقتصاد و دارایی ادامه داد: در همان زمانهای بعد تصویب این قانون که خود من نیز یکی از افراد حاضر در کمیسیون نظام بانکی مجلس برای دفاع از این لایحه بودم خبری مبنی بر مخالفت آقای نوربخش با پیاده سازی این قانون به دست رییس کمیسیون وقت مجلس و وزیر اسبق اقتصاد و دارایی رسید.
توتونچیان افزود: از آن زمان این زاویه بین بانک مرکزی و قانون به وجود آمد و تاکنون بانک مرکزی هیچ گاه به سمت اجرای این قانون نرفته است، با وجود شرایط مساعد آن زمان، انتظار میرفت که این قانون با انجام یک سری زیر ساختها به راحتی قابل پیاده سازی باشد، متاسفانه بانک مرکزی کوچکترین اقدامی نکرده و همواره به دنبال پیاده کردن سیاستهای صندوق بین المللی پول بود.
وی در پایان با پیشنهاد راهکاری در جهت جلوگیری از متضرر شدن مشتریان بانکها خاطرنشان کرد: اگر با شفاف سازی در بورس اعلام شود که بانکی میزان بدهی هایش از میزان دارایی آن بیشتر است بسیاربه مردم کمک کرده و به آنها هشدار میدهد که مراقب بانک منتخب خود باشند و اگر زمانی نیز سهام آن را خریداری کردند بلافاصله بفروشند و بدانند که مدیران آن بانک افرادی مسولیت پذیرند که در جهت اجرای قانون حرکت میکنند، اما هنوز شاهد این امر در کشور نیستیم که باعث تاسف است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر