بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷
رئیس سازمان بورس اوراق بهادار عنوان کرد:

بازار سرمایه ذی نفع اصلی اجرای IFRS

اجرای استاندارد بین المللی گزارشگری مهم و یکی از اصلی ترین ذی نفعان اجرای آن بازار سرمایه است. درست است که IFRS به شفافیت اقتصادی کشور کمک می کند اما ذی نفع اصلی آن بازار بورس است.
کد خبر : ۱۷۳۳۷۱
نویسنده :
یارمحمدی
شاپور محمدی رئیس سازمان بورس اوراق بهادار در همایش IFRS عنوان کرد: اجرای IFRS کار ساده ای نیست و همه کشورهای دنیا نیز آنرا به هر دلیلی نپذیرفته اند، اما موسسه حسابرسی دیلوت اعلام کرده است که در سال 2015 از بین 153 کشور تنها 23 کشور این استاندارد را رعایت نکرده اند.
به گزارش خبرنگار بورس نیوز، وی تاکید کرد: اجرای استاندارد بین المللی گزارشگری مهم و یکی از اصلی ترین ذی نفعان اجرای آن بازار سرمایه است. درست است که IFRS به شفافیت اقتصادی کشور کمک می کند اما ذی نفع اصلی آن بازار بورس است.
محمدی گفت: با کمک سازمان حسابرسی، سازمان بورس در سال 92 ارائه صورتهای مالی را بر اساس استانداردهای بین المللی گزارشگری به صورت اختیاری به شرکتها اعلام کرد و در حال حاضر 27 شرکت ، 23 بیمه و 27 بانک و در مجموع 67 مجموعه بورسی ملزم به اجرای IFRS برای سال مالی 95 خواهند بود.
این مقام مسئول تاکید کرد: نکته مهم این است که در بنیاد IFRS نهادهای ناظر بسیاری از جمله کمیسیون اروپا، ایسکو و بورس اوراق بهادار آمریکاحضور دارند که سازمان حسابرسی کشور ما نیز با توان بسیار خوبی که دارد می تواند این امکان را برای ایران فراهم کند و در بنیاد IFRS حضور پیدا کند.
شاپور محمدی گفت: اگر بخواهیم چند ویژگی در خصوص اجرای IFRS نام ببریم مهمترین آنها ارزش منصفانه برای سهامدارن است. طبق ماده 2 قانون بازار اوراق بهادار وظیفه سازمان بورس حمایت از حقوق سهامداران است. بنابراین قیمتی که برای سهامداران لحاظ می شود باید به ارزش منصفانه نزدیک باشد. یعنی علاوه بر افزایش کارایی اطلاعاتی و کاهش هزینه معاملات و شفافیت اطلاعات ارزش منصفانه نیز باید لحاظ گردد.
رئیس سازمان بورس اوراق بهادار عنوان کرد: IFRS کمک می کند تا با یک زبان مشترک صورتهای مالی را برای سرمایه گذاران خصوصاً سرمایه گذاران خارجی ایجاد کند، علاوه بر این برای شفافیت صورتهای مالی شرکتی که قصد حضور در بازارهای بین المللی را نیز دارد می تواند مثمر ثمر باشد.
وی تاکید کرد: دسترسی به تکنولوژی های روز دنیا نیز مانند XBRL استانداردهای بین المللی نیاز دارد که IFRS یکی از آنهاست.
شاپور محمدی در ادامه بیان کرد: حسابرسان در بورس رتبه بندی و نظارت می شوند و باید از آنها قدردانی و تشکر کرد. حدود 2000 صورت مالی از طریق این موسسات حسابرسی می شوند که این عمل بسیار سختی است و ما از حسابرسان انتظار داریم با همه توان برای بهبود بخشیدن به اجرای IFRS کمک کنند. این صورتهای مالی قابل اتکا هستند و هرچند خطاهایی در این بین دیده می شود اما این چند مورد خطا را به حساب همه نمی گذاریم.
وی گفت: اصلاحات و ایراداتی که وارد است نیز حتما پیگیری و حل و فصل می گردد. سازمان بورس خود را موظف به اجرای قانون مبنی بر افشای اطلاعات نهادهای عمومی و غیر دولتی می داند.
محمدی در خاتمه خاطر نشان کرد: محدودیتهایی که در قانون نسبت به افشای اطلاعات وجود دارد که در نظر گرفته خواهد شد. همچنین به ادغام داوطلبانه موسسات حسابرسی علاقه مند است و تا هر جا که بتواند کمک می کند تا این امر صورت پذیرد و در کنار سازمان حسابرسی خواهد بود.

جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر