بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۸
کد خبر : ۱۷۳۳۳۹

تهران- ایرنا- امضای یادداشت تفاهم صادرات نفت کرکوک عراق از راه ایران، خوشبینی دبیرکل اوپک به آینده بازار جهانی، برنامه کویت برای افزایش ظرفیت تولید نفت، امضای قرارداد نفتی روسیه و لیبی و اوج گیری صادرات آمریکا، مهمترین خبرهای جهان انرژی در 24 ساعت گذشته بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «جبار اللعیبی» وزیر نفت عراق و «بیژن زنگنه» وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران، برای بررسی امکان ایجاد خط لوله برای صادرات نفت میدان‌های شمال عراق (کرکوک) از طریق ایران یادداشت تفاهمی در بغداد امضا کردند.
یکی از مفاد این یاداشت تفاهم امکان پالایش و صادرات نفت عراق از طریق پالایشگاه آبادان است.

**دبیرکل اوپک: اعتماد به بازار نفت برگشته است
‎محمد بارکیندو، دبیر کل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) گفت: کشورهای عضو و غیر عضو این سازمان پایبندی به توافق اخیر کاهش تولید را افزایش می دهند تا مازاد عرضه نفت از بازار برچیده شود و قیمت ها بالا برود.
وی همچنین به چشم انداز بازار این کالا ابراز خوشبینی کرد و گفت: اعتماد به بازار برگشته است.

**برنامه کویت برای افزایش ظرفیت تولید نفت تا سال 2040 میلادی
کویت یکی از اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) قصد دارد به عنوان بخشی از برنامه خود برای گسترش سرمایه‌گذاری‌ها در بخش پالایش و پخش (صنعت پایین دستی)، ظرفیت تولید نفت خود را تا سال 2040 میلادی به چهار میلیون و 750 هزار بشکه در روز برساند.
تولید کنونی این کشور سه میلیون و 150 هزار بشکه در روز است و تا چهار سال آینده به چهار میلیون می رسد.

**نیاز اقتصاد عراق به نفت 60 دلاری
نخست وزیر عراق گفت: عراق که عمده درآمدش تولید نفت است، برای جبران کسری بودجه خود نیازمند این است که قیمت نفت به 60 دلار برسد.
عراق یکی از اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) است.

**ویتنام فروش نفت کویت را افزایش می‌دهد
مدیرعامل شرکت بین المللی نفت کویت (کی.پی.آی) از ساخت یک پالایشگاه مشترک در ویتنام به ظرفیت پالایشی 200 هزار بشکه در روز خبر داد.
این اقدام فرصتی برای بازاریابی و فروش بیشتر نفت این کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) فراهم می‌کند. این پالایشگاه در ماه ژوئیه (تیر-مرداد) امسال به طور رسمی آغاز به کار می‌کند.

**تاکید مدیرعامل توتال بر لزوم تمدید توافق اوپک
مدیرعامل توتال فرانسه گفت: اگر اعضای اوپک و روسیه قصد دارند مازاد عرضه جهانی نفت را اصلاح کنند، باید توافق 6 ماهه کاهش تولید نفت را تمدید کنند.
«پاتریک پویان» با اطمینان گفت: باور دارم این کار عملیاتی می‌شود.

**روسیه از عراق نفت می‌خرد
شرکت «روسنفت» روسیه و دولت اقلیم کردستان عراق قرارداد سه ساله‌ای (2017-2019) برای عرضه نفت به پالایشگاه‌های این شرکت که خارج از روسیه قرار دارند، امضا کردند.

**روسیه قرارداد اکتشاف، تولید و خرید نفت با لیبی امضا کرد
شرکت ملی نفت لیبی «ان.او.سی» به عنوان بخشی از برنامه این کشور برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی و افزایش تولید نفت به 2 میلیون و 100 هزار بشکه در روز تا سال 2020 میلادی، قراردادی با شرکت روسنفت امضا کرد.
طبق این قرارداد روسنفت افزون بر خرید نفت لیبی در زمینه اکتشاف و تولید نفت در این کشور آفریقای شمالی سرمایه‌گذاری می کند.

**به اوج رسیدن صادرات نفت آمریکا در هفته نخست فوریه
صادرات نفت آمریکا در هفته نخست ماه فوریه(بهمن) 2017 به رکورد هفت میلیون تا یک میلیون بشکه در روز رسید.
این افزایش در پی توافق کاهش تولید اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) روی داد.
ادامه تولید و صادرات نفت آمریکا، تهدید جدی برای مازاد جهانی عرضه این کالا به شمار می‌رود.

**پترونت مناقصه خرید 4 محموله گاز طبیعی مایع برگزار می‌کند
شرکت «پترونت» هند قصد دارد سال جاری میلادی در یک مناقصه، چهار محموله گاز طبیعی مایع بخرد.
این محموله‌ها قرار است در ماه‌های آوریل، ژوئن، سپتامبر و نوامبر وارد این کشور شوند.

**افزایش حفاری‌ دکل‌های نفتی نروژ در قطب شمال
کانادا و آمریکا حفاری‌های نفت و گاز در منطقه قطبی را به دلایل زیست محیطی ممنوع اعلام کرده‌اند و شرکت‌هایی مانند شل انگلیسی-هلندی به علت مسائل مالی از ادامه طرح های جدید در این منطقه دست کشیدند اما با افزایش بهای نفت، شرکت‌های نروژی مانند استات اویل قصد دارند حفاری در منطقه قطبی این کشور (دریای بارنتز) را به امید اکتشاف‌های بیشتر ادامه دهند.

**پیشنهاد سبز سنگاپور، سوددهی پالایشگاه‌ها را تهدید می‌کند
برنامه پیشنهادی سنگاپور برای اعمال مالیات از سال 2019 میلادی بر پالایشگاه‌ هایی که گازهای گلخانه‌ای منتشر می‌کنند، سودآوری پالایشگران را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما از سوی دیگر می‌تواند حرکتی به سوی استفاده بلندمدت از فناوری‌های پاک و منابع تجدیدپذیر باشد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر