بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۲
طی ماه های اخیر انجمن صنفی گروه سیمان با همکاری وزارت صنعت و معدن و نیز شرکت های سیمانی موفق به حذف تخفیف نرخ فروش سیمان شد تا با مساعدت و همکاری فعالان این صنعت رقابت منفی میان تولید کنندگان در خصوص قیمت فروش محصولات از میان برداشته شود.
کد خبر : ۱۷۳۳۴۴
نویسنده :
جمشیدی

صنعت سیمان از جمله صنایعی است که طی سال های اخیر دست خوش تحولات مختلفی شده و بموجب رکود اقتصادی کشور و تنش های سیاسی در کشورهای همسایه این صنعت با مشکلات متعددی مواجه گردیده است. به گونه ای که مواردی همچون عدم افزایش قیمت فروش محصولات سیمانی و حتی ایجاد رقابت منفی میان شرکت های سیمانی بر سر قیمت ها و ارزان فروشی سیمان در کنار ایجاد محدودیت صادرات به کشور عراق به عنوان مهم ترین بازار هدف صادراتی، از جمله مهمترین چالش های این صنعت به شمار می رود.

بر اساس گزارش بورس نیوز، در این شرایط طی ماه های اخیر انجمن صنفی گروه سیمان با همکاری وزارت صنعت و معدن و نیز شرکت های سیمانی موفق به حذف تخفیف نرخ فروش سیمان شد تا با مساعدت و همکاری فعالان این صنعت رقابت منفی میان تولید کنندگان در خصوص قیمت فروش محصولات از میان برداشته شود. علاوه بر این، رفته رفته وضعیت صادرات محصولات به کشور عراق مرتفع گردید و در کنار آن صاحبان صنعت بازارهای جدید صادراتی را ایجاد کردند تا به کمک تولیدکنندگان بیاید.

بر اساس این گزارش تلاش انجمن سیمان و تولیدکنندگان این صنعت جهت رفع چالش ها و محدودیت های بر سر راه سودآوری شرکت های سیمانی تا حدودی به نتایج مثبتی ختم شده آنچنان که ثمره این تلاش ها در بودجه و گزارشات شرکت های سیمانی به خوبی نمایان شده است.

بر اساس اطلاعات موجود، تا هفتم اسفند ماه جاری 18 شرکت فعال در گروه سیمان بودجه سال مالی آینده خود را ارائه کرده اند و شرکت سیمان کارون تاکنون این گزارش را منتشر نکرده است. همچنین سال مالی شرکت هایی همچون سیمان شرق، سبزوار، فارس و خوزستان، سپاهان، شرق، کردستان، کرمان، آرتا اردبیل، هرمزگان، دشتستان و ایلام متفاوت بوده است. بر این اساس با نگاهی به بودجه های ارائه شده از سوی 18 مجموعه سیمانی در می یابیم که بیشترین رشد سودآوری در این گروه و نیز در میان بیش از 400 شرکت بورسی توسط شرکت سیمان صوفیان رقم خورده است. چرا که این مجموعه سود برآوردی 3 ریالی سال 95 را به برآورد سود 383 ریالی برای سال 96 ارتقا داده و بدین ترتیب بودجه سال آینده "سصوفی" همراه با اعلام تعدیل مثبت 12666 درصدی آن ارائه شده است.

علاوه بر این، شرکت سیمان هگمتان دومین شرکتی است که بودجه سال آینده آن با رشد قابل توجه سودآوری همراه شده است به گونه ای که "سهگمت" با اعلام تعدیل مثبت 1417درصدی سود برآوردی 29 ریالی را به 440 ریال افزایش داده است. بعد از آن سیمان خوزستان با برآورد سود 651 ریالی برای سال مال 96 رشد 215 درصدی سود را طی سال مالی آینده نسبت به امسال رقم زده و سیمان شاهرود نیز رشد 141 درصدی سود برای سال مالی آتی را به سهامداران و اهالی بازار سرمایه نوید داده است.

بر اساس این گزارش، شرکت هایی همچون سیمان غرب، ارومیه، نی ریز، خزر، قائن و تهران از جمله مجموعه هایی هستند که تعدیل مثبت کمتر از 100 درصدی را اعلام نمودند.

این در حالی است که از میان 18 شرکت سیمانی که بودجه سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 96 را روی سامانه کدال منتشر کرده اند، پیش بینی درآمد هر سهم شرکت های سیمان بهبهان و فارس با افت سودآوری همراه بوده است. بطوریکه "سبهان" افت 17 درصدی و "سفار" کاهش چهار درصدی سود هر سهم خود را برای سال آینده نسبت به سال جاری برآورد کرده اند.

بودجه های 96 خاکستری ها سبز شد /
بودجه های 96 خاکستری ها سبز شد /

جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir


اشتراک گذاری :
ارسال نظر